Szerző: Habók Lilla

2018. június 5. 13:56

Rekordforgalmat értek el tavaly a magyar webáruházak

A vártnál sokkal nagyobb emelkedés látszik a hazai webáruházak pénzügyi forgalmában a teljes 2017-es évben. Emellett viszont a külföldi online vásárlások is nagy iramban nőnek, megközelítik a teljes tavalyelőtti hazai forgalom mértékét.

Először szárnyalta túl az ötszáz milliárd forintos álomhatárt a magyar online kiskereskedelem nettó forgalma a teljes évre vonatkoztatva, méghozzá 27 százalékos ugrással összesen 545 milliárd forint forgalmat bonyolítottak belföldön a hazai webáruházak 2017-ben. Különösen látványos a különbség a 10 évvel ezelőtti 46 milliárd forintos eredményhez képest, amelyhez viszonyítva több mint tízszeres a növekedés. Az adatokat az eNET publikálta az Ecommerce Hungary konferencia kapcsán, a webáruházak május 31-én közzétett éves beszámolói alapján. Ehhez képest a GKI februárban jóval kevesebb, 360 milliárd forintos forgalomról számolt be, de az Online Kiskereskedelmi Index kritériuma, hogy csak azokat a magyar nyelvű oldalakat veszi figyelembe, ahol forintos fizetés is lehetséges, ráadásul az OKI csak a várható adatokat közölte, míg az eNET a már végleges eredményekből indult ki.

enet_ekereskedelem_2017

A friss adatokból az is látható, hogy az e-kereskedelem egyre nagyobb szeletet harap ki a a teljes kereskedelmi forgalomból, három éven belül másfélszeresére nőtt, tavaly már elérte a 6,2 százalékot ez az arány. Főként a számítástechnika, szórakoztató elektronika, ruházat és sportruházat, játék és ajándék kategóriába tartozó termékek vezetik az eladásokat már évek óta az online vásárlások során - derül ki a közleményből. Az ötödik helyen viszont idén egy kis változás látható, ugyanis a lakberendezés futott be a háztartási gépek és fehéráru megszokott helyére.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Annak ellenére, hogy a webáruházi vásárlások száma hazánkban is folyamatosan növekszik, és egyre több mindent vásárolnak a fogyasztók online, a folyamat befejezéséhez még mindig inkább a készpénzes utánvétes fizetési módot és a futárszolgálatos kiszállítást választják - ezt a jelenséget egyfajta magyar sajátosságként mindig kiemelik a kutatók, sőt már bővebben is tanulmányozták. Számszerűsítve 2017-ben a megrendelések összértékének 73 százalékát a futárszolgálatok és a webáruházak saját futárai kézbesítették, valamint 47 százalékát készpénzzel és 10 százalékát bankkártyával fizették a vevők a futároknak.

Emellett természetesen jelentős arányban vannak a külföldről vásárlók is. "2015 óta 1,5 millió főről 2,7 millió főre nőtt a külföldről is vásárlók száma Magyarországon, ebből csak az elmúlt egy évben félmillió fővel gyarapodott ez a tábor." - számol be róla az eNET. A kutatók szerint a magyar internetezők hozzávetőlegesen 400 milliárd forint forgalmat generálhattak külföldi webáruházakban, és mint a cég hozzáteszi, ez megközelíti a 2016-os teljes hazai online kiskereskedelem 427 milliárd forintos forgalmát. Így a kutatók becslése alapján 2017-ben összesen közel ezer milliárd forintot költöttek el a magyar vásárlók a hazai és a külföldi webáruházakban. Ha pedig ez a gyors növekedési ütem folytatódik, akkor az eNET szerint öt év múlva a belföldi forgalom önmagában is 2-2,5-szeresére nőhet, és ezzel önmagában is el fogja érni az ezer milliárd forintos hazai forgalmat.

Metodológia

Az "eNET 2018. évi e-kiskereskedelmi kutatások" felmérést a kutatócég 2018. január és május során készítette magyarországi webáruházak meghívásával - az eredményekben nem szerepelnek az online értékesített szolgáltatások. Az adatsort kiegészíti az e-kereskedelmi lakossági kutatás, amelyet az eNET 2018. májusában készítette a 18 év feletti rendszeresen internetezők körében, melynek kapcsán a minta nagyságát ezúttal nem közölte.

a címlapról