Szerző: Dömös Zsuzsanna

2023. december 15. 12:49

Indul a sütimészárlás a Google Chrome-ban

Hamarosan a Chrome-felhasználók egy százaléka úgy internetezhet, mintha Firefoxot vagy Safarit használna, ugyanis a Google elindítja a sütikkel való leszámolás tesztjét. A januárban induló teszt után egyenletes történik a bevezetés az év második felében,  hogy addig sikerüljön eloszlatni a brit versenyhatóság aggályait.

Halad a Google terve annak érdekében, hogy a Chrome böngészőből most már tényleg kivezesse a harmadik féltől származó sütiket (3PC) - derül ki a cég friss blogposztjából. A 2019-ben bejelentett Privacy Sandbox kezdeményezés célja a külsős cookie-kat leváltó új, a cég megfogalmazása szerint az adatok védelmét szolgáló technológiák bevezetése, aminek következő fontos lépcsőfoka 2024. január 4.-én érkezik el, amikor is a keresőóriás elkezdi tesztelni a nyomkövetés elleni védelemre szánt Tracking Protection nevű fejlesztést, ami alapértelmezés szerint korlátozni fogja a webhelyek hozzáférését a külsős sütikhez.

Ez kezdetben egy szűk, véletlenszerűen kiválasztott felhasználókból álló tesztelői csoportot fog csak érinteni, körülbelül a globális felhasználók egy százalékát (de még ez is kb. 30 millió embert jelent), majd 2024 második felében minden Chrome-ot használó netezőnél megszűnik a harmadik féltől származó cookie-k használata. A kiválasztottak a jövő év elején egy felugró ablakot láthatnak majd, ami arról fogja tájékoztatni őket, hogy megkapták az új "Nyomon követés elleni védelmet", ezen felül egy új, szemgolyós ikon jelzi a címsorban, hogy aktív a követésvédelem.

cookie_chrome

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A vállalat elképzelése, hogy a hirdetők az új megoldások révén anonimizált felhasználói böngészési adatokat kapnak, akik a Google által biztosított API-k segítségével folytathatják hirdetési tevékenységüket. A sütik helyettesítésére bemutatott módszerként eleinte a FLoC-ot (Összevont csoportalapú tanulás) jelentette be a Google, ami az elképzelés szerint az önálló felhasználók követése helyett azokat érdeklődési köreik alapján nagyméretű csoportokba rendezte volna, ahogy kapcsolódó blogposztjában fogalmaz, elrejtve őket "a tömegben".

Ezt a megoldást az iparág visszajelzéseit beépítve útközben továbbfejlesztette a cég, így jutott el odáig, hogy helyette inkább az érdeklődésen alapuló hirdetéseket privátabb jellegűvé tévő Topics (Témák) API-t használja majd. A metódus lényege, hogy a felhasználó böngészője meghatároz néhány olyan érdeklődési területet (pl. fitnesz, futás), amelyeket a böngészési tevékenység alapján a felhasználó előző három hetére vonatkozóan a legrelevánsabbnak talál. Amikor a netező meglátogat egy weboldalt, az API a webhelyekkel és azok hirdetési partnereivel megoszt legfeljebb három témát, hogy ezeket az információkat felhasználhassák az érdeklődésen alapuló hirdetésekhez. Tehát ha valaki edzőtermi tagságot vagy sportfelszerelést hirdet, akkor a fitnesz iránt érdeklődő embereket fogja elérni nagy általánosságban.

Mindez három-négy évvel azután érkezik, hogy a rivális böngészők már bevezettek hasonló megoldásokat: a Mozilla és a Brave 2019-től blokkolja alapértelmezés szerint a harmadik féltől származó cookie-kat, az Apple 2020-ban alakította át ennek fényében a Safarit.

A Google versenytársai és adatvédelmi szószólói azonban nem teljesen elégedettek a Google sütihelyettesítő technolóhiájával. A Privacy Sandboxot keserűen ellenző hirdetéstechnológiai riválisok azzal érvelnek, hogy megfosztják őket a hirdetések teljesítményét javító értékes adatoktól, miközben a Google továbbra is hozzáférhet ezekhez az információkhoz, mivel a Chrome-felhasználók be vannak jelentkezve a Google-fiókjukba böngészés közben.

A marketingszakemberek panaszai miatt az Egyesült Királyság Verseny- és Piacfelügyeleti Hatósága (CMA) is figyelemmel kíséri a Google új nyomkövetési védelmét, hogy az ne jelenthessen tisztességtelen előnyt a cégnek saját hirdetései értékesítésében. Ezt szem előtt tartva a Google azzal próbálta megnyugtatni a hatóságot, hogy az átmenet egyenletes lesz, és 2024. második félévben érkezik a funkció globálisan bekapcsolása, hogy legyen elég idő az esetlegesen „fennmaradó versenyügyi problémák” megoldásához.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról