Szerző: Koi Tamás

2025. február 12. 10:42

A magyarok majdnem fele már nem tudna meglenni mobilnet nélkül

Mobilnet nélkül elviselhetetlen lenne az élet a magyarok jelentős része számára, de ezzel együtt egyre többen ismerik fel, hogy túl sok időt töltenek az online térben. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság friss elemzése a tíz évvel ezelőtti trendeket hasonlítja össze a tavalyi állapotokkal.

Erős címadáshoz manapság nem kell a szomszédba mennie a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kommunikációs igazgatóságának, mely szerdán "A magyarok többsége már nem tudna mobil nélkül élni" címmel tett közzé elemzést a Kantar-Hoffman piackutató intézet felmérései alapján a magyarok internetezési szokásairól.

Az elemzésben a szakhatóság a 2014-es és 2024-es évek trendjeit, felhasználói szokásait hasonlítja össze, melyből az a nem túl meglepő következtetés születik, hogy a magyarok sokkal többet interneteztek tavaly, mint tíz évvel ezelőtt, ráadásul ezt egyre többen teszik az okostelefonjukról.

Konkrétan míg 2014-ben a többség még csak asztali számítógépről szörfölt a világhálón, 2024-ben már tízből nyolcan a telefonjukat is használták internetezésre. Az okostelefonok népszerűségével együtt nőtt a mobilinternet jelentősége is:

tavaly a megkérdezettek 45 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a mobilnet hiánya számára elviselhetetlen lenne – mintegy 6 százalékkal többen, mint 2020-ban

-áll a hatóság elemzésében.

panicking_woman_4_3

A hatóság a mögöttes okokat nem részletezi ugyan, de egyértelmű, globális trend, hogy a mobilinternet (illetve az internet általában véve) az előző évtized első feléhez képest ma már gyakorlatilag alapközművé vált, a mobil szélessávú szolgáltatások pedig ma már a magyar lakosság elsöprő többsége számára rendelkezésre állnak, amivel párhuzamosan az okostelefon-penetráció is drasztikusan nőtt.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A kutatási eredmények szerint a tavalyi évben egy átlagos magyar naponta mintegy három órát internetezett, az emberek harmada pedig egyenesen ezt tartotta a kedvenc időtöltésének. A digitális tér az elmúlt évtizedben tendenciózusan meghódította a szabadidőt is: már minden második magyar úgy érzi, hogy túl sok időt tölt az online térben. Az időpazarlás érzete elsősorban a 16-39 éves fiatalokat sújtja, míg a céltudatosabban böngésző 55 éven felüliek körében ritkább.

Az internet az évek során informálódásban is megkerülhetetlenné vált: egy évtizede tízből még mindössze öten nevezték elsődleges információforrásuknak az online teret, 2024-ben azonban már nyolcan. Érdekes tendencia, hogy az online felületek jelentősége a pandémia előtti időszakban egyre növekedett, a járvány éveiben azonban a hagyományos médiumok szerepe vált jelentősebbé.  

Ennek oka a hatóság szerint az lehet, hogy a rádiók és televíziók hiteles és könnyen érthető információkat nyújtottak a krízishelyzetben, a lakosság pedig egyfajta hivatalos hírforrásként tekintett ezekre. Az online felületek ezzel szemben átmenetileg veszítettek a presztízsükből, mert sokszor álhírekkel vagy szenzációhajhász, félrevezető információkkal vadászták az olvasóik kattintásait, így csökkentve az emberek beléjük vetett bizalmát.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról