Szerző: Dömös Zsuzsanna

2022. november 28. 12:15

5G-vel mehet a netezés repülés közben az uniós járatokon

A repülőutak alatt is használhatnak 5G-t a légitársaságok utasai egy uniós módosítás révén, a bevezetés ütemtervét azonban még nem közölte a bizottság.

Az Európai Bizottság frissítette a repülés alatt használható mobilkommunikációs spektrumokra vonatkozó jogszabályokat, mellyel lehetővé válik a légitársaságok számára az 5G szolgáltatások „széleskörű kiépítése” a repülőgépeken, a fedélzeti rendszerek kommunikációját nem zavaró bizonyos frekvenciák kijelölésével. Az elérhetőség pontos ütemtervét még nem határozta meg a bizottság.

Ha a "dobozos" megoldás kevés: tesztinfrastruktúra házon belül (x)

A thyssenkrupp kormányrendszereinek tesztelését is saját fejlesztésű infrastruktúrán végzi.

Ha a "dobozos" megoldás kevés: tesztinfrastruktúra házon belül (x) A thyssenkrupp kormányrendszereinek tesztelését is saját fejlesztésű infrastruktúrán végzi.

Alacsonyabb tengerszint feletti magasságban az utasok a normális 4G-s és 5G-s hálózatokhoz csatlakozhatnak, magasabb szinteken pedig az 5G-s lefedettséget speciális hálózati berendezéssel, „pikocellák” kiépítésével biztosítanák az unióban közlekedő járatokon, ami műholdon keresztül kötné össze a fedélzeti hálózatot a földi állomásokkal adattovábbítás céljából. Így az utasok telefonhívásokat bonyolíthatnának, illetve szöveges üzenetek küldésének lehetősége és a mobilnet is adott lenne. A pikocellák 5 GHz-es és magasabb frekvencián működnek majd, míg a repülőgépek berendezései 4,2-4,4 GHz-en.

A bizottság arról is határozott, hogy az 5 GH-zes frekvenciákat elérhetővé kell tenni autókban, buszokban és más közlekedési eszközökben. A tagállamoknak 2023. június 30-ig kell hozzáférhetővé tenni a szükséges sávokat a közúti közlekedés számára.

a címlapról