:

Szerző: Koi Tamás

2020. július 10. 09:47

Jogsértő Black Friday akció miatt büntették az Alzát

Jelentős összegű, 892 millió forintos büntetést szabott ki az Alza.hu webáruházat üzemeltető cégre, valamint annak cseh anyavállalatára a Gazdasági Versenyhivatal, amiért a társaság 2018-ban és 2019-ben több alkalommal is tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a Black Friday akciók reklámozása során.

Jelentős összegű, 892 millió forintos bírság egyetemleges megfizetésére kötelezte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az Alza.hu webáruházat üzemeltető Alza.hu Kft.-s és annak anyavállalatát, a cseh Alza.cz a.s.-t, amiért az Alza webshop különböző Black Friday reklámkampányaival tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott.

A GVH a döntés bejelentése során kifejezetten utal rá, hogy a kimagasló bírsággal az volt a célja, hogy a hasonló akciós időszakokban gyakorta előforduló megtévesztő gyakorlatot jelentősen visszaszorítsa az online piacokon. Az arányok változását jól jelzi, hogy 2017-ben az Extreme Digital csupán 20 millió forintos büntetést kapott lényegében ugyanazzal az indokkal, ami alapján most az Alzát büntették.

alzahu_uzlet
az alza magyarországi bemutatóterme (forrás: alza.hu)

A versenyhatóság az Alza 2018. január és 2019. február közötti, összesen hat alkalommal meghirdetett Black Friday akciójának reklámkampányait vizsgálta (a vizsgálat a határozat alapján nem hivatalból, hanem panasz hatására indult). A webáruház az akciós időszakokra nagymértékű, „akár 80%-os” kedvezményeket ígért a fogyasztóknak a televízióban, rádióban, újsághirdetésben, hírlevélben és online módon megjelentetett reklámjaiban. Ehhez képest a Hivatal vizsgálata azt állapította meg, hogy

  • a hirdetésekben megjelölt 80% vagy azt meghaladó kedvezmény kizárólag olyan termékekre vonatkozott, amelyek nem a reklámkampányban képszerűen bemutatott vagy ahhoz hasonló árucikkek voltak. A reklámokban leginkább elektronikai és háztartási gépek jelentek meg, míg kiemelkedő kedvezménnyel főleg néhány ruházati és játékcikk (pl. focilabda), valamint karórák és telefontokok voltak csak megvásárolhatóak.
  • a kampányok során ténylegesen 10-20 termék (az akciós termékek jellemzően jóval kevesebb, mint 1%-a) volt elérhető 80%-os vagy afölötti kedvezménnyel. A GVH kialakult gyakorlata szerint az akciós termékek legalább 10%-ra kell vonatkoznia a megjelenített kedvezménynek. Az Alza kedvező kínálata így messze az elvárt érték alatt maradt, ami különösen aránytalan ahhoz képest, hogy a vállalkozás honlapján több mint 80.000 termék érhető el.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A GVH a megtévesztő reklámokért 862 millió Ft versenyfelügyeleti bírságot szabott ki, melyet a reklámkampányokból elért bevételre alapozott. A hatóság további 30 millió forintnyi eljárási bírságot is kiszabott a vállalkozásra és cseh anyacégére, amiért a hatósági eljárás során a kérdéses kampányok költségadatait hiányosan, ellentmondóan adták meg.

A bírság mellett a cég vállalta, hogy vállalati megfelelési programot vezet be a jövőbeni jogsértések megelőzésére, és igazolja azt a versenyhivatal felé. Az Alza kapcsán egyébként párhuzamosan zajlik egy másik versenyfelügyeleti vizsgálat is, ezt tavasszal indította a GVH azzal a céllal, hogy kiderüljön, a webshop üzemeltetője alkalmazott-e olyan agresszív értékesítési módszert, mellyel esetlegesen elhamarkodott, gyors döntésre késztették a fogyasztókat. A hivatal április végén ugyanezért szabta ki fennállásának eddigi legnagyobb összegű, 2,5 milliárd forintos büntetését a holland booking.com online szállásközvetítő portál üzemeltetőjére.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának negyedik, december 12-i állomásán.

a címlapról