Jöhet a Booking.com újabb megregulázása
Korábbi ígéretének megfelelően gyorsított ágazati vizsgálatot indított az online szálláshelyfoglalás és a szálláshely-szolgáltatás hazai piacán. A vizsgálat deklarált célja, hogy feltárja, a Booking.com szálláskövzetítő oldal nyári gyakorlata nyomán sérülhetett-e a verseny a hazai
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ún. gyorsított ágazati vizsgálatot indított az online szálláshelyfoglalás és a szálláshely-szolgáltatás hazai piacán, hogy feltárhassa és értékelhesse a szektorban jelenleg zajló folyamatokat. A hatóság csütörtöki közleménye szerint a vizsgálat egyrészt kiterjed az online szálláshelyfoglalás magyarországi piacán uralkodó versenyviszonyok elemzésére, másrészt a piaci szereplők által a szállásadók irányába alkalmazott azon szerződéses feltételek és gyakorlatok vizsgálatára, melyek hatással lehetnek a szálláshelyek közötti versenyre.
A gyorsított ágazati vizsgálat különösen egy nemzetközi piaci szereplőre fókuszál: a közelmúltban számos hazai szállásadó üzletmenetében komoly fennakadást okozott ugyanis az, hogy az egyik legnagyobb online szállásközvetítő platform – a Booking.com – olyan szerződéses feltételeket alkalmazott, illetve üzleti gyakorlatot folytatott velük szemben, amelyet más szállásadó partnerekkel szemben nem.
Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani! Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.
Az elmúlt időszakban a GVH tapasztalatai szerint lényegében minden napra jutott egy szállásadói jelzés a Booking fizetési gyakorlatával kapcsolatban: kevesebb mint egy hónap alatt 28 panasz érkezett a versenyhivatalhoz a szállásdíjak visszatartása miatt. Így felmerülhet a gyanú, hogy sérült a szabad piaci verseny a szállásadók között, ami – különös figyelemmel a nyári szezonra – közvetlenül kihathatott a szállásfoglaló fogyasztókra is, véli a versenyhatóság.
A magyar versenyhatóság utoljára hét évvel ezelőtt zárt le ágazati vizsgálatot ezen a piacon, melynek hátterében az ún. árparitás kikötés állt, mely szerint a szálláshely vállalja, illetve vállalta, hogy más értékesítési csatornán keresztül nem értékesíti szobáit az online szállásközvetítőnek megadottnál alacsonyabb áron.
Ettől a vizsgálattól függetlenül a Booking.com -ot a GVH egyszer már jelentős összegre, 2,5 milliárd forintra bírságolta tisztességtelen kereskedelmi gyakorlata miatt. A holland társaság a bírságoló határozatot bíróságon támadta meg, ám a pert első- és másodfokon is elveszítette.