Szerző: Hlács Ferenc

2018. szeptember 20. 11:56:00

Gépi tanulásos termékajánlót tesztel az Amazon

A Scout felületén az egyes termékeket értékelve kaphatunk pontosabb ajánlásokat. Az online eszközt bárki kipróbálhatja.

Az Amazon webáruháza kapcsán talán az egyik legrégebbi kritika, hogy bár az oldal hatalmas termékválasztékot kínál, abban nem mindig triviális megtalálni a vásárló számára ideális elemeket. Ezt a problémát a cég most gépi tanulással orvosolná, amellyel megtámogatva új, kísérleti termékajánló felületet indított. A Scout néven elérhető megoldás az egyes termékkategóriákon belül hivatott segíteni a felhasználónak tetsző termékek megtalálásában, egy faék egyszerűségű felületen keresztül.

A Scout indítását a vállalat nem verte nagy dobra, rögtön élesben kezdte tesztelni weboldalán, ahol először a CNBC bukkant rá. Az oldalon többféle kategória termékei között válogathatunk, e cikk keletkezésekor otthoni bútorokat és kiegészítőket, illetve női cipőket tartalmazó blokkok voltak az oldalon, a lap alján ugyanakkor az Amazon azt ígéri, a felület hamarosan további kategóriákkal bővül. A Scout mögött dolgozó gépi tanulási algoritmus a vállalat szerint "több ezer vizuális tulajdonság" alapján ajánl a felhasználók preferenciáihoz igazodó termékeket.

amznsct

A felületen az egyes blokkokon belül alkategóriák is választhatók, a "Bútorok" szegmensén belül például lehetőség van étkező- vagy kávézóasztalok, ágyak és egy sor további bútordarab között is válogatni. A kiválasztott alkategóriára kattintva az oldal feldob abból néhány darabot, amelyet a felhasználó pozitívan vagy negatívan értékelhet. A nem tetsző modellek eltűnnek a listáról és a rendszer a pozitívan értékelt termékekhez hasonló, további elemeket dob fel, amelyekkel aztán tovább szűkíthető a kiszemelt bútorok vagy egyéb termékek köre.

A vállalat azért döntött a felület rajtjakor a bútorok és cipők feltüntetése mellett, mert ezek tipikusan a látványra építő termékek, amelyekről a felhasználó már egy-egy fotó alapján is képes véleményt formálni. Műszaki cikkek esetében például már jóval kevésbé lenne használható egy hasonló felület, hiszen ott nem csak az egyes termékek külseje alapján dönt a vásárló, jellemzően egy sor további információra is szüksége van. De az Amazon számára nem csak a felhasználók nagyobb kényelme és potenciálisan nagyobb vásárlási kedve miatt lehet hasznos a Scout: a vásárlók szokásairól és preferenciáikról begyűjtött plusz adatok is értékesek lehetnek a cég számára, például a későbbi pontosabb termékajánlások során. A vállalat továbbá láthatóan igyekszik nem csak a vásárlás, de az "inspirálódás" idejére is átcsábítani a felhasználókat saját felületére, többek között a Pinterestről és hasonló oldalakról, amelyeket sokan ötletgyűjtésre használnak például lakberendezéshez.

Hasonló kezdeményezése egyébként a vállalatnak már korábban is volt, a bő két éve elérhető Interesting Finds lapon naponta frissített, válogatott terméklistában böngészhetnek a felhasználók, ahol saját kedvenceiket külön is elmenthetik - ezek alapján pedig további személyes ajánlásokat tesz az oldal. A Scout is hasonló irányt képvisel, noha az Interesting Findsnál azért határozottabb elképzeléseket feltételez. A tesztfázisban lévő megoldás az Amazon weboldalán, illetve mobilalkalmazásában is elérhető.

a címlapról