Betegadatokkal való visszaéléssel vádolják a Metát
Egy újabb per szerint a Meta engedély nélkül használta fel emberek egészségügyi adatait célzott hirdetések megjelenítéséhez a Facebook közösségi oldalon.
Egy kalifornai bírósághoz benyújtott perben azt kifogásolják érintettek, hogy amerikai egészségügyi intézményeken keresztül érzékeny betegadatok jutottak el a Metához, ezzel megsértve az egészségbiztosítási hordozhatóságról és elszámoltathatóságról szóló HIPAA törvényt. A Meta több millió ember egészségügyi információihoz férhetett hozzá az érintettek beleegyezése nélkül az intézmények időpontfoglaló és beteg-portáljain keresztül, melyeket aztán ahhoz hasznosítottak, hogy gyógyszereket és kezelési hirdetéseket népszerűsítő reklámokat jeleníthessenek meg személyreszabottan a Facebookon. A dokumentum egy Facebook-felhasználó tapasztalatait is részletezi, aki célzott hirdetéseket kezdett kapni szív- és térdbetegségeket gyógyító készítményekről, miután bejelentkezett a San Franciscó-i Egészségügyi Központ felületére.
A panasz szerint az egészségügyi intézmények a nyomkövetést lehetővé tevő Meta Pixel eszköz kódját használták oldalaikon, ami a hivatalos információ szerint mérésekkel és közönségépítéshez szükséges információkkal támogatja a vállalkozásokat. A Markup nonprofit hírügynökség júniusban megállapította, hogy az Egyesült Államok 100 legjobb kórháza közül 33 aktívan használja a Meta Pixelt, ami a hirdetésekkel kapcsolatos elemzések mellett azt is követhetővé teszi, hogy a felhasználók a weboldalon milyen gombokra kattintanak, és akár a páciens IP-címéhez kapcsolódó olyan érzékeny egészségügyi adatok is kinyerhetők, minthogy melyik orvossal és milyen kórsággal kapcsolatban egyeztetett.
Rust? Kubernetes? FinOps? Melyiket válasszam? Egy jó karrierdöntéshez sok apróság szükséges. Egy alapos hazai technológiai körkép azoban még hiányzott. Végre van ilyen, és a 21. kraftie adásban kidumáltuk.
A Meta szabályzatában ezzel kapcsolatban azt írja: a hirdetők használhatják a Meta Business-eszközöket személyazonosításra alkalmas (elérhetőségi adatként hivatkozott) adatok küldésére a Meta részére (pl. nevek, e-mail-címek és telefonszámok) arra a célra, hogy segítsenek a Metának megfeleltetni a hirdetők által megosztott adatokat a Meta felhasználói fiókjainak. Meta Pixel vagy Meta Business-eszközök használata esetén azonban az ilyen adatokat küldés előtt a Meta által megadott módon kivonatolni kell.
A Meta irányelvei szerint a hirdetők nem oszthatnak meg olyan adatokat a Metával, amelyekről tudják, hogy egészségügyi, pénzügyi információkat vagy más érzékeny információkat tartalmaznak. A kereset azonban azzal vádolja Metát, hogy szándékosan gyűjtötte ezeket az érzékeny egészségügyi adatokat egészségügyi webhelyekről.
A közösségi óriás szóvivője egyelőre nem kommentálta az ügyet, de korábban a Markup vizsgálata kapcsán azt mondta, hogy a Facebook speciális szűrőrendszere felel azért, hogy a vállalkozásoktól kapott érzékeny egészségügyi adatok ne továbbítódjanak. Ráadásul a Markup egy másik vizsgálat során úgy találta, hogy az abortuszról vagy a sürgősségi fogamzásgátlókról információt kereső emberekről szóló információrészletek is eljutottak már korábban a vállalathoz.