Nyomasztja az infláció a hazai e-kereskedelmet
Az infláció és a logisztikai áremelkedések nagy mértékben befolyásolják az online kereskedelem működését idén ősszel, míg a koronavírus hatása már múlóban és a piaci konszolidációt sem érzik jelentős tényezőnek a szereplők, akik összességében mérsékelt forgalomnövekedésre számítanak idén - derül ki egy friss kutatásból.
Újabb trendspotting kutatás hívja fel a figyelmet arra, hogy a koronavírus-járványt kísérő óriási forgalomnövekedés után jelentős mértékű lassulás vár a hazai e-kereskedelmi piacra részben globális, részben lokális hatások miatt.
A Reacty Digital és a Kürt Akadémia felmérésben hazai e-kereskedelmi szakértőket kérdezett, akik akár saját webáruházukon keresztül, akár logisztikai szereplőként vagy épp tanácsadóként szorosan kötődnek az internetes kereskedelem világához. A válaszadók közül legtöbben 6-10 százalékos éves növekedésre számítanak az online kiskereskedelmi forgalomban 2022-re, ami az előző évek kiemelkedő növekedéséhez képest meglehetősen visszafogott várakozás. A felmérés rámutat, hogy a koronavírus miatti ugrásszerű növekedés hosszú távon nem fenntartható, az éves online forgalombővülés mérséklődni látszik, melyhez az aktuális gazdasági trendek nagyban hozzájárulhatnak.
Ollé, lesz SYSADMINDAY! Duna melletti szabadtéri helyszínen idén is megrendezzük a hazai Sysadmindayt, az IT-üzemeltetők világnapját. Standup, IT security meetup, szakmázás, barátok, még több sörcsap.
A kérdőív válaszadói értékelték a fontosabb gazdasági trendeket az alapján, hogy azok mennyire meghatározóak a hazai e-kereskedelemre nézve 2022 őszén. Véleményük szerint az infláció, valamint a gyengülő forint árfolyam hatása (lesz) érzékelhető legjobban, az üzemanyag és az energiahordozók árának emelkedése pedig szintén nagy jelentőséggel bír, csakúgy mint a részben ezekből fakadó vásárlóerő-csökkenés.
Spontán említésben előkerültek még olyan trendek, mint a nehezebb általános vállalkozási környezet, az egyre ár-érzékenyebb és kevésbé hűséges vevők, valamint a másodlagos piac (pl. használt termékek) felé való fordulás lehetősége.
A válaszadók szerint a hazai e-kereskedelmi piac év végi időszakára nagyban rányomja majd a bélyegét a logisztikai szolgáltatások áremelkedése is, ugyanakkor kevéssé számít kihívásnak a külföldről történő vásárlás (jóllehet a külföldi konkurensek megjelenésével ezzel együtt sokan számolnak), illetve az e-kereskedelemhez kapcsolódó szabályozások idei változása sem - legalábbis rövid távon.
Legutóbb a GKID és az Árukereső.hu friss kutatása figyelmeztetett alapvetően kedvezőtlen trendekre a magyar e-commerce szegmensben. Így a piacelemzés alapján a második negyedévben már komolyan éreztették hatásukat az infláció, a háborús bizonytalanság, valamint a romló árfolyam által erősített recessziós félelmek: Az április, a május és a június mindössze 7 százalékos forgalombővülést hozott az e-kereskedelemben, ami a hazai online szektor valaha volt leggyengébb növekedést mutató második negyedéve.