Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Légitaxival kísérletezik az Airbus

Marton Mátyás, 2017. október 06. 14:56

Négy személlyel negyedórás utakra képes a koncepciókvadkopter. És ez csak egy az Airbus lassan sorozatgyártásra érett elektromos minirepülői közül.

Várhatóan 2018 végén teszi meg első útját az Airbus repülő koncepciótaxija. A vállalat megerősítette, hogy sikeresen teljesítette a CityAirbus valós méretű meghajtórendszerének földfelszíni tesztjeit. A CityAirbus egy akkumulátorral hajtott elektromos jármű lesz, amely képes függőlegesen felszállni és landolni. A taxi a jelenlegi drónokhoz hasonló négy rotoros kvadkopter kialakítást kapta, és képes akár 120 km/h-s sebességgel repülni. Az Airbus szerint a jármű négy utast tud szállítani, olyan városi csomópontokra mint a repülőterek és vasútállomások. A CityAirbus előre meghatározott útvonalakon fog közlekedni, először emberi sofőrrel, később önvezető módban.

airbusz

Nem az Airbus az egyetlen amely szeretne betörni a városi repülő járművek piacára. Az Uber áprilisban tartott eseményén jelentette be, hogy 2020-ig tesztelni szeretné az Elevate nevű légi taxikat. A Lilium nevű startup 90 millió dollár tőkét vont be a tesztfázisban lévő kétszemélyes repülő autójára. Hasonló a Kitty Hawk nevű startup amit maga Larry Page, a Google alapítója támogatott. A szintén repülő autót fejlesztő Terrafugia startupot pedig a Volvo anyavállalata vásárolta fel.

A repülő járműves koncepciók olyan népszerűek lettek, hogy nem csak befektetők és cégek érdeklődnek ilyen projektek iránt, de Dubai is. A német Volocopter 18 rotoros járműve vitte egy rövid tesztrepülésre Dubai hercegét a város felett. A cél az, hogy legalább harminc percig repülhessenek az utasok.

Airbus: ebből valóság lehet

Az eddigi bejelentésekkel és próbálkozásokkal ellentétben az Airbus járműve nem egyszerű koncepció, hanem már tesztfázisban járó projekt. A cégnek nincsen szüksége más befektetők tőkéjére, hiszen 2016-ban 67 milliárd eurós árbevételt könyvelt el. A vállalat továbbá komoly szakmai háttérrel rendelkezik, több mint 130 ezer embert alkalmaz. Az Airbus vezető mérnöke, Marius Bebesel elmondta, hogy a tesztek után a CityAirbus első bemutató darabját fogják összeszerelni. A cél, hogy 2018 első felében már minden elektromos rendszer és motor együtt tudjon működni a gépen.

Nem ez az Airbus egyetlen elektromos minirepülőkre vonatkozó projektje, a másik, párhuzamos fejlesztés a Vahana. Az A3 részleg által fejlesztett egyszemélyes nyolc propelleres jármű egy kisebb önvezető légi taxi. Zach Lovering projektvezető szerint ez is lassan sorozatgyártásra kész, a csapat leszállította a Vahanák teljes méretű alkatrészeit, és átadta a teszthelyként szolgáló pendletoni hangárt is.

A Vahana képes önvezető módon felszállni, kikerülni a különböző akadályokat, majd landolni. A sikeres landolás érdekében a Near Earth Autonomy Peregrine nevű technológiáját használják az Airbus gépei. A gép alján található doboz lézeres távérzékelő, GPS és egyéb szenzorokkal dolgozik, hogy megítélje biztonságos-e landolni az adott területen. Ha 20 méter alá kerül a gép magassága, akkor a lézeres szenzorok 3 dimenzióban szkennelik az alattuk lévő területet, hogy 30 centiméternél nagyobb átmérőjű tárgyakat keressenek a terepen. A Near Earth Autonomy vezérigazgatója 25 éve dolgozik önvezető járművek szenzorain. A cég a NASA-val és Boeinggel dolgozik együtt automatizálós szenzorokon, illetve hír és katonai helikoptereket alakítanak át, hogy azok maguktól repüljenek.