Szerző: Koi Tamás

2019. június 13. 14:32:00

Sokkal kényelmesebb lehet jövőre a webes utánvét

A webáruházakban vásárolt termékek vételárát a legtöbben Magyarországon a kiszállítást végző futárnak fizetik meg, jellemzően készpénzben, ezen még a jövőre, nagyjából nyolchónapos csúszással induló azonnali fizetési rendszer sem fog rövid távon változtatni. Ezzel együtt a vevők mellett a kereskedők, sőt a futárcégek is jól járhatnak az évtizedek óta változatlan alapon működő rendszer reformjával.

HIRDETÉS

Még mindig zömében készpénzben fizetik ki - már ahol erre lehetőségük van - a magyarok a különböző webáruházakból rendelt termékek ellenértékét, hiába érhető el egyre több kereskedőnél a bankkártyás fizetési lehetőség, valamint hiába hord magánál egyre több futár kártyaterminált. A helyzeten piackutatók szerint rövid távon az azonnali fizetési rendszer eredetileg tervezetthez képest nyolc hónapos csúszással várható rajtja sem fog változtatni számottevően, pedig minden érdekelt fél számára hordoz magában előnyöket az évtizedek óta változatlan alapokon működő rendszer reformja.

A GKI Digital nemrég elvégzett felmérése szerint a magyar webáruházak által kínált fizetési megoldások közül az online vásárlók 84%-a leginkább utánvéttel, készpénzben szeret fizetni, ennek köszönhetően, a magyar online kiskereskedelmi piacon továbbra is nagyon magas, több mint 74% az utólagos fizetések aránya. Átvételkor – az egyre többször elérhető bankkártyás fizetési lehetőség ellenére – továbbra is a készpénzes tranzakciók dominálnak, mind a személyesen átvett, mind a házhoz szállított termékek esetében. Összességében az online rendelések 55%-a készpénzes - állítja a kutatócég a 3200 kereskedő bevonásával végzett felmérés alapján.

futar_kp

Miért érdemes belevágnod a Scrum képzésünkbe? (x) Október 21-én Scrum alapozó képzést indít a HWSW, íme néhány jó érv a kurzus mellett.

A helyzeten rövid távon az azonnali fizetési rendszer 2020-ra tervezett bevezetése sem fog számottevően: Az 5 másodpercre gyorsuló, és az év minden napján célba érő utalások rendszerének fontos újítása lesz a másodlagos azonosítók és a fizetési kérelmek használata. Előbbi lehetővé teszi, hogy bankszámlaszám helyett akár a telefonszám megadásával is fizethessen a vevő, utóbbi révén pedig a kereskedők automatizált fizetési kéréseket küldhetnek a vásárlóknak - vagyis összességében a vevők számára is egyszerűbbé és kényelmesebbé válhat a fizetés.

A GKI Digital szerint az azonnali fizetési rendszer azoknak a kereskedőknek is életképes alternatíva lehet, akiket eddig a bankkártyás fizetési rendszerek jutalékának mértéke riasztott el a bevezetéstől. Ugyanakkor a kereskedők mintegy 70%-a a likviditás javulása miatt látja előnyösnek az új rendszer bevezetését, hiszen az utánvétes tranzakcióknak jelenleg több mint a fele (56%-a) a logisztikai partnerek bevonásával történik, ami azt jelenti, hogy a kereskedők a tényleges kézbesítést követően csak napokkal, de előfordulhat, hogy csak hetekkel később jutnak hozzá a vételárhoz. A készpénz kezelése emellett a logisztikai cégeknek - különösen a futároknak - is bonyodalmakat okozhat, vagyis látszólag mindegyik fél jól járhat az azonnali fizetési rendszer bevezetésével.

A legtöbb piaci szereplő ezért vélhetően csalódásként élte meg, hogy az MNB május végén bejelentette, csak 2020. március 2-ától lesz elérhető az azonnali fizetési rendszer (vagy AFR). Az év minden napján, 24 órában, legfeljebb 5 másodperc alatt teljesíthető átutalásokat biztosító rendszer eredetileg július 1-jétől indult volna. Az AFR központi infrastruktúráját biztosító Giro Zrt., illetve az MNB határidőre elkészült a rendszer működését megalapozó technikai feladatokkal, azonban bizonyos, egyelőre meg nem nevezett bankoknak nem sikerült megugrani a bevezetéshez szükséges szintet, így az MNB végül a halasztás mellett döntött.

a címlapról