Szerző: Dömös Zsuzsanna

2022. június 15. 11:37

Továbbra is kérdéses a Meta-Giphy felvásárlás

Nem jött be a Metának a fellebbezés, a bíróság hatból öt vádban a brit versenyhatóság javára döntött.

Az Egyesült Királyság versenyjogi fellebbviteli bírósága kedden egyhangúlag elutasította a Meta fellebbezési jogalapjait egy pont kivételével, és arra a következtetésre jutott, hogy a Verseny- és Piacfelügyeleti Hatóság (CMA) racionálisan járt el, amikor úgy határozott, hogy a Metának el kell adnia a GIPHY-t. 

A Meta áprilisban támadta meg Nagy-Britanniában a helyi versenyhatóság tavalyi határozatát, melyben a szervezet kimondta, hogy a Meta-nak meg kell válnia a Giphytől, mivel az akvizíció a display hirdetések piacának további koncentrálódását eredményezheti, illetve megadja a lehetőséget arra, hogy a Facebook és az Instagram, valamint a Whatsapp versenytársainak felhasználói elől elzárja a népszerű szolgáltatást. A brit versenyhatóság először hozott ilyen horderejű döntést a nagy tech cégek akvizíciós ügyleteit illetően.

meta_giphy_zuckerberg

Popcorn + IT

Több 100 előadás felvétele a HWSW Youtube csatornáján - csatlakozz!

Popcorn + IT Több 100 előadás felvétele a HWSW Youtube csatornáján - csatlakozz!

A keddi ítélet totális csapást azért nem jelent a Meta számára, mivel a bíróság bár hatból öt vádban a CMA javára döntött, de ellenében úgy határozott, hogy a hatóság közel egy évig nem tájékoztatta megfelelően a Metát a Snapchat-Gfycat felvásárlásról, amivel aláásta a cég védelmét. A törvényszék a következő hetekben a Metával és a CMA-val egyeztetve dönti el, hogyan orvosolja ezt a hibát. Az ítélet továbbra is nehezíti a lehetséges akvizíció megvalósulását, mivel a törvényszék továbbra is fenntartja a határozatban szereplő érvelését.

A CMA 2020 júniusában kezdett az akvizíció vizsgálatába, a lezáró határozat pedig 2021 novemberében született meg az ügyben. Ennek konklúziója szerint a közösségi oldal bárkitől megtagadhatja a Giphy használatát, vagy azért cserébe felhasználói adatokat kérhet olyan nagy konkurenseitől, mint a TikTok, a Twitter, vagy épp Snapchat. A hatóság szerint ezzel csak még nagyobbra nőhetne a Facebook már amúgy is tetemes piaci ereje és befolyása. A CMA továbbá megjegyezte, hogy hosszabb távon az Egyesült Királyságban is versenykorlátozó hatású lenne a felvásárlás.

a címlapról