Jó hír az e-kereskedőknek: túl nagy lett a Temu
Jócskán meghaladja a Temu havi átlagos vásárló/felhasználószáma azt a küszöbértéket, mely felett egy szolgáltató vagy piactér működését automatikusan szigorúbb keretek közé kell szorítani az Európai Unióban.
Az Európában éppen egy éve megjelent kínai Temu piactér ijesztő gyorsasággal tarolta le szinte a teljes régiós e-kereskedelmi szektort, elsősorban rendkívül nyomott árainak köszönhetően - mely a kritikusok egy része szerint valójában dömpingárazásnak minősül.
A küszködő riválisok számára talán az első jó hír idén, hogy a Temu mostanra már jócskán átlépte azt a határt, mely felett az Európai Bizottság online óriásplatform (very large online platform, azaz VLOP) státuszba helyezheti a PDD Csoport által üzemeltetett webshopot. Ez egy rakás új kötelezettséggel járhat a platform számára, mely már eleve a hatóságok célkeresztjébe került több uniós tagállamban - köztük Magyarországon is.
Az Európai Unió 2022-ben hatályba lépett, ám csak idén év eleje óta kötelezően alkalmazandó Digital Service Act-je (DSA) meghatározza, hogy azok a platformok, amelyek 45 millió felhasználót elérve az Unió lakosságának több mint 10%-ához eljutnak, rendszerszintűnek minősülnek, és nemcsak a saját kockázataik ellenőrzésére vonatkozó konkrét kötelezettségek hatálya alá tartoznak, hanem egy új felügyeleti struktúra hatálya alá is.

Platón ragadt informatikusok klubja Egyetlen más szakma sincs, ahol olyan gyorsan el lehet érni a karrier-platóra, mint az IT. A midlife, a mid-level mellett létezik mid-career krízis is.
A Temu saját bevallása szerint a márciusban zárult féléves időszakban már a 45 milliós határt jócskán meghaladóan, havonta átlagosan 75 millióan vásároltak a cégtől - a Reuters riportja szerint ezért az Európai Bizottság már felvette a kapcsolatot az üzemeltetővel a továbbiakat illetően, ami vélhetően egyet jelent azzal, hogy a Temu rövidesen VLOP státuszt kap majd a Bizottságtól.
A teljesség igénye nélkül a VLOP-kra az alábbi kötelezettségek vonatkoznak a kijelöléstől számított negyedik hónapot követően:
- kapcsolattartó pont létrehozása a hatóságok és a felhasználók számára
- bűncselekmények bejelentésére vonatkozó szigorúbb kötelezettség
- felhasználóbarát szerződési feltételek létrehozása
- legyen átlátható a reklámozás, az ajánlórendszerek vagy a tartalommoderálási döntések tekintetében
Bár a DSA elsősorban a közösségi szolgáltatások, illetve az ott megjelent tartalmak megregulázásáról, azok moderálásával kapcsolatos szabályokról szól, illetve bizonyos többletjogokat biztosít a felhasználók számára, a jogszabály ugyanakkor előírja a hamis árucikkekkel, illetve az azokat forgalmazó kereskedőkkel szembeni hatékonyabb és gyorsabb fellépést is.
A Temuhoz hasonlóan a szintén kínai Shein is rövidesen VLOP-kijelölést kaphat, miután a ruházati termékekre fókuszáló e-kereskedő múlt hónapban már 108 millió vásárlót szolgált ki az EU-ban.
Az Európai Bizottság eddig három e-kereskedőt, illetve online piacteret jelölt ki online óriásplatformnak, ezek az amerikai Amazon, a német Zalando és a kínai Aliexpress.