Szerző: Habók Lilla

2019. február 5. 14:10

Költségesek a Google fejlesztései

Ismét a részvényárfolyam csökkenésével reagált a tőzsde az Alaphabet legújabb pénzügyi negyedéves jelentésére, pedig magára a bevételre nem lehet panasz.

Sikerült teljesíteni a Google-anyacég Alphabetnek az elemzők elvárásait a főbb eredményekben, a tőzsdei részvényárfolyam mégis 3,5 százalékot zuhant a 2018-as negyedik pénzügyi negyedéves jelentés hírére a kereskedés utáni órákban az "egyéb tétek" és a partnereknek fizetett összegek miatt. Az Alphabet 39,3 milliárd dolláros bevétele 22 százalékos növekedést jelent az előző év azonos negyedévéhez képest, miközben a nettó nyereség is 8,95 milliárd dollár. A Google kereső alapértelmezettsége miatt (például az Apple vagy a Mozilla keresődoboz-bérleti díjaként) fizetett Traffic Acquisition Cost (TAC) nélkül pedig 23 százalékkal 31,7 milliárd dollárra nőtt a bevétel, ami valamivel magasabb a Wall Street elemzőinek 31,3 milliárd dolláros várakozásához képest.

Maga a TAC-költség ugyanis 15 százalékos növekedéssel már 7,44 milliárd dollárt tett ki, amelyből a Google Network tagjai 3,93 milliárd dollárban részesültek, a disztribúciós partnerek pedig 3,51 milliárd dollárban. A nagymértékű emelkedés az utóbbi negyedévekben már állandóvá vált, ami nem véletlenül aggasztja a befektetőket. A TAC összegének folyamatos emelkedését a Google a mobilok elterjedésével magyarázza, mivel a felhasználók az asztali gépek helyett már elsősorban inkább mobil oldalakról, vagyis a cég számára fizetős hozzáférési pontokon keresztül indítják el a keresést. A cég pénzügyi igazgatója, Ruth Porat az emelkedést már egy évvel ezelőtt is előre jelezte, viszont az emelkedés lassulását ígérte, ami viszonylag komótosan el is kezdett jelentkezni.

alphabet_cegek_2018

A 32,6 milliárd dolláros hirdetési bevétel egyébként szintén megfelelt az elvárásoknak, 20 százalékos növekedéssel a 2017-es negyedik negyedévhez képest. Ebből a legtöbb bevételt a mobilos keresések hozták, de a pénzügyi igazgató nyilatkozata szerint a bevételekhez a YouTube és az asztali keresés is nagyban hozzájárult. Az aggregált fizetett kattintások 66 százalékkal növekedtek az egy évvel ezelőtti, és 22 százalékkal az előző negyedéves értékhez viszonyítva - azaz a vállalat egyre több oldalon egyre több hirdetést helyez el. Eközben viszont a reklámok átlagára folyamatosan csökken (ezúttal 29 százalékkal), ahogy a Google a hagyományosan drágább asztali webes kereső helyett más oldalakon helyezi el a hirdetéseket. A legutóbbi negyedéves pénzügyi jelentés kapcsán viszont az eMarketer elemzője hozzátette, hogy a vártnál azért nagyobb a lassulás a kapcsolódó hirdetési bevételekben, mivel termékkeresés során a felhasználók egyre inkább az Amazon felé fordulnak.

Gyorsan növekedő költségek

A pénznyelőként számon tartott "egyéb tétek" azonban ismét magukra vonták a figyelmet, amelyek a kísérleti próbálkozásokat, többek közt a Waymót, a Fibert vagy a Varily-t foglalják magukba. A projektekből származó bevétel mindössze 154 millió dollárt tett ki, miközben viszont a működési költség egészen elképesztő 1,33 milliárd dollárra ugrott, ami tetemes növekedést jelent az előző évi 748 millió dollárhoz viszonyítva. Egész évre vonatkoztatva az egyéb tétek bevétele 25 százalékos növekedéssel 595 millió dollárt ért el, a pénzügyi igazgató közlése szerint főleg a Fiber és a Verily bevételének következtében. Azonban a teljes éves működési költség 3,4 milliárd dolláron állt meg, szintén többek közt a Fiberre fordított befektetések következtében.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az Alphabet emellett az elemzői konferenciahíváson kiemelte, hogy decemberben elindult a Waymo One önvezető autós fuvarszolgáltatás. Egyelőre a kereskedelmi önvezető taxiszolgáltatás még csak korlátozott felhasználói körrel rajtolt, mégis fontos mérföldkőként lehet rá tekinteni. Továbbá az élettudományi kutatásokkal foglalkozó Verily nemrégiben 1 milliárd dolláros támogatást kapott a befektetőktől az egészségügyi kutatások folytatására és a termékek forgalomba hozására. Többek közt a vállalat eddig a gyulladásos betegségek genetikai okának kutatásával vagy más betegségekhez vezető kockázati tényezők kutatásával foglalkozott, más partnerekkel együttműködésben. Az említett leánycégek eredményei mögött azonban érthető módon jelentős beruházások is állnak, de hogy az egyes termékek vagy szolgáltatások mikor hozzák meg a várt bevételeket, az még kérdéses a befektetők számára.

alphabet_tokekiadasok_2018q4

Folyamatosan emelkednek az Alphabet kiadásai (ábra: Bloomberg)

Az egyéb tétek mellett megtalálhatóak még az egyéb bevételek, azaz a felhős szolgáltatásokból, a Google Play-ből és a hardverekből (például Google Home, Pixel telefonok) származó összegek is, amelyek 31 százalékkal 6,49 milliárd dollárra nőttek évről-évre. Ezen belül viszont egyáltalán nem lehet tudni az egyes területek teljesítményéről, ami szintén nem jelenthet megnyugtatást a befektetőknek. Az elemzői konferenciahíváson Ruth Porat ezúttal is jelentős költségeket említett az adatközpontokkal és a hardveres termékekkel, például a Nest termékcsalád fejlesztésével kapcsolatban.

Összességében a működési költségek mostanában valamivel gyorsabban emelkedtek az Alpahbetnél mint a bevételek, ezen belül az elmúlt évben összesen 25,1 milliárd dollárt, az elmúlt negyedévben 7,1 milliárd dollárt költött a vállalat tőkeberuházásokra. Az alkalmazottak száma pedig 23 százalékkal közel 99 ezerre nőtt, és csak az elmúlt negyedévben 4 ezer új munkatársat szerzett a cég - a szerződéses dolgozók mellett. Az Alphabet ígérete szerint a vállalat a tőkekiadásra és a toborzásra idén már kevesebbet fog fordítani, de mindez nem nyugtatta meg a befektetőket, így a tőzsde ezúttal is csökkenő részvényárfolyammal reagált a pénzügyi negyedéves jelentésre.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról