Szerző: Ady Krisztián

2007. március 26. 13:56

Továbbra is tilos lesz a mobiltelefonálás az amerikai repülőjáratokon

[News.com] Az amerikai Szövetségi Hírközlési Bizottság (FCC) elnöke szerint továbbra sem engedélyezik a mobiltelefonok használatát az amerikai repülőjáratokon, mivel nem tisztázott, hogy a földi rádiótornyok hogyan kezelnék ezeket a hívásokat, mobilkapcsolatokat.

[News.com] Az amerikai Szövetségi Hírközlési Bizottság (FCC) elnöke szerint továbbra sem engedélyezik a mobiltelefonok használatát az amerikai repülőjáratokon, mivel nem tisztázott, hogy a földi rádiótornyok hogyan kezelnék ezeket a hívásokat, mobilkapcsolatokat.

Nem erre találták ki

Kevin J. Martin technikai magyarázata mellett az utasok ellenállásával is meg kellene küzdeni, a hivatal ugyanis számos véleményt begyűjtött azzal kapcsolatban, hogy egy ilyen zárt helyen a mobilbeszélgetések valószínűleg zavarhatnák a többi utast is. Az FCC mellett a Szövetségi Repülési Hivatal (Federal Aviation Administration, FAA) is dolgozik a mobilhívások engedélyezésének lehetőségén, ehhez azonban mindkét hivatal jóváhagyása kellene.

Az FCC fenntartásai teljesen érthetők: a mobiltelefonok rádiós technológiáját úgy fejlesztették ki, hogy egy mobiltelefon egy-egy hívás ideje alatt nagy valószínűséggel csak egy toronyhoz kapcsolódjon. Egy autópályán száguldó autós mobiltelefonja is viszonylag hosszabb ideig kapcsolódik a legközelebbi, legjobb vételt biztosító toronyhoz, ez azonban nem mondható el a több kilométer magasan, 7-800 km/órás sebességgel száguldó repülőgépen elhelyezkedő készülékről -- ha egyáltalán képes a mobil kapcsolódni bármilyen földi toronyhoz.

Egyelőre nem állnak arról adatok rendelkezésre, hogy az ilyen használat nem okoz-e interferenciát, az FCC elnöke szerint viszont addig nem lehet továbblépni ebben az ügyben, míg erre választ nem kapnak. A társadalmi problémákat is többen felvetették ezzel kapcsolatban, hiszen az akár több órára kis helyre összezsúfolt "közösség" nehezen tolerálná a mobilhasználatot, ahogyan rosszalló tekintetekre számíthat az, aki zsúfolt buszon, metrón tárgyalja meg halaszthatatlan mondanivalóját. Mindezek mellett senki sem vitatja el azt, hogy az élet ez alatt a hosszabb-rövidebb idő alatt sem áll meg.

Az internetet is vizsgálják

Az FCC több mint 8100 visszajelzést kapott a mobiltelefonok repülőgépen használatával kapcsolatosan, melyek közül nem egy arra kérte a hivatalt, hogy ne engedje az utasok "nyugalmának megzavarását" az ilyen hívások engedélyezésével, megelőzve ezzel a viták, konfrontációk kialakulását. Az FCC hamarosan azt is megvizsgálja majd, hogy a repülőgépek fedélzetén nyújtott internetszolgáltatásoknál betartják-e majd az egyenlőség elvét, minden webes forgalmat egyenlően kezelnek-e, illetve milyen sebességeket és szolgáltatásokat tartalmazó csomagokat nyújtanak az utasoknak.

Európában két légitársaság is tesztelte a mobiltelefonok használhatóságát, ez azonban egyelőre még mindig nem került kereskedelmi bevezetésre. A tesztre felkészített repülőgépeknél a fedélzetre szerelt berendezésekhez, és nem a földi állomásokra kapcsolódtak a készülékek. Ilyen berendezést már 2005 nyarán bemutatott az Ericsson, mely akár 60 egyidejű mobilhívást is képes volt kiszolgálni, és nem interferált sem a földi hálózatokkal, sem a repülőgép navigációs berendezéseivel.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról