Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Szezonzáró, nyári napfordulós mobilfejlesztői és DevOps meetupokkal búcsúzunk!

Önálló VR-szemüvegekben látja a jövőt a Google

Hlács Ferenc, 2017. május 18. 10:00

Az okostelefonra építő headsetekről az önálló készülékekre helyezi át a fókuszt a Google a VR területén, már két, a Daydream platformra építő eszköz is felbukkant a láthatáron.

Formálódik a Google VR-víziója, a vállalat idei I/O fejlesztői konferenciáján egyértelművé tette, korántsem mond le a területről, sőt, az eddigi, okostelefonra építő irányvonal mellett egy új úton, is elindul és tavaly rajtolt Daydream VR-platformját önálló, telefon nélküli headsetekre is kiterjeszti. Ezzel együtt persze a Daydream-képes okostelefonok is érkeznek, többek között egy nyári frissítéssel az Oculus-szövetséges Samsung zászlóshajója, a Galaxy S8 széria is nyit a platform felé, illetve az LG egy még rajt előtt álló csúcsmodellje is megkapja hozzá a támogatást.

Ahogy a konferencián a vállalat VR fejlesztésekért felelős igazgatója, Clay Bavor elmondta, az önálló, "telefonmentes" szemüvegek koncepciója (amelynek referenciadizájnja a Qualcomm berkeiben már elkészült) teljesen elköszön a kábelektől, a telefontól - és főleg a PC-től. Ennek fényében tehát egy egészen újszerű elképzelésről van szó, amely nem csak mozgáskövető-megjelenítő funkciót lát el, mint a számítógépre köthető Oculus Rift, HTC Vive, netán az LG okostelefonjaihoz kábelen csatlakozó szemüvege, de nem is telefont használ megjelenítőnek, mint a Samsung GearVR - bizonyos tekintetben a megoldás leginkább a Microsoft Hololensre emélkeztet, AR helyett VR kivitelben, ahol minden szükséges hardver a headsetben kap helyet. Mindez, akárcsak az okostelefonos megoldások, a Daydream ernyője alá kerül.

Ez az elképzelés egyébként Gabe Newell idén februárban felrajzolt víziójába is illeszkedik: noha a Valve elnöke és cége a VR bukására is felkészült, az alapító optimista kilátásai szerint a több, és jobb minőségű tartalom mellett a dedikáltan VR-hez tervezett komponensekből felépülő headsetek hozzák majd meg a kategória sikerét. A teljesen önálló szemüvegekkel most úgy látszik a Google is ebbe az irányba halad, ahogy a vállalat blogposztjában fogalmaz, "teljes mértékben VR-hez optimalizált hardverre" épít majd. Ehhez pedig már gyártópartnerei is felsorakoztak: a Qualcomm referenciaheadsetjére építve már a HTC Vive és a Lenovo nevével fémjelzett készülékek is gőzerővel készülnek, a tervek szerint pedig még idén piacra is kerülnek.

De az AR-ről sem feledkezett meg a keresőóriás, a cég a virtuális tartalmak pozicionálásához a valós térben továbbra is Tango technológiájára támaszkodik, amely idén az ASUS ZenFone AR-ban bukkan majd fel. Az AR-fókuszú, Snapdragon 821 chipre építő telefont a gyártó már a januári CES-en belengette, noha egészen mostanáig nem volt információ a megjelenés pontos idejéről. A Google szerint az eszközre idén nyáron számíthatunk.

A Tango technológiával persze a vállalat nem csak a felhasználó élethűen megjelenített virtuális tartalmakkal való szórakozását célozza, annak a beltéri navigációban is komoly szerepet szán. A Tango dolgozik ugyanis a cég VPS (Visual Positioning Service) megoldása mögött is, amely segít az egyes eszközöknek gyorsan és pontosan meghatározni helyzetüket a zárt terekben, épületekben. Utóbbi funkciót a cég néhány múzeumban és üzletben már kísérleti jelleggel élesítette. De a Tango az AR mellett a VR headsetekben is szerephez jut, arra épít ugyanis a megjelenés előtt álló készülékekben használt Worldsense technológia, amely külső szenzorok nélkül produkál, ahogy a Google fogalmaz, "drámai előrelépést" a viselő fejmozgásának követésében és pozicionálásában.

Idén év végéhez közeledve tehát a várakozások szerint már a boltok polcain is megtestesül a Google legújabb VR-víziója, amely történetesen más, komoly iparági szereplők elképzeléseivel is egybevág. Az ünnepi szezonban minden bizonnyal rálátást kapunk majd, hogy az első dedikáltan VR-hez szánt hardverkomponensekből épített, teljesen önálló szemüvegek hoznak-e áttörést az iparágban. Azt persze már most biztosra vehetjük, hogy kifogástalan hardver ide vagy oda, ha azt a vállalatok nem töltik meg megfelelő tartalommal, hiába fáradoztak a gyártók mérnökei - a Google ugyanakkor jó eséllyel már ezen az ügyön is dolgozik, nemrég vásárolta fel ugyanis az egyik legnépszerűbb VR játékot fejlesztő Owlchemy Labs csapatát.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
A nyári napfordulóra időzítve, június 20-21-én mobilfejlesztői és DevOps meetupokkal térünk pihenőre.