Szerző: Koi Tamás

2010. június 28. 12:02:00

Új műholdas szolgáltató léphet be a magyar piacra

Rövidesen újabb műholdas szolgáltató telepedhet meg hazánkban, így a jelenleg négyszereplős DTH-piac öttagúvá bővülhet. Gondban lehet az Antenna Hungária és a Digi.

A hazai piac új szolgáltatója Csehország és Szlovákia legnagyobb műholdas műsorszórója, a Skylink lesz, mely az említett két országban több mint egymillió ügyféllel rendelkezik (ennyi ügyfele a hazánkban működő négy szatellites műsorszórónak összesen nincs). A szolgáltatás az itthon  kevéssé elterjedt pre-paid, vagyis előre fizető rendszerben működik, emellett ingyenes csatornákat is kínál, ezzel lényegében ugyanazt a struktúrát alkalmazva, amit földfelszíni digitális platformján az Antenna Hungária nyújt.

Két héten belül döntenek

A Skylink a cseh nemzeti hírközlési hatóságtól (RRTV) a nyár elején kapott engedélyt a szolgáltatás magyarországi elindítására, azt ugyanakkor egyelőre nem tudni, hogy valójában mikor, és milyen kereskedelmi partnerek bevonásával kezdődhet meg az új DTH-platform működése hazánkban. A HWSW külföldi forrásoktól úgy értesült, hogy a szolgáltatás elindításával kapcsolatos részletek és a végső döntések várhatóan két hét múlva válhatnak nyilvánossá.

Jaromir Glisnik, a platformot üzemeltető cseh TradeTec vezérigazgatója június közepén egy interjúban hangsúlyozta, a magyar piac "logikus" terjeszkedési lehetőséget jelenthetne a most még csak Csehországban és Szlovákiában működő szolgáltatásnak. A Skylink jelenleg a SES Astra műholdján sugároz a keleti 23,5 fokon - mint ismeretes, ezt a platformot váltja le a nyáron a UPC Direct szolgáltatása, az újonnan piacra lépő céggel így az Astra visszanyerne egy magyarországi ügyfelet.

A Skylink úgynevezett pre-paid rendszerben működő műholdas szolgáltató, mely kizárólag a szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dekóderkártyákat nyújtja az ügyfeleknek - a havidíjas rendszerekhez képest többnyire egyező, vagy kedvezőbb áron. A vásárlóknak maguknak kell gondoskodniuk arról, hogy a műholdas antennát a megfelelő pozícióba állítsák, illetve be kell ruházniuk egy kompatibilis kártyaolvasóval rendelkező set-top boxba is. Az eszközbeszerzés és az antennák felszerelése és beállítása egy vagy több partnercégen keresztül történhet - úgy tudjuk, hogy itthon a UPC korábbi egyik legnagyobb partnerének számító Bétacom lehet a Skylink egyik potenciális nagy viszonteladója.

Az északi szomszédunknál rendkívül népszerű Skylink jelenleg 23 ingyenesen fogható csatornát és három fizetős csomagot kínál, összesen további 35 tévéadással. A választékban HD-ben sugárzott csatornák is szerepelnek. A kódkártya érvényessége havonta, vagy évente hosszabbítható meg, a 24 csatornából álló fizetős alapcsomag 250 cseh koronába, vagyis átszámítva nagyjából 2750 forintba kerül. Az éves konstrukció ára körülbelül 30 ezer forintnak felel meg.

Nem csak a műholdasok lehetnek bajban

Bár a Skylink műholdas szolgáltató, a cég magyar piacra lépésével nem kizárólag a szatellites szolgáltatók veszíthetnek ügyfeleket. Hasonló konstrukcióban működik ugyanis az Antenna Hungária MinDig TV-je is, ahol az ügyfelek hét szabadon fogható csatornát nézhetnek tetőantenna és megfelelő dekóder, illetve tévékészülék segítségével, a kínálat ugyanakkor nemrég egészült ki tíz fizetős csatornával, melyek szintén kódkártya segítségével nézhetők. A MinDig TV Extránál három hónap a minimális igénybevételi idő pre-paid konstrukció esetén: ez jelenleg 5999 forintba kerül, az éves pre-paid kártya ára 13999 forint.

A hazai műholdas szolgáltatók ma az Antenna Digital mintegy negyvenezres ügyfélbázisával együtt körülbelül 800 ezer ügyféllel rendelkeznek összesen. A piacot jelenleg az árérzékeny felhasználókat célzó Digi vezeti több mint 45 százalékos részesedésével, de a cég hónapok óta folyamatosan ügyfeleket veszít, miközben a Magyar Telekom alig másfél éves Sat TV szolgáltatása szárnyal, elsősorban a csomagolt, kedvezményes konstrukcióknak köszönhetően. A UPC Direct előfizetői bázisa hosszú hónapok óta stagnál, a prémium szolgáltatásokkal indító Hello HD pedig nemrég tette rá a kezét a főváros körzetében mikrohullámú adást sugárzó Antenna Digital szolgáltatásra, de részesedése a vezeték nélküli műsorsugárzási piacon áprilisban ezzel sem érte el az öt százalékot.

A Skylink ezzel együtt a lehető legjobb időzítéssel jelenhet meg a magyar műsorszóró piacon, mivel az analóg földfelszíni sugárzás jövőre tervezett, fokoztatos leállítása miatt több százezer ügyfél kényszerülhet rá, hogy új, digitális szolgáltatást vegyen igénbye.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 27. 22:48

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.