Szerző: Koi Tamás

2020. július 10. 09:47

Jogsértő Black Friday akció miatt büntették az Alzát

Jelentős összegű, 892 millió forintos büntetést szabott ki az Alza.hu webáruházat üzemeltető cégre, valamint annak cseh anyavállalatára a Gazdasági Versenyhivatal, amiért a társaság 2018-ban és 2019-ben több alkalommal is tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a Black Friday akciók reklámozása során.

Jelentős összegű, 892 millió forintos bírság egyetemleges megfizetésére kötelezte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az Alza.hu webáruházat üzemeltető Alza.hu Kft.-s és annak anyavállalatát, a cseh Alza.cz a.s.-t, amiért az Alza webshop különböző Black Friday reklámkampányaival tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott.

A GVH a döntés bejelentése során kifejezetten utal rá, hogy a kimagasló bírsággal az volt a célja, hogy a hasonló akciós időszakokban gyakorta előforduló megtévesztő gyakorlatot jelentősen visszaszorítsa az online piacokon. Az arányok változását jól jelzi, hogy 2017-ben az Extreme Digital csupán 20 millió forintos büntetést kapott lényegében ugyanazzal az indokkal, ami alapján most az Alzát büntették.

alzahu_uzlet
az alza magyarországi bemutatóterme (forrás: alza.hu)

A versenyhatóság az Alza 2018. január és 2019. február közötti, összesen hat alkalommal meghirdetett Black Friday akciójának reklámkampányait vizsgálta (a vizsgálat a határozat alapján nem hivatalból, hanem panasz hatására indult). A webáruház az akciós időszakokra nagymértékű, „akár 80%-os” kedvezményeket ígért a fogyasztóknak a televízióban, rádióban, újsághirdetésben, hírlevélben és online módon megjelentetett reklámjaiban. Ehhez képest a Hivatal vizsgálata azt állapította meg, hogy

  • a hirdetésekben megjelölt 80% vagy azt meghaladó kedvezmény kizárólag olyan termékekre vonatkozott, amelyek nem a reklámkampányban képszerűen bemutatott vagy ahhoz hasonló árucikkek voltak. A reklámokban leginkább elektronikai és háztartási gépek jelentek meg, míg kiemelkedő kedvezménnyel főleg néhány ruházati és játékcikk (pl. focilabda), valamint karórák és telefontokok voltak csak megvásárolhatóak.
  • a kampányok során ténylegesen 10-20 termék (az akciós termékek jellemzően jóval kevesebb, mint 1%-a) volt elérhető 80%-os vagy afölötti kedvezménnyel. A GVH kialakult gyakorlata szerint az akciós termékek legalább 10%-ra kell vonatkoznia a megjelenített kedvezménynek. Az Alza kedvező kínálata így messze az elvárt érték alatt maradt, ami különösen aránytalan ahhoz képest, hogy a vállalkozás honlapján több mint 80.000 termék érhető el.

A GVH a megtévesztő reklámokért 862 millió Ft versenyfelügyeleti bírságot szabott ki, melyet a reklámkampányokból elért bevételre alapozott. A hatóság további 30 millió forintnyi eljárási bírságot is kiszabott a vállalkozásra és cseh anyacégére, amiért a hatósági eljárás során a kérdéses kampányok költségadatait hiányosan, ellentmondóan adták meg.

A bírság mellett a cég vállalta, hogy vállalati megfelelési programot vezet be a jövőbeni jogsértések megelőzésére, és igazolja azt a versenyhivatal felé. Az Alza kapcsán egyébként párhuzamosan zajlik egy másik versenyfelügyeleti vizsgálat is, ezt tavasszal indította a GVH azzal a céllal, hogy kiderüljön, a webshop üzemeltetője alkalmazott-e olyan agresszív értékesítési módszert, mellyel esetlegesen elhamarkodott, gyors döntésre késztették a fogyasztókat. A hivatal április végén ugyanezért szabta ki fennállásának eddigi legnagyobb összegű, 2,5 milliárd forintos büntetését a holland booking.com online szállásközvetítő portál üzemeltetőjére.

a címlapról