Szerző: Dömös Zsuzsanna

2024. január 17. 11:01

Tényleg aggasztóan sok a spam a Google keresőben

A webes keresőmotorok sok felhasználója panaszkodott az elmúlt években a keresési eredmények minőségromlására, most egy tanulmány is bizonyítja, hogy a legtöbb motornak komoly problémát jelent a spam kipurgálása.

Időről időre felmerül a kérdés, előnyére változik-e a keresőpiacon rendkívüli erőfölénnyel bíró Google a találatok minősége szempontjából. A hanyatlásnak több látható jele van: míg a releváns friss tartalmak indexelése a korábbinál sokkal hosszabb folyamattá vált, közben a generált szeméttartalom előkelő helyen tanyázik egyes kulcsszavak esetében – írtuk korábban egy bővebb cikkünkben.

Egy német kutatók több mint egy éven át készített, nemrég közzétett tanulmánya szintén megerősíti a feltevést, hogy a rossz minőségű SEO spam valóban elözönlötte a keresőt. A másnéven spamdexingnek is hívott black hat SEO tevékenység célja, hogy a keresőmotorok előkelő helyeire hozzon olyan oldalakat, aminek semmi keresnivalójuk nem lenne ott, ehhez olyan technikákat bevetve, mint a rejtett szöveg, vagy az automatikus fordítás, aminek sokszor értelmetlen szöveg lesz az eredménye.

A Lipcsei Egyetem, a Bauhaus-University Weimar és a Center for Scalable Data Analytics and Artificial Intelligence kutatói az összehasonlító termékismertetőkre összpontosítottak, amelyek teszteket és vásárlási ajánlásokat kínálnak. Az ilyen vélemények gyakran tartalmazzák kapcsolt termékek linkjeit, amelyek az ügyfelekre hivatkoznak, tehát jellemző az affiliate marketing.

A szakemberek összesen egy 7392 különböző keresési lekérdezésből álló listát állítottak össze, majd azokat lefuttatták a népszerűbb keresőkben (Google, Bing, DuckDuckGo), minden esetben a top 20 találatot vizsgálva, a módszer összesen körülbelül 148 000 találatot és 128 000 egyedi URL-t eredményezett. Az adatgyűjtést pár hetente megismételték ugyanazon lekérdezésekkel.

google-io-2023-051023-66

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

A kutatók úgy találták, hogy összességében a jobb rangsorolással rendelkező oldalak átlagosan jobban optimalizáltak, több bevételre tesznek szert affiliate marketinggel, de gyengébb a szövegminőségük is. A neten található termékismertetőknek csak egy kis része használ affiliate marketinget, de a keresési eredmények többségére jellemző, hogy magánszemély terelt forgalmat a webhelyre linkekkel. Tehát a kulcsszavakra kihegyezett, egyszerű és ismétlődő, potenciálisan MI által generált tartalom, valamint az affiliate marketing felé mutat a tendencia.

A longitudinális elemzésben közel egy éven át gyűjtött adatok arról is árulkodnak, hogy a spamoldalak kemény harcot vívnak a találati lista előkelő helyeiért, rendszeresen megtalálják annak módját, hogy a ranglista élére jussanak – utána viszonylag hamar el is tűnnek szem elől. A Google, a Bing és a DuckDuckGo rendszeresen módosítja algoritmusait, és próbálja eltávolni a spamnek minősülő tartalmakat, de az eredmények csak átmenetiek, a keresőmotorok „vesztésre állnak” a SEO spammel vívott macska-egér harcban.

A kutatók szerint a rangsor látható helyeiért való küzdelem a későbbiekben valószínűleg rosszabb lesz az MI által generált spam elterjedésével, ami valóban veszélyeztetheti a keresőmotorok jövőbeni hasznosságát, főleg hogy az információkeresés módját is átalakíthatja az MI. A gyenge minőségű, tömegesen előállított kereskedelmi tartalmak formájában megjelenő dinamikus spam ezért több figyelmet érdemel.

A szélesebb értelemben vett SEO iparág tele van olyan cégekkel, amelyek generatív MI-t használnak vagy terveznek használni a későbbiekben a tartalmaik további optimalizálására, a robotok továbbra is rengeteg cikket fognak írni, hogy más robotok kedvében járjanak, így a keresés minősége és hatékonysága valóban romolhat az eddigi helyzethez képest is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról