Szerző: Koi Tamás

2020. szeptember 11. 12:56

Az iskolakezdésnél a kütyü is kötelező tanszerré vált

A hagyományos módon indult el a 2020/21-es tanév az oktatási intézményekben, bár a koronavírus járvány tavasszal komoly nyomot hagyott az oktatásban részt vevő összes szereplő (a szülőket beleértve) életében. A járvány második hullámának hatásaira ugyanakkor ennek köszönhetően már mindenki tudatosabban készül.

Bár a szülők többsége szerint a hagyományos oktatás az ideális megoldás, a számok mégis azt mutatják, hogy jelentős részük arra számít, hogy a digitális oktatás az év során visszatér majd a járványhelyzet súlyosbodása miatt. Annak ellenére, hogy a jelenlegi tanév már elindult, a válaszadó, iskoláskorú gyermekkel rendelkező szülők 48%-a a digitális oktatás rövid időn belüli visszatérésére számít, 22%-a pedig a két oktatási forma közötti többszöri váltakozást tartja a legvalószínűbbnek. A digitális oktatást preferálók nagyon kevesen vannak, és a szülők 56%-a egyáltalán nem szeretné újra megtapasztalni az online rendszert. Ebben a munkahelyi kötelezettségek és az időbeosztási nehézségek mellett a tavasszal szerzett tapasztalatok is szerepet játszanak - derül ki a GKI Digital augusztus végén elvégzett felméréséből.

A megkérdezett szülők 60%-a szerint ugyanis náluk nem működött hatékonyan a digitális oktatás, ezen felül 46%-uk nem tartotta megfelelőnek az iskolától, illetve a tanároktól kapott támogatás mértékét se. Azzal kapcsolatban azonban jelentősen megoszlanak a vélemények, hogy milyen mértékű plusz munkát kellett a családoknak magukra vállalniuk.

gkid_iskolakezdes2020_sajtoanyag_1

En ensom person ler ikke lett. (x)

Ibsent csak eredetiben norvégul, de azért pythonban is vannak irodalmi magasságok. Nézd meg Felméri Péter nyelvi tudatformálását, és minden megvilágosodik!

En ensom person ler ikke lett. (x) Ibsent csak eredetiben norvégul, de azért pythonban is vannak irodalmi magasságok. Nézd meg Felméri Péter nyelvi tudatformálását, és minden megvilágosodik!

A szülők 41%-a úgy vélte, hogy a tananyag megtanítása a digitális oktatás révén, tulajdonképp rájuk hárult, miközben az iskola csak a feladatok kiosztását és azok számonkérését vállalta magára. A többség úgy érezte, jelentős terhet rótt a családra a gyerekek feladatainak ellenőrzése is. Természetesen ez még inkább hangsúlyos az alsó tagozatosok esetében, hiszen őket az önálló tanulás még kevésbé jellemzi. A szociális közegtől való távolság azonban korosztálytól függetlenül negatívan érintette a legtöbb gyermeket - hívja fel a figyelmet a GKI Digital. 

A kutatócég szerint az iskoláskorú gyereket nevelő szülők nagyjából fele ugyanúgy indult neki a tanév kezdete előtti bevásárlásnak, mint korábban. A tavaszi távoktatás révén a szülők valamelyest spórolhattak, hiszen a tanszerek, iskolai felszerelések nem használódtak el olyan mértékben a távoktatás során, mint az iskolapadokban, ugyanakkor az általános iskola alsóbb osztályaiban jelentősen nőhetett is a kiadás.

gkid_iskolakezdes2020_sajtoanyag_5

Ennek egyik elsődleges oka, hogy az alsósok körében a távoktatás számos esetben megkövetelte új, digitális eszközök (számítógép, notebook, tablet stb.) beszerzését, mivel a legkisebbek jellemzően nem rendelkeztek ilyen eszközökkel korábban. Ugyanezen okból kifolyólag a felsősök esetében a tanévkezdés költségei akár csökkenhettek is, hiszen a nagyobb gyerekek számára a szülők már tavasszal kénytelenek voltak ilyen eszközöket vásárolni - ha korábban még nem álltak rendelkezésre.

2020-ban a műszaki cikkek iránti kereslet tehát jelentősen megnőtt főleg azok körében, akiknek általános iskola alsó tagozatos gyermeke van. A digitális oktatás márciusi bevezetésekor is megfigyelhető volt a megnövekedett vásárlási igény: a szülők 34%-a vásárolt valamilyen műszaki cikket kifejezetten a vírus hatására tavasszal, a legtöbben laptopot vagy mobiltelefont. A digitális oktatás megjelenése összességében nagy szerepet játszik abban, hogy a tavalyi évhez képest jelentősen nőtt az iskoláskorú gyermekek eszközellátottsága - állítja a GKI Digital.

a címlapról