Szerző: Dömös Zsuzsanna

2023. augusztus 2. 12:24

Megadta magát a Meta az EU-nak a célzott hirdetések kapcsán

Pont került a személyre szabott hirdetések megjelenítése körül kialakult uniós vita végére, a Metának a felhasználók egyértelmű beleegyezését kell kérnie ahhoz, hogy célzott reklámokat jelenítsen meg az uniós netezőknek. A gyakorlatban ősztől lépnek érvénybe a változtatások, amik a Facebook és Instagram összes európai felhasználóját érintik.

Öt év jogi csatározás után a Meta végül beleegyezett abba, hogy egyértelmű hozzájárulást kérjen az Instagram és Facebook szolgáltatások európai felhasználóitól, mielőtt személyre szabott hirdetésekkel célozná meg őket. Az ír adatvédelmi hatóság januárban vágott bírságot a céghez jogsértések miatt, melynek eredményeként a cég módosította a személyes adatok felhasználásának jogalapját a Facebookon és Instagramon zajló reklámozáshoz az Európai Unió területén. Az internetezők azóta leiratkozhatnak a személyre szabott hirdetések kiszolgálására használt adataik megosztásáról egy űrlapon keresztül, de még ez sem jelentett egyértelmű megoldást.

Az unió legfelsőbb bírósági szerve, az Európai Unió Bírósága (EUB) júliusban ennél is messzebb menve úgy határozott,  hogy a Metának korlátoznia kell személyre szabott hirdetései elérését a régióban, és a Facebook közösségi platformon a felhasználók egyértelmű hozzájárulását kell kérnie ahhoz, hogy reklámokat jelenítsen meg számukra a felület. A határozatban a bíróság kimondja, hogy az oldal üzemeltetőjének bizonyítania kell, hogy az emberek önként adtak engedélyt az adatgyűjtésre.

meta

Elindult a heti kraftie hírlevél!

Rapid IT karrier tippek és trendek szerdánként az inboxodban.

Elindult a heti kraftie hírlevél! Rapid IT karrier tippek és trendek szerdánként az inboxodban.

Ez azt jelenti, hogy ahelyett, hogy az EU-ban élő Meta alkalmazás felhasználóitól megkövetelnék, hogy regisztrációkor beleegyezzenek a személyre szabott hirdetésekhez használt invazív adatgyűjtésbe, vagy hosszú űrlap kitöltésével kérjék leiratkozásukat, az EU-beli felhasználók hamarosan egy igen vagy nem opció kiválasztásával egyezhetnek bele az adatgyűjtésbe, amit ki is kapcsolhatnak. 

A Meta adatvédelmi szabályozóknak küldött levele szerint idén októberben térne át az adatgyűjtés új hozzájárulási jogalapjára, így egyelőre nem várhatók azonnal látható változások a platformokon. A közösségi cég azzal érvel a korábbi fellebbezések során, hogy az EU általános adatvédelmi rendelete (GDPR) nem ír elő hozzájárulási alapot az adatgyűjtéshez, végül fejet hajtott, hozzátéve, hogy a változtatások implementálása több hónapot fog igénybe venni.

A kritikusok szerint a Meta korábban azért állt ellen korábban, mert sejthetően negatívan hatna az üzleti eredményekre, ha a felhasználók számára túlságosan egyszerűvé válik a leiratkozás folyamata. Az Apple 2021 óta kér beleegyezést az iPhone-felhasználóktól ahhoz, hogy az alkalmazások adatgyűjtést végezhessenek, aminek eredményeként sok felhasználó inkább leiratkozott. A módosítás a Meta hirdetési bevételeinek látványos csökkenését hozta magával, lévén a közösségi cég elveszítette hozzáférését a harmadik felek adatainak jelentős részéhez.

Az adatvédelmi szakértők minden bizonnyal győzelemként könyvelik el a Meta bejelentését: tavaly decemberben az Electronic Frontier Foundation nonprofit erőteljesen hangoztatta, hogy a Metának és a többi technológiai cégnek önkéntes hozzájárulást kellene kérnie a felhasználói adatok gyűjtéséhez, megőrzéséhez és felhasználásához.

A Meta korábbi gyakorlatával több probléma is volt:  az "elfogadod a szabályzatunkat vagy törlünk" opció nem felel meg a GDPR követelményeinek, ami egyértelműen szabályozza, hogy a cégeknek meg kell indokolni minden egyes felhasználói adatról, milyen célból tárolják. A felhasználónak pedig külön-külön kell tudni nyilatkozni, hogy milyen adatai kezeléséhez járul hozzá. Kötelező a beleegyezés kérése a hozzájárulásnál, a profilalkotásnál, a külföldi adattovábbításnál és az emailes direkt marketingnél (eDM) külön-külön. Úgyhogy a vállalat a tárolt adatok listázása helyett inkább úgy döntött, hogy összevonja a beleegyezés kéréseket, és kényszeríti a felhasználóikat az eddig is kezelt adatok elfogadására vagy máskülönben nem használhatják a szolgáltatást.

Mik azok a sötét mintázatok, vagy ahogy az angol nevezi őket, dark patternek? Miért találkozunk egyre többször velük és mit tehetünk, hogy ne kerüljünk a csapdájukba?

a címlapról