Szerző: Koi Tamás

2019. november 28. 11:52

Teljesen átértelmezték a magyar e-kereskedők a Black Friday-t

Idénre gyakorlatilag teljesen átértelmezték a Black Friday akció intézményét a magyarországi e-kereskedők, így az Amerikából eredő szokás, miszerint november végén az üzletek brutális akciókat tartanak, az eredeti formájában megszűnt létezni hazánkban.

Magyarországon lényegében megszűnt a Black Friday akció, legalábbis ahogy azt az eredeti formában, a tengerentúlon tartják, a hazai kereskedőknél egész novemberben folyamatosak voltak az akciók, még ha nem is olyan mértékben, ahogy azt a nagyobb piactömeggel és fizetőképes kereslettel rendelkező országokban, legfőképpen az Egyesült Államokban lehet tapasztalni. A karácsonyi csúcsszezon nálunk már november elején elkezdődött, lényegében egy hónappal korábban, mint a tengerentúlon.

Az első Black Friday akciók a hatvanas években ütötték fel a fejüket az USA-ban, akkor is, és azóta is szinte kizárólag egyetlen napra, a hálaadást követő első péntekre (ez jellemzően egyben november utolsó péntekje) korlátozódik az akciós időszak. Ez egészült ki az évek során további akciós napokkal, ilyen például a "Cyber Monday", mely kifejezetten az online kereskedők akcióiról szól, és a tradíciók szerint a hálaadást követő első hétfőn tartják. 

black_everything

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x)

Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x) Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Ehhez képest Magyarországon teljes volt a káosz idén, az itthon jellemzően az e-kereskedelemben megtartott akciós napot volt, aki már a hónap elején letudta, volt olyan webshop, amelyik egész hétvégén keresztül akciózott, de találkozhattunk év közben, nyáron (!) tartott Black Friday-nek nevezett akcióval is. Mostanra kijelenthető, hogy a magyar e-kereskedők az egész hónapra akciós időszakként tekintenek, éppúgy, mint évekkel ezelőtt, amikor a Black Friday akció intézménye még nem honosodott meg nálunk.

Többek közt erre hívja fel a figyelmet a GKI Digital és az Árukereső által közösen készített jelentés, mely szerint az egész hónapra levetítve mintegy 75-80 milliárd forintos forgalommal számolhatnak majd a magyar e-kereskedelmi piac szereplői. A kutatás eredményei szerint a magyar e-kereskedelmi piac szereplői zömében már a "hivatalos" Black Friday dátum (vagyis idén november 29.) előtt megtartotta a saját pénteki akcióját (a webshopok 73%-a hozta előre a dátumot), ráadásul 64%-uk az adott pénteket követően egész hétvégén akciózott, 4%-uknál pedig egész héten kitartott a Black Friday láz.

A GKI szerint a webáruházak 71%-a jellemzően átlagosan 20%-os, vagy annál alacsonyabb mértékű kedvezményt adott a kínálatban lévő akciós termékekre, az átlagos Black Friday kedvezmény ennek megfelelően 17,5 százalék körül alakult. A kutatócég ezzel együtt felhívja a figyelmet, hogy idén már nem lehetett egzakt módon mérni a Black Friday forgalmat, éppen a fent említett ok miatt, vagyis azért, mert a kereskedők egyetlen nap helyett nem ritkán többnapos akciókat tartottak, és azt sem egységes időpontban.

A GKI Digital előrejelzése szerint 2019-ben is november lesz az e-kereskedelem legerősebb hónapja. Az összesített online forgalom nettó 75-80 milliárd forint körül várható, ami duplája az egy hónapra jutó átlagos online forgalomnak, 17-18%-kal meghaladva a 2018-as november eredményeit.

A kutatócég mindazonáltal kiemelte: a magyar e-kereskedők fent részletezett gyakorlata alaposan megnehezítette a fogyasztói döntéseket, így elsősorban a vásárlók egyre kevésbé tudják mérlegelni, mikor érdemes vásárolni, mikor számíthatnak nagyobb akcióra - ha azonnal lecsapnak egy portékára, vagy ha kivárnak. A logisztika számára ugyanakkor valóságos áldásnak tűnhet ez a gyakorlat, hiszen a futárcégeknek és raktáraknak nem egyetlen nap alatt kell az ilyenkor jellemzően többszörösére növekedett csomagmennyiséget kezelniük, ami a GKI szerint idén egyértelműen érezhető volt a korábbiaknál jóval kiegyensúlyozottabb csomagszállításon is.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról