Szerző: Dömös Zsuzsanna

2023. június 20. 10:59

Svájci gyümölcsárusoknak megy neki az Apple az alma miatt

Most Svájcban perel gyümölcsárus céget az Apple az almás logója miatt, miután több tucat országban vetette be jogi erősségeit.

Az Apple technológiai óriáscég pert indított Svájcban, hogy szellemi tulajdonjogot szerezzen egy alma-ábrázolás miatt, méghozzá a 111 éve létező Fruit Union Suisse ellen, ami a helyi legismertebb gyümölcstermelő vállalkozás. A cupertinói cégnek nem tetszik, hogy a svájci farmerek több mint száz évvel ezelőtt a svájci zászlón látható fehér keresztet és piros almát ábrázoló logót választottak maguknak, amikor még nem is sejtették, hogy vagy 50 évvel később az Egyesült Államokban megszületik napjaink egyik legmeghatározóbb technológiai óriása.

Az amerikaiak először 2017-ben próbáltak levédetni egy fekete-fehér Granny Smith alma képét a Svájci Szellemi Tulajdon Intézetnél a fogyasztói elektronikai cikkeken való felhasználására, és néhány áru esetében már meg is kapták a védelmet, de az IPI akkor megjegyezte, hogy az alma, mint gyümölcs képei, általánosságban szabadon felhasználhatók.

Jimmy Mariéthoz, a Fruit Union Suisse igazgatója nehezményezi az ügyet, kiemelve, hogy az Apple még csak nem is az ikonikus, harapásnyomot is mutató almás logót védi, hanem már maga a klasszikus értelemben vett alma gyümölcs ábrázolásától próbál távoltartani más vállalatokat – annak ellenére, hogy azok valójában tényleg gyümölcsöt árulnak, így aligha találnának kézenfekvőbb logót, mint egy almát.

apple-logo_svájc

Elindult a heti kraftie hírlevél!

Rapid IT karrier tippek és trendek szerdánként az inboxodban.

Elindult a heti kraftie hírlevél! Rapid IT karrier tippek és trendek szerdánként az inboxodban.

A Szellemi Tulajdon Világszervezetének (WIPO) feljegyzései szerint az Apple világszerte él a taktikával, sikerre vitte a hasonló ügyeket többek közt Japán, Törökország, Izrael és Örményország területén. A Fruit Union Suisse-nek következő lépésként igazolnia kell az almaképek korábbi használatát, de még hónapokig nem várható döntés az ügyben.

A Texas A&M Egyetem Jogi Karának professzora, Irene Calboli szerint azok a svájci cégek, amelyek már jelentősen hosszú ideje használják a logójukat,  általában védve vannak az olyan cégek pereitől, mint az Apple. Másrészt ismét rávilágít arra, hogy a hatalmas és nagyra becsült cégek hogyan próbálják megijeszteni a kisebb és kevésbé értékes cégeket jogi ütközetekkel.

Egy 2019–2021-es időszakot vizsgáló jelentés szerint az Apple több ügyet nyújtott be szellemi tulajdonának védelme érdekében, mint a Microsoft, a Google, a Facebook és az Amazon együttvéve.

Mik azok a sötét mintázatok, vagy ahogy az angol nevezi őket, dark patternek? Miért találkozunk egyre többször velük és mit tehetünk, hogy ne kerüljünk a csapdájukba?

a címlapról