Szerző: Dömös Zsuzsanna

2022. október 26. 14:35

Újabb helyről fölöz magának pénzt az Apple

A közösségi médiában közzétett bejegyzések elérésének növelésére vásárolt szolgáltatásokból is lefölözne az Apple, kötelező lesz a cég appon belüli vásárlási eszközét használni.

Amikor már azt hinnénk, hogy nem lehet zaklatottabb a Meta és az Apple közti viszony, újabb olajat locsolt a tűzre az App Store hétfőn frissített, iOS 16.1 verzióval érkező szabályzata. Az új előírások értelmében az iOS-fejlesztőknek kötelező lesz alkalmazáson belüli vásárlás formájában árusítaniuk a közösségi appokban közzétett posztok elérését növelő szolgáltatásokat, amivel együtt jár az is, hogy a cupertinóiak 30 százalékos sarcot fölözzenek le maguknak. Ezzel ez az első alkalom, amikor az Apple közvetlenül értékesítési tevékenységet adóztat meg az iOS-es alkalmazásokon belül.

Ez elsősorban a Facebookot és az Instagramot érintheti, amelyek felületén a felhasználók a magasabb elérés érdekében meghirdethetik bejegyzéseiket és tartalmaikat, de lehetőség van az elérés növeléséért fizetni a TikTokon és a Twitteren is. A Meta érthető mód nem repes az örömtől, a cég szóvivője a The Verge-nek küldött közleményében úgy nyilatkozik, hogy az Apple továbbra is úgy fejleszti saját üzletét, hogy közben alávág a digitális gazdaság többi szereplőjének.

facebook_apple

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A Facebook és az Instagram esetében az a különbség a többi közösségi platformhoz képest, hogy jelenleg nem használják az Apple appon belüli fizetési rendszerét elérésnöveléshez kínált szolgáltatásokhoz, azokért bankkártyával, vagy PayPalon keresztül fizethetnek a vállalkozások. A TikTok és a Twitter viszont már átállt a megoldásra. Elmondások alapján a cupertinóiak korábban már megpróbálták kényszeríteni a Facebookot, hogy a kifizetéseket az App Store-on keresztül bonyolítsa, de ellenállásba ütközött.

Tavaly májusban, az Epic kontra Apple trösztellenes tárgyalás során az App Store főnöke, Phil Schiller azt vallotta, hogy a vállalat soha nem csökkentette az iOS-fejlesztők hirdetési bevételeit, de a jövőre nézve ez az állítás már nem fogja megállni a helyét.

A Meta dolgozóival folytatott beszélgetések alapján az intézkedés ugyan nem fogja lényegesen befolyásolni a vállalat bevételeit, de precedensteremtő erejű, és belengeti annak lehetőségét, hogy az Apple valamilyen módon el akarja majd érni, hogy a szabály érvényes legyen a Meta önálló hirdetéskezelő eszközeire is. A jelenlegi leírás szerint azok egyelőre ugyanis mentesülnek az alkalmazáson belüli vásárlás használatától, mivel a megvásárolt hirdetések nem magában a hirdetéskezelő appokban jelennek meg. Az Apple fogalmazása szerint: ezek az alkalmazások kampánykezelési célokat szolgálnak, és nem jelenítik meg magukat a hirdetéseket.

Az Apple szóvivője szerint az App Store évek óta világos irányelveket ír elő arra vonatkozóan, hogy a digitális javakat és szolgáltatásokat alkalmazáson belül az alkalmazáson belüli fizetési rendszeren keresztül kell lebonyolítani. A bejegyzések boostolása, amivel adott szervezet vagy cég szélesebb elérést szerez magának, digitális szolgáltatásnak minősül – bár az kérdéses, hogy ezt miért éppen most kellett deklarálnia a cégnek a szabályzatban.

Azzal, hogy a közösségi médiában közzétett posztok terjesztésének folyamatába belevonja magát az Apple és 30 százalékos díjat fölöz le, főleg a kisebb cégek és influencerek reklámköltéseinek hatékonyságát fogja csökkenteni Eric Seufert hirdetési elemző szerint, mivel a Meta idővel beépítheti majd a pluszköltségeket, összességében drágábbá válik majd a posztok elérésnövelése.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról