Szerző: Hlács Ferenc

2018. október 1. 12:52

12 milliárdért maradhat alapértelmezett kereső a Google az iPhone-okon

A Goldman Sachs szerint ezért idén 9 milliárd dollárt kért az Apple, jövőre nő az összeg.

Iszonyatos összeget csengethet ki a Google, hogy az Apple platformján is reflektorfényben maradjon: a Business Insidernek nyilatkozó Rod Hall, a Goldman Sachs szakértője szerint a Google csak idén nagyjából 9 milliárd dollárt fizet a cupertinói óriásnak, hogy az iPhone-okon és iPadeken a Safari böngésző alapértelmezett keresőmotorja maradhasson, jövőre pedig az összeg tovább növekedhet.

Hall szerint az Apple jó eséllyel a Safari, illetve a Siri virtuális asszisztens segítségével indított keresések száma alapján szabja meg a Google által fizetendő összeget, amely így jövőre elérheti a 12 milliárd dollárt is. Más elemzők ugyanakkor arról beszélnek, a két cég bevételmegosztásos modellel dolgozik. Akárhogy is, miután a Cult of Mac által idézett BMO Capital Markets adatai szerint tavaly mintegy 715 millió iPhone volt használatban, azóta pedig ez az érték számottevően nőtt, a Google nagyjából 10 dollárt fizethet egy iPhone felhasználóra leosztva az Apple-nek évente.

googiph

Mindezek persze nem hivatalos adatok, a cupertinói óriás és a Google sem közöl önként részleteket a megállapodásról. A legutóbbi biztos információ még 2014-ből származik, akkor az Oracle Google ellen indított szerzői jogi pere során benyújtott papírokból derült ki, hogy a keresőóriás egymilliárd dollárt fizetett az Apple-nek, hogy az alapértelmezett kereső maradhasson annak mobilos platformján. Ezt követően tavaly Toni Sacconaghi, a Bernstein elemzője számolt be róla, hogy a keresőóriás az évben 3 milliárd dollárral vásárolta meg kiemelt helyét a Safariban - ehhez képest a most jelentett 9, illetve a jövőre projektált 12 milliárd dollár is hatalmas ugrást jelent, így érdemes lehet az értéket egy kanál szkepticizmussal kezelni.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Ha viszont a becslések közelítenek a valósághoz, akkor az Apple elképesztő ütemben gombolja le a Google-ről az alapértelmezett kereső egyre vaskosabb bérleti díját, hiszen mindössze 4 év alatt tornázta fel az árat 1-ről 9 milliárd dollárra. A piaci elemzők egyébként az ominózus 2014-es évben 1 és 1,3 milliárd dollár közé tették a Google által kifizetett összeget a bírósági papírok nyilvánosságra kerülése előtt, így akkor egyáltalán nem jártak messze a valóságtól.

A Google könyvelésében egyébként megjelennek ezek a költések, a "traffic acquisition costs" cím alatt, ez a változatos szereplőknek a keresési helyekért illetve hirdetéses pozíciókért kifizetett összegeket takarja. Minden bizonnyal ebben szerepel (összegszerűen) az androidos gyártóknak, az Apple-nek illetve például a Mozillának kifizetett keresődoboz-bérlet is. A szám pedig nem hazudik, ez az utolsó lezárt negyedévben már 6,4 milliárd dollárra rúgott, szemben a 2017 hasonló időszakában elkönyvelt 5,1 milliárdos kiadással.

Persze első blikkre a Google alkuhelyzete sem tűnik rossznak, miután övé világszerte a legnépszerűbb kereső, ez azonban az Apple-t látszólag nem zavarja, korábban is volt már rá példa, hogy a cég egy rivális szolgáltatás mellett döntött. Ilyen volt mikor 2013 júniusában a vállalat az Binget tette meg a Siri alapértelmezett keresőjének, ahol a Google csak tavaly tudta átvenni a trónt.

A Google-nek azért is kiemelten fontos a jelenlét az Apple termékein, mert a Safari, épp az iPhone-nak hála a második legnépszerűbb böngésző a piacon, a Google Chrome után. Míg utóbbi a NetMarketShare adatai szerint az asztali és mobilos verziókat is nézve összesen 62,6 százalékkal vezeti a piacot, a Safari 15,7 százalékkal szerzi meg az ezüstérmet - ha pedig csak az okostelefonokat-tableteket vesszük figyelembe, az Apple böngészője már 26,4 százalékot hasít ki magának a piacból, míg a Chrome piacrésze alig változik.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról