Szerző: Koi Tamás

2021. december 21. 10:44

Az 5G miatt aggódik a teljes amerikai légiközlekedés

Az amerikai légiközlekedés prominens szereplői egyöntetű aggodalmukat fejezték ki, amiért szerintük két helyi mobilszolgáltató, az AT&T és a Verizon által a repülőterek körzetében üzembe állított 5G-s állomások potenciális veszélyforrást jelenthetnek.

Tovább húzódhatnak az 5G-s hálózatépítési munkálatok a C-sávban az Egyesült Államokban, miután gyakorlatilag a légiközlekedés összes szereplője egyöntetűen arra figyelmeztetett december közepén, hogy az új sávokban üzemelő állomások a repülőterek körzetében alkalmasak lehetnek az automata megközelítést segítő rádiós rendszerek jelének megzavarására.

A fenti ok miatt a Boeing és az Airbus Americas vezetői hétfőn közös levélben kérték a Biden-adminisztráció illetékes miniszterét arra, hogy halasszák el a két legnagyobb helyi mobilszolgáltató, az AT&T és a Verizon január 5-től érvényes licencének hatályba lépését. A világ két legnagyobb repülőgépgyártójának álláspontja szerint az érintett sávokban fellépő potenciális interferencia veszélyeztetheti a repülőjáratok biztonságos üzemeltetését, ez pedig óriási károkat okozhat az egész amerikai légiközlekedésnek.

united

A Boeing és az Airbus mellett az amerikai légitársaságok, így az American Airlines, a Delta Airlines, a Southwest Airlines és a United Airlines egy múlt heti szenátusi meghallgatáson, melyet eredetileg a koronavírus légiközlekedésre gyakorolt hatásai miatt tartottak, arra figyelmeztettek, hogy a vélt interferencia miatt érvénybe lépő új biztonsági protokollok révén jelentős késésekkel kell majd számolni a járatok közlekedésében.

Az ominózus biztonsági protokollt az amerikai légügyi hatóság, a Federal Aviation Administration december elején adta ki. Ebben a hatóság megtiltja a 3,7-3,98 GHz-es frekvencián működő rádiófrekvenciás magasságmérők használatát az ország 40 repülőterének körzetében, amíg nem sikerül megnyugtatóan rendezni a mobilszolgáltatókkal, hogy a repülőterek közelében milyen teljesítménnyel üzemelhetnek az antennák, illetve milyen irányba állhatnak pontosan.

Mindez azt jelenti, hogy pilóták az érintett repülőterek megközelítése során rossz látási viszonyok mellett kizárólag vizuális tájékozódás alapján landolhatnának.

A témában tartott szenátusi meghallgatáson elhangzottak alapján jelenleg legalább 39 országban üzemelnek ebben a frekvenciasávban mobil bázisállomások repterek körzetében, ám eddig egyetlen, interferenciás jelenséggel összefüggő esetet sem jelentettek a hatóságoknak. Az amerikai mobilszolgáltatókat tömörítő CTIA álláspontja szerint az 5G a jelenlegi szabályozási keretek közt nem jelent veszély a légiközlekedés biztonságára, az iparág pedig indokolatlan pánikot kelt a tények eltorzításával.

a címlapról