:

Szerző: Koi Tamás

2022. szeptember 15. 11:30

Nyomasztja az infláció a hazai e-kereskedelmet

Az infláció és a logisztikai áremelkedések nagy mértékben befolyásolják az online kereskedelem működését idén ősszel, míg a koronavírus hatása már múlóban és a piaci konszolidációt sem érzik jelentős tényezőnek a szereplők, akik összességében mérsékelt forgalomnövekedésre számítanak idén - derül ki egy friss kutatásból.

Újabb trendspotting kutatás hívja fel a figyelmet arra, hogy a koronavírus-járványt kísérő óriási forgalomnövekedés után jelentős mértékű lassulás vár a hazai e-kereskedelmi piacra részben globális, részben lokális hatások miatt. 

A Reacty Digital és a Kürt Akadémia felmérésben hazai e-kereskedelmi szakértőket kérdezett, akik akár saját webáruházukon keresztül, akár logisztikai szereplőként vagy épp tanácsadóként szorosan kötődnek az internetes kereskedelem világához. A válaszadók közül legtöbben 6-10 százalékos éves növekedésre számítanak az online kiskereskedelmi forgalomban 2022-re, ami az előző évek kiemelkedő növekedéséhez képest meglehetősen visszafogott várakozás. A felmérés rámutat, hogy a koronavírus miatti ugrásszerű növekedés hosszú távon nem fenntartható, az éves online forgalombővülés mérséklődni látszik, melyhez az aktuális gazdasági trendek nagyban hozzájárulhatnak.

parcel

Egy lépéssel a jelen előtt, itthon már 30 éve (x)

Az Accenture 70 éves krónikája minden tekintetben sikertörténet, kezdve az IT új világának úttörő szerepétől a mai FORTUNE GLOBAL 500 iparági vezető pozícióig.

Egy lépéssel a jelen előtt, itthon már 30 éve (x) Az Accenture 70 éves krónikája minden tekintetben sikertörténet, kezdve az IT új világának úttörő szerepétől a mai FORTUNE GLOBAL 500 iparági vezető pozícióig.

A kérdőív válaszadói értékelték a fontosabb gazdasági trendeket az alapján, hogy azok mennyire meghatározóak a hazai e-kereskedelemre nézve 2022 őszén. Véleményük szerint az infláció, valamint a gyengülő forint árfolyam hatása (lesz) érzékelhető legjobban, az üzemanyag és az energiahordozók árának emelkedése pedig szintén nagy jelentőséggel bír, csakúgy mint a részben ezekből fakadó vásárlóerő-csökkenés.

Spontán említésben előkerültek még olyan trendek, mint a nehezebb általános vállalkozási környezet, az egyre ár-érzékenyebb és kevésbé hűséges vevők, valamint a másodlagos piac (pl. használt termékek) felé való fordulás lehetősége.

A válaszadók szerint a hazai e-kereskedelmi piac év végi időszakára nagyban rányomja majd a bélyegét a logisztikai szolgáltatások áremelkedése is, ugyanakkor kevéssé számít kihívásnak a külföldről történő vásárlás (jóllehet a külföldi konkurensek megjelenésével ezzel együtt sokan számolnak), illetve az e-kereskedelemhez kapcsolódó szabályozások idei változása sem - legalábbis rövid távon.

Legutóbb a GKID és az Árukereső.hu friss kutatása figyelmeztetett alapvetően kedvezőtlen trendekre a magyar e-commerce szegmensben. Így a piacelemzés alapján a második negyedévben már komolyan éreztették hatásukat az infláció, a háborús bizonytalanság, valamint a romló árfolyam által erősített recessziós félelmek: Az április, a május és a június mindössze 7 százalékos forgalombővülést hozott az e-kereskedelemben, ami a hazai online szektor valaha volt leggyengébb növekedést mutató második negyedéve.

a címlapról