Szerző: Koi Tamás

2022. október 17. 09:00

Elviheti az idei Black Friday-t a válság

A megugró infláció, a rezsiköltségek emelkedése és a fogyasztók körében tapasztalható bizonytalanság hamar éreztette hatását az online kiskereskedelmi forgalomban is: szeptemberben az e-kereskedelmi cégek 49 százaléka tapasztalt visszaesést a forgalmában, 33 százalékuk esetében ennek mértéke elérte a 30 százalékot is - derül ki egy friss hazai felmérésből.

Egyre kevésbé kérdés, hogy a hazai e-kereskedelem forgalma - legalább szezonálisan - vissza fog esni, a kérdés inkább csak az, hogy mennyire. Az elmúlt hetekben több kutatás és piacfelmérés is meglehetősen borús képet festett a pandémia alatt szárnyaló szektor rövid- és középtávú jövőjéről, ezekhez csatlakozik most az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál gyorsfelmérése, mely jellemzően a piac közepes méretű és kisebb szereplőinek véleményét tükrözi.

A kérdőívre válaszadók 41 százaléka a visszaesés fő okaként a vásárlóerő csökkenését - a magas infláció, illetve a rezsikiadások növekedése miatti kényszerű spórolást – jelölte meg, további 20 százalékuk az általános piaci bizonytalanságot emelte ki, ami a vásárlókat jelenleg kivárásra, a jövőre irányuló takarékoskodásra készteti. Az online kereskedők 91 százaléka értékelte úgy, hogy a forint euróhoz és dollárhoz mért jelentős gyengülése negatívan befolyásolja működését, 63 százalékuk szerint ez a hatás jelentős mértékű.

Az online kereskedők 57 százaléka nyilatkozott úgy, hogy áruhiányt, vagy egyéb fennakadást tapasztal az ellátási láncban. Az ukrajnai háború kitörését követő hetekben végzett korábbi hasonló felmérésben ez az arány még csupán 23 százalékos volt. Minden ötödik e-kereskedelmi cég azt nyilatkozta, hogy a fennakadások jelentős mértékűek, számos olyan termék van, amelyet jelenleg nem lehet, vagy jóval nehezebb beszerezni, mint a korábbi időszakokban.

webaruhazak_varakozasai_22q3_q4

A jelenlegi kihívások a karácsonyi szezont is alapvetően forgathatják fel.

Bár a legnagyobb webáruházak nem térhetnek ki előle, a felmérésben részt vevő webáruházak 62 százaléka nyilatkozott úgy, hogy idén nem készül külön akciókkal a karácsonyi bevásárló időszakot bevezető Black Friday idejére.

Ez jelentős fordulat tavalyhoz képest, amikor a többség kampányokkal is megtámogatott leértékeléseket hajtott végre a Black Friday idején.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

A kutatásban részt vevő kereskedők 75 százaléka a jelenlegi helyzet további romlására számít, 54 százalék szerint ez a visszaesés jelentős mértékű lesz. A márciusban készült hasonló felmérés adataihoz képest alaposan romlott a hangulat az online kereskedelemben: akkor még csupán a válaszadók 32 százaléka számított jelentős visszaesésre.

Arra a kérdésre, hogy az adott webáruház idei árbevétele hogyan alakul majd az előző évihez képest, mindössze a cégek 27 százaléka jelzett 20 százalék feletti növekedést. Az infláció jelenlegi mértékét tekintve ez azt jelenti, hogy az online kereskedők közel háromnegyede arra számít, hogy forgalma reálértéken elmarad majd a tavalyitól. 31 százaléknyian jelezték azt, hogy nominálértéken is visszaesést várnak.

Mindez egybecseng a hazai piackutató cégek által közzétett várakozásokkal: a GKID például egy hete legfeljebb 8-10 százalékra becsülte az online kiskereskedelmi forgalom bővülését, a Reacty Digital a Kürt Akadémiával közös felmérésében szintén jellemzően 6-10 százalék közti növekedési kilátásokról számolt be egy hónappal ezelőtti elemzésében - mutat rá a felmérés.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról