:

Szerző: Koi Tamás

2022. július 11. 10:08

Kezdődhet a Google feldarabolása

Több részre bonthatják az Alphabet csoporthoz tartozó Google keresőüzletágát, a cég ettől reméli azt, hogy az amerikai igazságügyminisztérium által indított antitröszt-eljárásban kedvező elbírálást kaphat.

Kész feldarabolni keresőüzletágát a Google, illetve annak anyacége, az Alphabet, ezzel remélve, hogy a cég megfelel az amerikai hatóságok és a kormányzat által támasztott feltételeknek, kívánalmaknak. Az óriásvállalat - mely az online reklámpiac bizonyos szegmenseinek gyakorlatilag egyeduralkodójának számít - jogellenesnek vélt működése kapcsán szinte az összes kontinensen indult már valamilyen trösztellenes eljárás, a Biden-adminisztrációnak pedig kifejezett célja, hogy ezt a piaci erőfölényt úgy törje le, hogy a Google-t bizonyos cégrészek és üzletágak leválasztására, értékesítésére kötelezi.

A The Wall Street Journal riportja szerint a Google nemrég az amerikai igazságügyminisztérium által 2020-ban indított jogi eljárásban peren kívüli egyezségre tett ajánlatot, melynek része több, a cégstruktúra átalakítását érintő önkéntes vállalás, így a klasszikus, aukcióalapú hirdetési modellben utazó üzletág külön cégbe szervezése.

A több tízmilliárd dollár értékű új cég ugyanakkor a tervek szerint továbbra is az Alphabet csoporthoz tartozna, az anyacég pedig a sajtómegkeresésekre válaszul hangsúlyozta, továbbra sem kíván kiszállni a busásan megtérülő ad-tech üzletből.

google_ads

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Az ügyet behatóan ismerő, versenyügyekben jártas jogászok szerint kérdéses, hogy a feldarabolásnak így van-e bármi értelme, tekintve, hogy a Google ezt követően is támaszthat olyan preferenciákat és feltételeket a hirdetők felé, melynek hatására azok a cég saját szolgáltatását választják majd, bármilyen néven is tartozik az Alphabet csoport alá.

Az Alphabet kereső- és hirdetési tevékenységet összefogó leányvállalatának potenciálisan trösztellenes tevékenységét az Egyesült Államok mellett az Európai Unió és Nagy-Britannia is vizsgálja. A különálló esetekben a jogi alapvetés többnyire egyezik: a Google a display hirdetések piacán gyakorlatilag az összes szinten képviselteti magát, azaz hirdetési célból adatokat gyűjt (trackerek), hirdetési helyeket értékesít direktben, illetve hirdetésközvetítőként is működik egyben, e tevékenységeinek koordinálásával és saját szolgáltatásainak preferálásával pedig kiszorítja a versenytársakat a piacról.

Hogy mennyire nagy piacról van szó, azt jól szemlélteti, hogy a Google display hirdetésekből származó árbevétele tavaly elérte a 31,7 milliárd dollárt, ezzel 2021-ben az Alphabet teljes éves árbevételének 12%-át adta ez az egy szegmens.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának negyedik, december 12-i állomásán.

a címlapról