Szerző: Bodnár Ádám

2001. február 8. 13:16

A Sony új grafikus chipje mellett a PlayStation2 motorja gyerekjátéknak tűnik

[EE Times] Egyre több részlet kerül nyilvánosságra a Sony Computer Entertainment Inc. legújabb grafikus chipjéről, amely mellett a PlayStation2 konzolban található Graphics Synthesizer szinte nevetségesen gyengének tűnik. Az International Solid-State Circuits Conference rendezvényen hallott adatok egészen elképesztőek.

[EE Times] Egyre több részlet kerül nyilvánosságra a Sony Computer Entertainment Inc. legújabb grafikus chipjéről, amely mellett a PlayStation2 konzolban található Graphics Synthesizer szinte nevetségesen gyengének tűnik. Az International Solid-State Circuits Conference rendezvényen hallott adatok egészen elképesztőek.

Az új chip mérete 462 mm2 és 256 Mbit (32 MByte) beágyazott DRAM-ot tartalmaz, nyolcszor annyit, mint a PS2-ben található Graphics Synthesizer. A DRAM 2560 bites buszt használ amely legfeljebb 48 GByte/sec áteresztőképességet biztosít.

A chipnek nem csak a fizikai adatai megdöbbentőek, a grafikus teljesítménye is "elgondolkodtató". Az áramkört a Sony-val együtt megtervező Simplex Solution alelnöke Aurangzeb Khan elmondása szerint a chip 75 millió poligon/sec feldolgozására és kirajzolására képes, a fill rate 1,2 és 2,6 GPixel/sec között alakul.

0,18 mikronos csíkszélességgel gyártva az új chip 21,7x21,3 mm méretű és 287,5 millió tranzisztort tartalmaz, aminek a legnagyobb része természetesen a beágyazott DRAM. A PlayStation2-ben található Graphics Synthesizer 0,25 mikronos csíkszélességgel gyártva 16,8x16,8 mm méretű és 42,7 millió tranzisztorból áll.

A Sony új chipje annyi beágyazott DRAM-ot tartalmaz, hogy szinte már fejreáll a DRAM építési modellje. Normális esetben a különálló DRAM-ok sűrűsége sokkal nagyobb, mint a beágyazott DRAM-oké, a legtöbb DRAM gyártó nem is épít 256 Mbit-es DRAM-ot 0,15 mikronnál nagyobb csíkszélességgel.

Természetesen egy ilyen méretű chip esetében a gyártási folyamat nem mentes a buktatóktól, de Khan szerint a Sony elégedett az elkészült darabok mennyiségével és minőségével.

Egy ilyen dimenziókkal rendelkező chip gyártása horribilis összegekbe kerül, az nyilvánvaló. A félvezetőgyártási technológiák jelenlegi fejlődése mellett a chip kb. 2004 körül lehet normális mennyiségben sorozatgyártható. Hogy a Sony melyik termékében kívánja használni az új chipet, azt egyelőre nem tudjuk.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról