:

Szerző: Bizó Dániel

2007. február 19. 12:43

A Samsung-Sony szövetség leverte a Sharpot az LCD-tévék piacán

[iSuppli/DisplaySearch/HWSW] Bár tavaly szinte egész évben a Sharp vezette az LCD-televíziók globális piacát -- köszönhetően fejlett panelgyártásának --, az ünnepi szezonban a japán vállalat a negyedik helyre esett vissza, elvesztve ezzel nem csak az első, de a dobogós helyet is a 2006-os toplistán. A világ legnagyobb LCD-televízió beszállítója volumen alapján -- a negyedik negyedéves remekléssel -- a Samsung Electronics lett. A dél-koreai vállalat egyben a legnagyobb gyártó az egész tévépiacon.

[iSuppli/DisplaySearch/HWSW] Bár tavaly szinte egész évben a Sharp vezette az LCD-televíziók globális piacát -- köszönhetően fejlett panelgyártásának --, az ünnepi szezonban a japán vállalat a negyedik helyre esett vissza, elvesztve ezzel nem csak az első, de a dobogós helyet is a 2006-os toplistán. A világ legnagyobb LCD-televízió beszállítója volumen alapján -- a negyedik negyedéves remekléssel -- a Samsung Electronics lett. A dél-koreai vállalat egyben a legnagyobb gyártó az egész tévépiacon.

A negyedik negyedév

"A Sharp számára ez jelentős csapás" -- kommentálta az eredményeket Riddhi Patel, az iSuppli egyik vezető elemzője. "Miközben piacrészesedése folyamatosan csökkenést mutatott, a Sharpnak sikerült számottevő távolságot tartania versenytársaitól. Ez azonban már többé nincs így" -- folytatta. A Sharp problémáit vélhetően kapacitásbeli korlátok, illetve a riválisokhoz képest kevésbé agresszív árazás magyarázza. Erre utal az is, hogy a vállalat idén januárban indította el második nyolcadik generációs gyártósorát kameyamai üzemében, hogy képes legyen kielégíteni a növekvő keresletet.

A Samsung évközben szinte folyamatosan erősödött, míg a legfontosabb, negyedik negyedévben egyszerűen lelépte a több szereplőt, és a volumen 16,8 százalékát szerezte meg. Ez 3,3 százalékpontnyi piacszerzés egy negyedév alatt. Ez a részesedés egyébként a legmagasabb, melyet bármely gyártó fel tudott mutatni az év során. Az évvégi remek teljesítménnyel a dél-koreai vállalat 2006 egészében is top LCD-tévé szállítóvá avanzsált, mégpedig 14,6 százalékkal.

A Sharp ezzel szemben az első három negyedévben végig vezetett, az ünnepi szezon kiugró kereslete idején azonban szállításai elmaradtak az igen agresszív árazással operáló riválisaitól, így részesedése egy negyedév alatt 2,5 százalékponttal 11,4 százalékra esett vissza, ami a negyedik helyre volt mindössze elég.

Ezzel nem csak az első, hanem a második helyről is lecsúszott a Sharp, összességében 13,3 százalékot érve el. Az év végén a második legnagyobb LCD-tévé szállító a Philips, a harmadik pedig a Sony volt, 13,4 és 12,7 százalékos részesedésekkel, míg 2006-ban a második és a negyedik helyet szerezték meg. Távoli ötödikként, 7,8 százalékos negyedéves részesedéssel zárta a sort az LG Electronics. Az első öt gyártó részesedése 62 százalékra tehető.

Bevételben a Sony a király

A DisplaySearch adatai szintén trónfosztást mutatnak, a nagy gyártók részesedései azonban némileg alacsonyabbak. Ezek alapján a Samsung 13,4 százalékkal szerezte meg az első pozíciót, míg a Philips szorosan, 13 százalékos részesedéssel követi, a Sony pedig megelőzte a Sharpot 11,6-11,4 arányban. Az LG mindössze 7,1 százalékot mutatott fel volumen alapján. Árbevétel alapján a kutatócég szerint a Sony volt a top LCD-tévé márka 2006-ban, 16 százalékos részesedéssel, míg a Sharp csak a Samsung mögött végzett a harmadik helyen 11,5 százalékkal, ráadásul tetemes, 3,5 százalékpontos hátránnyal. Ez jól jellemzi a japán-koreai együttműködés, az S-LCD sikerességét.

Az 1999 óta szinte megszakítás nélkül vezető Sharpot azonban hiba lenne leírni, vélik a kutatócégek. "Nem hiszem, hogy a Sharpnak befellegzett volna. Technológiai szempontból élen járnak" -- mondta Edward Taylor, a DisplaySearch tévépiacért felelős alelnöke. "Ugyanakkor a Samsung és a Sony a sarkában van, és ez a kettős szélesebb termékválasztékot kínál" -- tette hozzá. A Sharp a világon elsőként üzemelte be a tavalyi harmadik negyedévben nyolcadik generációs LCD-gyárát, mely révén a nagyméretű panelek termelése terén költséghatékonyságbeli és képminőségbeli előnyre tett szert.

Míg a félvezetőgyártásban egy-egy újabb generáció a miniatürizáció fokát jelzi, addig az LCD-gyártásban ez a megmunkált üveglap növekvő méretére utal, mely a Sharp esetében 2,16 x 2,46 méteres dimenziókat jelent, ami például nyolc darab 116 centiméteres panel kivágására ad lehetőséget.

A 8G-gyártosorok révén a Sharp akár 20-30 százalékos árelőnyt is realizálhat a piacon, ez azonban láthatóan nem volt elegendő ahhoz, hogy a negyedik negyedévben megugró keresletet megfelelően kiaknázza. A Samsung és a Sony közös vegyesvállalata, az S-LCD idén év végén tervezi beüzemelni első nyolcadik generációs gyártósorát.

Európa a legnagyobb

Az LCD-televíziók piaca tavaly 46,4 millió darabot tett ki a DisplaySearch szerint, árbevétel alapján pedig a globális tévépiac 49 százalékát, szemben az egy évvel korábbi 32 százalékkal -- állítja a DisplaySearch. Régiók szerint Európa jelentette a legnagyobb piacot, 39 százalékot hasítva ki a globális tortából.

A negyedik negyedévben az LCD a 40-44 hüvelykes tartományban is átvette már a vezetést a plazmától, 52 százalékos piacrészesedést kaparintva meg, míg a plazmatévék 45 százalékot értek el. A legnagyobb plazmatévé-márka a Panasonic volt (Matsushita), 29 százalékkal, míg az LG 16, a Samsung pedig 14 százalékkal követte.

Az iSuppli ennél kevesebb, közel 40 millió televízióról beszél, idénre pedig 62,5 milliót vár, ami 57 százalékos növekedést jelent. A növekedés elsősorban a 100 centiméter feletti mérettartományban erőteljes, ahol a volumen 60-90 százalékos bővülését prognosztizálják, miközben az árak 30-40 százalék között fognak zuhanni.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 27. 03:43

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.