Szerző: Koi Tamás

2019. december 03. 10:42:00

180 évnyi előfizetés árát bukta a Telekom egyetlen számhordozáson

Egyetlen előfizetésen alighanem soha nem bukott akkorát távközlési cég Magyarországon, mint most a Magyar Telekom: A cég egy meghiúsult számhordozási eljárás miatt tízmillió forintos büntetést kénytelen fizetni a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság nem jogerős határozata alapján.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szerint többszörösen is megalapozatlanul utasította el egy előfizetője számhordozási kérelmét a Magyar Telekom, a céget ezért - miután az ügyfél a hatósághoz fordult - tízmillió forintra büntette a szervezet, illetve annak vezető tisztségviselőjét további, egymillió forintra bírságolta. Alighanem ez a magyar távközlés történelmének legmagasabb összegű olyan bírsága, melyet egyetlen előfizetéssel kapcsolatos panasz miatt szabtak ki egy szolgáltatóra.

A tízmillió forintos büntetés arányait jól érzékelteti, hogy a Telekom jelenlegi, egy szerződéses előfizetőre jutó havi átlagos bevételére (ARPU) levetítve a büntetés felér azzal, mintha a cég több mint 181 évig ingyen adta volna a mobilszolgáltatást az érintett ügyfélnek. Az operátor aligha kalkulált vele, hogy az előfizető - aki egyébként a Vodafone-hoz szerette volna elhordozni a számát - elmegy a végsőkig, és panaszt nyújt be a hatósághoz, mely ezután általános felügyeleti eljárásban határozott az ügyről.

telekom_shop_2

Python és Appmenedzsment rendezvényekkel indítjuk a szezont (x) Február 26-27-én indul a HWSW free! ingyenes meetupsorozat, márciusban pedig 30 órás online képzéseket indítunk!

Az ügyfél egyébként azért nyújtott be panaszt, mert az átvevő szolgáltató kétszer is olyan lakcímet küldött meg az átadó szolgáltatónak (jelen esetben a Telekomnak), mely eltért a nyilvántartásban szereplő címtől, ráadásul kötbért sem fizetett az előfizetőnek, holott erre a törvény szerint köteles lett volna. A mobilszolgáltatók erre hivatkozva előszeretettel tagadják meg a hordozási igényeket, hivatalos indoklás szerint a visszaélések elkerülése végett - gyakorlatilag zéró toleranciát alkalmaznak mindenfajta eltéréssel kapcsolatosan, legyen szó a személyazonosításra szolgáló okmányok sorszámáról vagy éppen a lakcím legapróbb részleteiről.

A számhordozást igénylő előfizető kálváriája jelen esetben annak köszönhető, hogy a hordozási eljárások során lakcímeként hol a Krúdy utca, hol a Krúdy Gyula utca volt feltüntetve. Ilyen nevű utca egyébként Budapest VIII. kerülete mellett több városban is megtalálható - ezekből a józsefvárosi utcanév deklaráltan nem egységes, így a lakcímnyilvántartó és a földhivatal szerint az utcát Krúdy utcának hívják, eközben a legtöbb térképes adatbázisban Krúdy Gyula utcaként jegyzik. A hatóság közleményéből nem derült ki, hogy a panaszt benyújtó ügyfél a fővárosban él-e.

A Magyar Telekom kedd délután az alábbi álláspontját küldte meg szerkesztőségünk számára:

A Magyar Telekom fellebbezést nyújtott be a hatóság határozatával szemben, ugyanis a Telekom álláspontja szerint az ügyben nem történt jogsértés. A számhordozási igény elutasítása jogszerű volt, mindkét elutasításra azért került sor, mert az átvevő szolgáltató a számhordozási igényt a rendszerében nyilvántartott olyan lakcím adattal adta fel, mely adat eltért az országos személyi adat és lakcímnyilvántartásban és a Telekom nyilvántartásában azzal egyezően rögzített címtől az utca megnevezésében. A sikeres számhordozás kritériuma a számhordozási rendeletben az előfizető sikeres azonosítása, és az azonosítás „sikeres” státusza a számhordozási folyamatban csak az ügyféladatok egyezősége esetén lehetséges. Az ügyfél panaszaira jogszabály szerint határidőben, érdemben válaszolt társaságunk. Mivel jogsértés nem történt, a panaszt nem láttuk megalapozottnak, az elutasításra került, s ugyanezen okból nem történt kötbér fizetés sem az előfizető részére, ugyanakkor az előfizető részére az őt ért kellemetlenségek kompenzálásaként társaságunk a kötbér jogszabályban meghatározott összegével azonos mértékű, 10.000,- Ft összegű jóváírást biztosított.

a címlapról