Szerző: Habók Lilla

2018. augusztus 9. 16:51

Lecsapott a brit hivatal egy kismamás adatbróker cégre

Kiderült a brit Emma's Diary kismama-oldalról, hogy a kisgyermekes szülők adatait egy politikai kampánycégnek is eladta 2017-ben. A Munkáspárt célzott üzenetekkel kereste meg ez alapján a szülőket.

Büntetést szabott ki az Egyesül Királyság adatvédelmi hivatala (ICO) a kismamáknak szóló Lifecycle Marketing (Mother and Baby) vállalatra, azaz ismertebb formájában az Emma’s Diary weboldalra - írja az ICO közleménye. A cég büntetése 140 ezer font (155,7 ezer euró) az 1998-as brit Adatvédelmi törvény értelmében, mivel a hivatali vizsgálat eredménye szerint a cég nem hozta nyilvánosságra, hogy a kismamák személyes adatait közvetetten ugyan, de politikai marketing-, illetve politikai pártcélokra fogja használni.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az ICO szerint ugyanis a terhesség és gyermekgondozás témájában kifejezetten népszerű online tanácsadó oldal azzal szerzett bevételt, hogy a kismamáktól begyűjtött adatokat eladta a brit Munkáspártnak illetve marketinges partnerének, Experian Marketing Servicesnek - a kettő közti kapcsolat nem is volt rejtett, az Experian nyíltan felsorolta a pártot az ügyfelei közt. Az átadott, több mint egymillió személyt tartalmazó adatbázisban szerepelt a felhasználó szülők neve, címe, valamint az 5 év alatti gyermekeik száma és pontos születési dátuma, amelyet a kismamák az online és offline regisztrációnál adtak meg. Tehát az ICO részletes indoklása szerint így nem csak a kismamák, hanem a gyerekeik személyes adatainak védelme is sérült.

Az Exparian adatbázisából aztán a politikai párt profilozta a kismama választókat a 2017-es általános választások befolyásolása céljából. Pontosabban a Munkáspárt célzott emaileket küldött azokban a körzetekben élő anyukáknak, ahol még nem eldöntött a szavazás kérdése (106 parlamenti helyen), hogy a közelében a párt gyermekvédelmi központokat szeretne létrehozni, ahová a kismamák mindig tanácsokért fordulhatnak. A választásokat követően egyébként az Experian és a Munkáspárt törölte az adatokat a vizsgálat szerint.

Abban a brit adatvédelmi hivatal is egyetért, hogy az adatbróker cégek és politikai kampányok közt összetettebb az összefüggés, mivel az Emma's Diary például ebben az esetben sem vett részt közvetlenül a politikai kampányban, mégsem volt teljesen átlátható a működése - mondta Elizabeth Denham adatvédelmi biztos az ügyről. A cég ugyanis nem tette teljesen egyértelművé a kismamák számára, hogy az adatokat olyan cégnek fogja eladni, amely azokat a politikai kampány során fogja felhasználni.

emmas_diary

Gondolnád, hogy politikai pártnak fogja az oldal eladni az adataid?

Ehhez valamelyest hasonló adatcsere zajlott a Cambridge Analytica botrány kapcsán is, mivel a(z amerikai) felhasználók akkor sem tudták, hogy politikai célokra fogják használni az adataikat, de a Facebook ezt a lehetőséget ingyenesen, bizalmi alapon biztosította, és azzal védekezik, hogy nem tudott az adatok átadásáról - viszont az Emma's Diary-t kiadó Lifecycle Marketingnek aligha lehet ilyen mentsége. Idén januárban egyébként a kismamás vállalat becsempészte az adatvédelmi irányelvei közé, hogy az adatokat politikai pártokkal is megosztotta, de később megerősítette, hogy ezt csak a folyamatban lévő nyomozás miatt tette - a vizsgálatot követően azonban közölte a hivatallal, hogy a későbbiekben nem szándékozik az adatokat pártoknak eladni.

A kapcsolatot az ICO egy átfogó vizsgálat során tárta fel, melyben a politikai célokból folytatott adatelemző tevékenységet méri fel. Ezzel párhuzamosan a hivatal a személyes információk és politikai befolyás témájában is kiadott egy jelentést (Democracy disrupted?), melyben részletezi hogyan próbálja megakadályozni a következő választásokon, hogy a személyes adatokat helytelenül használják fel a politikusok és az elemzők a kampányokban. Az információs biztos Denham szerint meg kell állítani a visszaélést a személyes adatokkal, és elérni, hogy a választások során az adatokat csak a választópolgárok számára átlátható, törvényes és érthető módon használják fel. Az ICO ennek érdekében értesítette az Egyesült Királyság 11 főbb politikai pártját, hogy az adatmegosztási gyakorlatot még ebben az évben auditálni fogja új módszerekkel, továbbá különös figyelmet fog fordítani az adatbróker cégek és az online platformok vizsgálatára.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról