Szerző: Barna József

2001. május 25. 17:53

Az Xbox halálra van ítélve -- állítja a Sony

Ahogy közeledik a Microsoft konzoljának, az Xboxnak a megjelenése, úgy válik egyre szenvedélyesebbé a redmondi szoftveróriás és a nagy ázsiai konzolgyártók közötti szócsata. Legutóbb Ken Kutaragi, a Sony Computer Entertainment elnöke egy, a Financial Times -nak adott interjúban meglehetősen magabiztosan nyilatkozott cége jövőjével illetőleg a konkurencia kudarcával kapcsolatban. Amint mondta, a Microsoftnak már azelőtt befellegzett, hogy megjelent volna a piacon. Nincsenek játékaik.

Ahogy közeledik a Microsoft konzoljának, az Xboxnak a megjelenése, úgy válik egyre szenvedélyesebbé a redmondi szoftveróriás és a nagy ázsiai konzolgyártók közötti szócsata. Legutóbb Ken Kutaragi, a Sony Computer Entertainment elnöke egy, a Financial Times-nak adott interjúban meglehetősen magabiztosan nyilatkozott cége jövőjével illetőleg a konkurencia kudarcával kapcsolatban. Amint mondta, "a Microsoftnak már azelőtt befellegzett, hogy megjelent volna a piacon. Nincsenek játékaik".

Kutaragi álláspontja egybevág a japán vezetők és elemzők többségének véleményével, mely szerint a Microsoft e kísérlete a 20 milliárdos konzolpiacra történő belépésre eleve halálra van ítélve. Az E3 (Electronic Entertainment Expo) kiállításon bemutatásra került Xbox valóban kiábrándított számos elemzőt, akik korábban úgy gondolták, hogy a konzolba épített gyors processzor valamint az NVIDIA által gyártott egyedi grafikus vezérlő révén teljesítmény tekintetében a Microsoft játékgépe messze felülmúlja majd a Sony és a Nintendo konzoljait. Ám, amint azt Shunji Yamashina, a Societe General elemzője elmondta, a Microsoft által bemutatott 16 játék igen kevés, ráadásul csupán PC-re írt játékok továbbfejlesztései. "Nincsen elegendő ok arra, hogy bárki is Xboxot vegyen" - tette hozzá.

Kutaragi elmondta még, hogy az egyesült államokbeli kereskedők ugyancsak pesszimisták az Xbox fogadtatásával kapcsolatban. Várakozásaik szerint, mondta Kutaragi, konzoleladásaik 70 százalékát teszi majd ki a PlayStation, míg a fennmaradó 30 százalékon a GameCube és az Xbox osztozik majd.

Japánban általánosan elfogadott nézet, hogy a Microsoft nem ért a szórakoztatóiparhoz, s így azt sem tudja, hogy a vásárlóknak mire van szüksége. S noha e nyilvánvaló előítéletnek van némi igazságalapja, nem kétséges, hogy valójában egy, az ázsiai és amerikai mentalitás közötti látszólag kibékíthetetlen ellentéten alapuló fokozatosan elmérgesedő marketingháború van kibontakozóban.

a címlapról