Cipőt a cipőboltból, podcastet a YouTube-ról
A népszerűségük rohamos növekedésével a médiahatóságnak is a fókuszába kerültek a podcastek, melyek egyelőre nem jelentenek valós veszélyt a hagyományos rádiózásra, de a nyomtatott időszaki lapokat már most lenyomta a műfaj.
Három év alatt megháromszorozódott Magyarországon a rendszeres podcasthallgatók száma, a műfaj népszerűségének növekedésében a nemzetközi trendekre reflektálva a hazai kínálat növekedése játszott kiemelt szerepet - derül ki egy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készített tanulmányból.
A mintegy ezer internetező reprezentatív kérdőíves felmérésén és fókuszcsoportos interjúkon alapuló kutatás szerint a közvélemény a podcastet elsősorban online hallgatható, kötetlen, beszédalapú műsorként definiálja, amelynek élvezeti értékét nem csökkenti, ha nem nézzük, csak hallgatjuk.
A műfaj népszerűsége az elmúlt években meredeken emelkedett: a podcastet legalább heti rendszerességgel hallgatók aránya 2021-hez képest megháromszorozódott, 36 százalékra nőtt, míg a műsorokat valamilyen gyakorisággal követők aránya negyvenről 66 százalékra ugrott. A műfaj a fiatalabbak, a férfiak, a magasabb iskolázottságúak és a fővárosiak körében a legnépszerűbb.
Fontos tanulsága a felmérésnek, hogy az egyes csatornák és témák felé az elköteleződés még nem jellemző, podcastek egyes epizódjaival jellemzően inkább véletlenszerűen találkoznak a hallgatók, például a közösségi médiában, és csupán kevesebb mint felük szokott tudatosan és célzottan böngészni az adások között.
Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani! Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.
A platformokat illetően egyértelmű és erős YouTube-dominancia jellemzi a hazai pályát. A podcasthallgatók mintegy kétharmada elsősorban telefonon követi a műsorokat, 70 százalékuknak pedig a YouTube a fogyasztás első számú platformja.
A közönség nagyrészt háttértevékenységként hallgat podcastet, mindössze körülbelül egynegyedük válaszolta, hogy ilyenkor kizárólag a műsorra figyel.
A megkérdezett hallgatók összesen több mint százötvenféle podcastet emeltek ki, amelyekről tudnak, és úgy gondolják, hogy népszerűek lehetnek ma Magyarországon. Közéleti témákról szóló adásokat a hallgatók csaknem fele szokott fogyasztani, de több mint háromnegyedük elsődlegesen más témaköröket preferál, így például humoros, tudományos-ismeretterjesztő vagy zenei, illetve az egészséges életmóddal kapcsolatos műsorokat keres.
Érdekesség, hogy a különböző média-, kulturális tartalmak fogyasztási gyakoriságát tekintve a podcasthallgatás még az elmúlt éveket jellemző növekedés ellenére sem tudta befogni a legnépszerűbb média- és egyéb tartalomterjesztési platformokat, így a rádiót, a tévét vagy a közösségi médiát, netán a hírportálokat - a műfaj egyedül a nyomtatott időszaki lapokat előzte meg a médiafogyasztási listán.