Szerző: Koi Tamás

2023. január 25. 09:56

Nullás díjszabás: már vizsgálják a Telekomot

Az utóbbi hetekben jelentős sajtóvisszhangot kapott a mobilszolgáltatók kínálatában található úgynevezett nullás díjszabású ajánlatok idén márciusi kivezetése, és bár többnyire téves interpretációban jelentek meg az ezzel kapcsolatos hírek, a hírközlésfelügyeleti szerv ezzel együtt is komolyan veszi a témát - már meg is indult az első hatósági vizsgálat egy potenciális jogszabálysértés kapcsán.

Nem, nem kell fizetni márciustól a Facebookért és a Spotify-ért is csak annyit, amennyit a streamingszolgáltató kiszámláz az ügyfélnek, a nullás díjszabást tartalmazó ajánlatok márciusi kötelező érvényű kivezetése pusztán az applikációk és platformok által fogyasztott adatforgalom elszámolására lesznek hatással. Ezt ugyanis a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) tavaly szeptemberi határozata értelmében március 31-től már semmilyen körülmények között nem lehet kinullázni, azaz teljesen egyenlően kell kezelni minden internetes adatforgalmat.

A hatóság tegnapi közleményében igyekszik tisztázni a sajtóban az elmúlt hetekben megjelent híradások alapján kialakult kisebbfajta pánikot, melyhez a zero rate opciók kivezetésének sokszor téves interpretációja vezetett. A hatóság közleménye szerint az előfizetők mindössze azt tapasztalhatják majd, hogy a korábban nullás díjszabás alá eső tartalmak a továbbiakban csökkenteni fogják felhasználható adatkeretüket.

Ezáltal megnövekedhet a havi adatigényük, amelyet nagyobb adatcsomag választásával, másik díjcsomagra áttéréssel vagy akár szolgáltatóváltással orvosolhatnak. A nagyobb adatforgalom tehát nem feltétlenül jelent többletköltséget, érdemes a szolgáltatók ajánlatait körültekintően megvizsgálni - emlékeztet az NMHH. A választást segíti, hogy az érintett előfizetők a változás okán jogosultak azonnali hatállyal felmondani előfizetői szerződésüket, természetesen újabb nullás díjszabású szolgáltatásra már nem tudnak majd szerződést kötni, azonban élhetnek akár a szolgáltatóváltás lehetőségével is.

zerorate_icons

Ha a "dobozos" megoldás kevés: tesztinfrastruktúra házon belül (x)

A thyssenkrupp kormányrendszereinek tesztelését is saját fejlesztésű infrastruktúrán végzi.

Ha a "dobozos" megoldás kevés: tesztinfrastruktúra házon belül (x) A thyssenkrupp kormányrendszereinek tesztelését is saját fejlesztésű infrastruktúrán végzi.

Az NMHH a kivezetés során folyamatosan figyelemmel kíséri a szolgáltatók által tett lépéseket, és felügyeleti jogkörében biztosítja, hogy az egyoldalú szerződésmódosítások során az előfizetők jogai és a piaci verseny tisztasága ne sérüljön. Az NMHH szakemberei az előfizetőknek általánosságban is azt javasolják, hogy folyamatosan kísérjék figyelemmel a szolgáltatójuk értesítéseit az egyoldalú szerződésmódosításokról. 

Fontos leszögezni, hogy a jogszabály értelmében az ügyfél számára kedvezőtlen változásokra hivatkozva még a határozott idejű szerződések is felmondhatók jogkövetkezmények nélkül. Ugyanakkor azok az előfizetők, akik 24 hónapra szóló határozott idejű szerződést kötöttek a szolgáltatójukkal kedvezményes készülékvásárlási lehetőségért cserébe, ilyenkor sem ugorhatnak ki a szerződésből anélkül, hogy ezeket a kedvezményeket vissza nem fizetnék (ez elvileg kiváltható a készülék visszaszolgáltatásával is), vagyis ezek az ügyfelek egyfajta ördögi körbe kerülnek.

A hatóság egyébként az ajánlatok kivezetése kapcsán máris megindította az első vizsgálatot, miután tudomására jutott, hogy a Magyar Telekom nem tájékoztatta minden részletre kiterjedően előfizetőit az ajánlatok kivezetésének több fontos részletéről, így többek között az előfizetőket ilyenkor megillető jogokról. Lapunk megkereste a Telekomot, hogy megtudja, a hatóság egész pontosan mely pontokat kifogásolta, illetve mit kíván tenni a szolgáltató a helyzet rendezése érdekében - a társaság későbbre ígért választ.

A nullás díjszabású ajánlatok kisöprése a magyar piacról egyébként sem volt éppen zökkenőmentes, az NMHH legalábbis azt írja, az egységes hatósági fellépésre azért volt szükség, mert a szolgáltatók többszöri egyeztetés ellenére sem tettek érdemi lépéseket a helyzet rendezésére.

Így született meg az a rendelet tavaly szeptemberben, mely kötelezte a szolgáltatókat, hogy 2022. november 15-től szüntessék meg a nullás díjszabást tartalmazó ajánlatok értékesítését, legkésőbb 2023. március 31-ig pedig a meglévő előfizetésekre vonatkozóan is vezessék ki ezen ajánlataikat.

a címlapról