:

Szerző: Koi Tamás

2011. március 28. 11:38

Műholdak nélkül nincs HD-kánaán

A fejlett tévés műsorszóró rendszerek (például IPTV) megjelenésével sem került leszállóágba a műholdas műsorszórás, éppen ellenkezőleg: a műsorválaszték nagyobb, mint valaha, a szatellitek pedig minden eddiginél több háztartást érnek el - derült ki a SES ASTRA berlini sajtótájékoztatóján.

Európa legnagyobb műholdas műsorszórója, a luxemburgi székhelyű SES ASTRA immár második alkalommal tette közzé sajtókonferencia keretén belül rendszeres éves "Satellite Monitor" nevű piackutatási tanulmányát. A német fővárosban tartott idei beszámolóra számos kelet-európai lap mellett ezúttal a HWSW is meghívást kapott, jóllehet hazánkban a cégnek tavaly óta gyakorlatilag nincsenek nagyobb szerződött partnerei.

Fele királyság

Az ASTRA hálózata jelenleg 16 távközlési műholdból áll, melyek összesen 35 országot sugároznak be tévéadással, a cég nagyságrendileg 135 millió, TV-vel rendelkező háztartást ér el direkt, vagy indirekt (kábeles hálózat közbeiktatásával) módon. A sajtótájékoztatón Norbert Hölzle, a cég értékesítési igazgatója elmondta, a 135 milliós elérés azt jelenti, hogy az ASTRA összességében az európai háztartások valamivel több mint fele számára biztosítja a tévézés lehetőségét. A háztartások közül 58 millió egyébként saját műholdas antennával, 68 millió kábeltévés szolgáltatáson keresztül, tízmillió pedig IP-alapú megoldás (IPTV) révén jut tévéadáshoz a szolgáltatójától.

A kezdetben analóg rendszerben induló műholdas szolgáltatásokat mára gyakorlatilag teljes mértékben digitalizálták, így a csaknem 80 millió, közvetlenül műholdas adást néző európai háztartásnak ma már csak mintegy 4 százaléka jut analóg vétellel a csatornákhoz - tette hozzá Hölzle. A műholdaknak kiemelkedő szerep jut a HD-s adások célba juttatása során is, ma az ASTRA műholdjai már több mint 200 HD-s csatornát továbbítanak, van olyan európai szolgáltatói partner (Sky UK), ahol a nagyfelbontású adások száma eléri az ötvenet.


Az ASTRA 1KR távközlési műhold

Ferdinand Kayser, az ASTRA elnök-vezérigazgatója beszédében leszögezte, a HD térnyerése révén a műholdas platform szerepe jelentősen felértékelődhet a jövőben. A cégvezető szerint a kábeles hálózatokra rendkívüli teherként nehezedik a HD-s broadcast, a szolgáltatók számára ezért azok a hibrid tévés megoldások jelenthetik a kiutat, melyekben fontos szerep jut a műholdas tartalomtovábbításnak. Ezeknél a rendszereknél a lineáris tartalmat a műholdon keresztül nézhetik az előfizetők, míg a nem lineáris tartalmak esetén a vezetékes szélessávú hálózat lehet a fő továbbító közeg.

Hibridben utaznának

Ilyen rendszert állított üzembe a Deutsche Telekom Németországban március elején Entertain Sat néven, mely a helyi piacra szánt HD+ műholdas csomag mellett a vezetékes adatkapcsolat révén olyan interaktív és értéknövelt funkciókkal is rendelkezik, mint az országban hasonló márkanév alatt már régóta működő, és hazánkban is egyre sikeresebb IPTV-platform. A HD-s adástovábbítás ugyan megoldható a vezetékes infrastruktúrán keresztül is, az adásfolyam azonban meglehetősen sávszélesség-igényes, így a tartalomkínálat bővülésével a szolgáltatók fokozatosan kénytelenek lehetnek a hálózatuk kapacitását bővíteni - ezt a lépést odázhatják el, vagy akár tehetik feleslegessé a hibrid szatellites rendszerek.

Bár az ASTRA számára láthatóan elsősorban a tévépiacukat tekintve fejletlennek tekinthető kelet-európai országok jelenthetik az elsődleges bővülési lehetőséget, a cég Magyarországon nem rendelkezik olyan erős bástyákkal, mint néhány régiós országban, így leginkább Csehországban és Szlovákiában. A luxemburgi vállalat legnagyobb partnerének a UPC számított itthon, egy pénzügyi, gazdasági döntés részeként azonban a szolgáltató tavaly szakított a műholdas céggel, és adásait ma már a Telenor Satellite Broadcasting műholdján keresztül juttatja el a nem egészen kétszázezres hazai előfizetői bázisához.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét!

A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét! A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Az ASTRA számára a magyarországi terjeszkedéshez ezért kulcsfontosságú partner lehetne egy új szereplő a hazai műholdas szolgáltatások piacán. Tavaly felröppent a pletyka, hogy a cseh és szlovák piacokon elsöprő fölénnyel uralkodó Skylink hazánkban is elindíthatja előre fizetéses rendszerben működő műholdas szolgáltatását - a két említett országban összesen több mint 1,2 millió ügyféllel rendelkező Skylink az ASTRA egyik legnagyobb kelet-európai partnere. A szolgáltató esetleges piacbővítéséről azóta nincs konkrét információ.

Azért a drót az úr

A magyar piacon ezzel együtt jelenleg túlsúlyban vannak jelen a kábeles szolgáltatók, melynek következtében itthon összesen nincs annyi műholdas tévéző, mint ahány ügyféllel a Skylink rendelkezik a két említett kelet-európai országban. A körülbelül 850 ezer magyarországi műholdas háztartás csaknem felét a román érdekeltségű DIGI látja el (a cég az Intelsat műholdjain keresztül szolgáltat), 29,3 százalékuknak a T-Home Sat TV van bekötve (a Magyar Telekom parabolatükrei a Spacecom Amos nevű műholdjára néznek), a nagyjából 190 ezer UPC Direct parabolaantenna pedig - amint korábban említettük - a TelenorSBC Thor műholdjára van állítva.

Az ASTRA a műholdas adástovábbításon túl 2007 óta partnerein keresztül adatszolgáltatást is értékesít. Az Astra2Connect szolgáltatást - melyet tavaly nyáron mi is kipróbáltunk - jelenleg körülbelül 75 ezer ügyfél veszi igénybe, az előfizetői kör idén év végére a cégvezetés reményei szerint elérheti majd a százezret. A lassabb vezetékes szélessávú kapcsolatokkal összemérhető átviteli teljesítményt nyújtó kétirányú műholdas adatszolgáltatás elsősorban olyan kistelepülések, közösségek, telepek ellátására használható, ahová nem ér el megfelelő vezetékes infrastruktúra.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 26. 01:23

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.