Szerző: Hlács Ferenc

2017. június 6. 15:56

Egyelőre parányi, de fellendülés előtt áll a VR-piac

Közel 2,3 millió headset talált gazdára 2017 első negyedében az IDC jelentése szerint. Az elemzők fellendülést várnak a gyerekcipőben járó piactól, amelyet az idén megjelenő modellek és a mögéjük állított tartalom hozhatnak el.

Közzétette első, a VR és AR headsetek piacára vonatkozó elemzését az IDC. Noha a terület eladásai növekednek, a piac egyelőre nagyon kicsi: a kutatócég összesen 2,28 millió eladott eszközről számolt be 2017 első negyedévében. Ennek nagyjából felét tették ki az öt legnagyobb gyártótól származó termékek, a maradékért pedig az "egyéb" kategória felelt, amelyben egyebek mellett kis kínai gyártók tömegei is ott vannak. Az elemzőcég mindenesetre optimista, a teljes évre jelentős növekedést jósol a piacon, elsősorban az év második felében érkező új eszközöknek hála. Ilyenek lesznek várhatóan a Windows Holographic platformra építő modellek a Lenovo vagy épp az Acer égisze alatt, illetve a Google fejlesztői konferenciáján megszellőztetett, önálló androidos VR szemüvegek is, A Lenovo egyébként ezen a területen is dolgozik saját készülékén, de a HTC Vive logójával is számíthatunk hasonló modellre.

Az összes eladásnak csupán egészen kicsi részét, kevesebb mint 2 százalékát tették ki AR eszközök - a szegmens ugyanakkor egészen tempósan növekszik, az elemzők szerint 77,4 százalékkal több ilyen készülék talált gazdára 2017 első negyedében, mint 2016 hasonló időszakában. Ezek azonban még mindig jobbára fejlesztői eszközök, a végfelhasználók az AR alkalmazásokkal egyelőre jellemzően az okostelefonok kijelzőjén találkoznak. A VR headsetek terén elsősorban a jellemzően olcsóbb, saját kijelző nélküli, okostelefonnal használható modellek voltak népszerűek, mint a Samsung Gear VR vagy a Google Daydream View, ezek hozták az eladások mintegy kétharmadát.

Jelenleg a Samsung jár a piac élén, közel 490 ezer eladott készülékével 21,5 százalékos piacrészt tudhat magáénak. Az Oculusszal együttműködésében fejlesztett, a gyártó csúcstelefonjaival használható Gear VR headsetek vitték a céget az első helyre - noha az aranyérem dacára a Samsung az egyetlen gyártó, amely éves szinten visszaesést könyvelhetett el az eladásokban. Ez a Note7 csúcsmodell visszahívásának tudható be, a gyártó a készülékkel tervezte értékesíteni a Gear VR modellek számottevő részét is, a népszerű Galaxy S8 széria, illetve a vele párhuzamosan bejelentett frissített Gear VR és a hozzá tartozó kontroller azonban várhatóan újra szelet fog a cég vitorlájába.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Szorosan a Samsung nyomában ott a második helyezett Sony, amely 429 ezret tudott eladni PlayStation VR headsetéből az idei első negyedévben, ezzel 18,8 százalékos piaci részesedést szerezve magának. A teljesítmény különösen impresszív annak fényében, hogy nem egy okostelefonos VR szemüvegkeretről van szó, illetve hogy a PlayStation VR eddig mindössze két negyedévet töltött a piacon. A vállalat sikerében valószínűleg komoly szerepet játszott, hogy a riválisokhoz képest a platform játékok széles skáláját támogatja, köztük élvonalbeli címekkel.

A bronzérem a HTC-t illeti, noha a cég a fenti duót már nagyobb lemaradással tudja csak követni. A HTC 2017 első negyedévében 8,4 százalékos részesedést szerzett, azaz csaknem 191 ezer darabot adott el HTC Vive készülékéből, az eladásokat pedig az otthoni felhasználók mellett a különböző üzleti vásárlók is megdobták, különösen a Távol-Keleten egyre népszerűbb VR kávézók. A negyedik helyen a Vive nagy riválisa, a Facebook tulajdonában lévő Oculus áll, utóbbi azonban eladásokban csak a HTC teljesítményének mintegy feléig jutott: 99,3 ezer headsetet értékesített a cég, ezzel 4,4 százalékos szeletet kanyarítva magának a piacból. Ez többek között a megkésve érkezett kontrollereknek is betudható, ugyanakkor az elemzők a nemrég karcsúsított árcédulától fellendülést várnak a cég háza táján.

A legjobb 5-be a TCL is befért, miután a vállalat egyes Alcatel Idol okostelefonokhoz hozzácsomagolta Alcatel VR okostelefonos headsetét is. Így az eszközből összesen 91,3 ezer talált gazdára, 4 százalékos piacrészt hozva a cégnek. Az IDC ugyanakkor nem sok jót jósol a gyártónak, miután tartalmi oldalról elég gyenge az eszköz támogatottsága - azon a Google korábbi, filléres VR megoldásához a Cardboard platformhoz szánt appok, illetve egy külső VR videókészítőcég, a Littlstar tartalmai érhetők el.

A kutatók az "egyéb" kategóriába soroltak mintegy 980 ezer eladást, ez teszi ki a piac maradék 43 százalékát, jól látszik tehát, hogy a fő szereplők mellett mennyi kisebb játékos is próbál labdába rúgni a még erősen éretlen piacon. Nagy áttörésre mindenesetre akkor érdemes számítani, ha - ahogy azt Gabe Newell is elmondta - az eszközökhöz megfelelő mennyiségű és minőségű tartalom is párosul majd.

a címlapról