Szerző: Gálffy Csaba

2018. március 20. 09:30

Új vásárlóplatformot tol a kereskedők alá a Google

Meglepően nagy érték az Amazon oldalán, hogy kézkrémeket lehet néhány szóban vásárolni - találta a Google. A cég most egy új platformot épít, amelyen külső kereskedők értékesíthetik majd termékeiket, így közösen állíthatnak versenytársat az Amazon ellenében.

Az amerikaiak egyszerűen imádják az okoshangszórókat, az Amazon Alexa és a Google Assistant is meglepően kelendő termék, az elmúlt hetekben pedig az Apple is benevezett a versenybe. Komoly fejtörést okoz a kihívók számára, hogy az Amazon Alexával nagyon könnyen lehet vásárolni: némi konfigurálás után hangalapú parancsokkal lehet változatos termékeket rendelni az online boltból. Azonban míg az Amazon központi kompetenciája a webes kereskedelem, ilyen kapacitás nem áll a Google Assistant vagy az Apple Siri mögött - ez pedig egyre kényelmetlenebb versenyhátrányt jelent.

A Google most úgy tűnik előhozakodott saját megoldásával: webshopot ugyan nem fog nyitni, de épít egy olyan platformot, ami hangalapon (is) elérhető lesz, és más kereskedők kínálhatják rajta portékáikat. A Shopping Actions névre keresztelt megoldással a felhasználók közvetlenül a reklámok felületéről illetve a Google Assistanten keresztül tudnak majd vásárolni. A megoldás értelemszerűen a Google-féle felhasználói élményt hivatott közelíteni az Amazonhoz - nem mellékesen viszont a kereskedők számára is lehetőséget nyújt arra, hogy (a Google-lel szövetkezve) felvegyék a versenyt a kiskereskedelmi óriással szemben.

A platform használata azonban komoly áldozatot követel majd a netes kereskedőktől: át kell engedni a kosarat és a checkout-folyamatot a Google-nek. A Google igyekszik vonzóvá tenni a programot, ennek egyik fontos eleme, hogy jutalékot csak a létrejött tranzakció után, vagyis csak a tulajdonképpeni vásárlás után kér el. Ez sokkal kiszámíthatóbbá teszi a rendszert a kereskedők számára, a konverziós számítások ezen része nagyon egyszerű lesz. Ráadásul a rendszer támogatni fogja a törzsvásárlói programokat is, így a gyakran visszatérő vásárlók megtartása sem lesz túlságosan nehéz. További előny, hogy a korábbi vásárlások egy kattintással megismételhetőek, ilyenkor ugyanaz a kereskedő kapja a megrendelést, aki az elsőt is.

shopping actions

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A Google igyekszik leszögezni, hogy a Shopping Actions nem keresőoldali változás, tehát a rangsoroló algoritmus az organikus találatok listázásakor nem veszi majd figyelembe, hogy mely kereskedők használják a platformot. A reklámfelületen azonban már megjelenik mind a kereső találatok között, mind a google.com/shopping oldalán.

A cég tudja, hogy a kereskedők imádják a számokat, így bedobott néhányat gondolatébresztőnek. A Shopping Actions tesztelése alatt a részt vevő kereskedők alacsonyabb költségekkel dolgoztak (a Shopping reklámok használatával összevetve) - az átlagos kosárméret pedig látványosan, 30 százalékkal növekedett.

Nem plazmatévéhez

A hangalapú vásárlás elsősorban az FMCG területén releváns - magyarul a mindennapi háztartási eszközök, fogyóanyagok beszerzését igyekeznek a cégek ezzel lefedni. Az Egyesült Államokban az Amazon évekkel ezelőtt elindult ebbe az irányba, ma már a pelenka-sampon-tej tengelyen mozog a netes vásárlások jelentős része, ebbe a trendbe illeszkedik egyébként a Whole Foods lánc felvásárlása is. A fenti Google-megoldás sem a plazmatévék beszerzését állítaná hangalapra, hanem a filléres háztartási felszerelését, az élelmiszerét és a változatos kozmetikumokét.

a címlapról