Szerző: Habók Lilla

2016. december 9. 12:08

Digitalizációt sürgetne a Siemens

Gyáraktól a közlekedésig, az IoT területén a MindSphere platformot vagy saját megfogalmazása szerint operációs rendszert vezetné be mindenhol a Siemens. Digitalizációról alkotott elgondolásaikat a müncheni Shaping Digitalization rendezvényen mutatták be a Siemens-vezetők.

Digitalizációról alkotott elképzeléseit osztotta meg a Siemens a héten tartott Shaping Digitalization - Innovation at Siemens 2016 rendezvényén. A programra az újonnan átadott müncheni irodában került sor, amelyet jelenleg Németország legfenntarthatóbb épületnek tartanak. Az egész napos előadássorozaton nagyjából száz elemző és újságíró vett részt, köztük a HWSW is.

A Siemens már egyáltalán nem az a cég, amelynek a vásárlók megismerhették az utóbbi időben, a háztartási eszközökkel foglalkozó ágazatot korábban is közösen tulajdonolták a Bosch-sal, 2015-ben pedig már teljesen a másik céghez kerültek a továbbra is Siemens márkanéven futó termékek, akár a kávégépek vagy a hűtők. A cég jelenleg kizárólag B2B fejlesztésekkel foglalkozik, legyen szó akár vonatról vagy repülőtéri csomagelosztó rendszerről.

Különböző ágazatok foglalkoznak például az épületekhez és infratstruktúrához használt automatizált technológiával és ennek digitális szolgáltatásaival, közlekedési- és szállítmányozási megoldások IT rendszereivel, az egészségügyi- és a pénzügyi technológiával. A Digital Factory a gyáripar számára nyújt átfogó termék- és rendszerkínálatot a digitális transzformáció megvalósításához, míg külön ágazat foglalkozik a digitális vállalatok folyamatainak szimulációjával és adatainak modellezésével.

Manapság a gyártás része sokkal inkább az informatika és az adatok elemzése, ezért a Siemens igyekszik szoftvercégként pozicionálni magát, annak ellenére, hogy megmaradt a hagyományosabbnak számító energiaipari vagy villamosítási tevékenysége. 2016-ban a vállalat több mint egymilliárd eurós bevételt ért el digitális szolgáltatásokkal és 3,3 milliárd eurót a szoftvermegoldásaival, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző év azonos negyedévéhez képest. A tervek szerint 2020-ig a cég folyamatosan több mint tíz százalékkal szeretné növelni bevételeit a szoftverek, digitális szolgáltatások és a cloud platformok területén - mondta Roland Busch technológiai igazgató a müncheni Shaping Digitalization konferencián.

Roland Busch, a Siemens technológiai igazgatója

A fókuszváltás alapvető minden cégnél, amely szeretné a jövőben is fenntartani pozícióját, a fejlesztéssel foglalkozó nagyvállalatok pedig igyekeznek kihasználni az adódó lehetőséget. Az újítás történhet a cégen belüli kultúraváltással és fejlesztéssel, kívülről például felvásárlással vagy partneri együttműködéssel. A Siemens ezek közül saját maga is igyekszik minden utat kipróbálni. Ezt mutatja az ipari tervezőprogramokkal foglalkozó Mentor Graphics 4,5 milliárd dolláros felvásárlása, illetve a 2D és 3D szoftvermegoldásokkal foglalkozó Bentley-vel kötött partneri megállapodás.

Az elmúlt három évben a cég összesen 300 millió eurót költött innovációra, a kutatás-fejlesztésre szánt összeg pedig 2014-ben még 4 milliárdos volt, de 2015-re már 5 milliárdot tervez erre fordítani a vezetés. Idén összesen 4,7 milliárd euró volt a ráfordítás nagysága, ami a bevétel 5,9 százalékát jelenti. A belső startupok működését támogató next47 accelerator programra pedig egymilliárd eurót tervez költeni a cég a következő öt évben, ebben együttműködik a Münchenben, Palo Altoban, Berkeley-ben, Bostonban, Tel Avivben, Pekingben és Sanghajban lévő központokkal.

A Siemens IoT platformja

A digitalizációs törekvések nyomán a cégnek kézenfekvő az IoT területe, amelyet a MindSphere-rel szeretne megcélozni, és "felhő alapú nyílt operációs rendszerként" pozicionálni minden ügyfél felé a vasúttól kezdve az épületkarbantartásig. A rendszer Azure-ön fut, és Jan Mrosik, a Digital Factory vezetőjének nyilatkozata szerint már most is 30 millió készülék csatlakozik hozzá, amely több milliárd szenzort és adatot kezel. A partneri ökoszisztéma része az Atos, a Microsoft, az SAP, az Evosoft, az Accenture és az IBM - azt a rendezvényen jelentette be a vezetőség, hogy a MindSphere tartalmazni fogja az IBM Watson analitikai rendszerét és SAP HANA integrációt is.

A gyárak és a rendszerek által létrejött nyers adatok akár valós időben elemezhetőek lesznek a rendszer segítségével, a kapcsolódó appokon keresztül a cég ígérete szerint. Így a döntéshozók figyelhetik a gyárakat vagy a vonatokat működés közben, vagy az áramszedők aktuális állapotát az adatok alapján, helyszíni jelenlét nélkül - ennek következtében optimalizálhatóvá válik például a forrásfelhasználás vagy már korai szakaszban észrevehetőek a problémák. "Bármi összeköthető a MindSphere platformmal, ami hálózatba is kapcsolható" - fogalmazott Jan Mrosik, a Digital Factory vezérigazgatója.

Ez a rendszer válik "vállalati fejlesztési platformmá", a Siemens saját termékei és szolgáltatásai mind támogatni fogják a MindSphere-t, de ahogy mostanában szokás, a cég nyílt API-n keresztül is lehetőséget nyújt majd a fejlesztőknek új alkalmazások és szolgáltatások létrehozására. Az üzleti modell még nem teljesen kialakult, hogy platform mint szolgáltatás (PaaS), szoftver mint szolgáltatás (SaaS) alapon lehet rá előfizetni, vagy pedig a platformra külön-külön épül majd rá az alkalmazás és a szolgáltatás réteg használatának ára. A MindSphere alkalmazásboltja 2017-től lesz elérhető, úgyhogy a pontos fizetési feltételek majd ekkor fognak kiderülni.

Egyik kulcskérdés a biztonság az ismert IoT problémák miatt, és azt a vezetők is elismerték, hogy az egyik legnagyobb kihívás. Minden előadó a konferencián folyamatosan igyekezett hangsúlyozni, hogy a biztonságot a teljes folyamatba próbálják beépíteni, ugyanakkor az is elhangzott, hogy "ha van egy terméked, ami ma biztonságos, holnap már nem lesz az".

Dr. Norbert Gaus, Siemens digitalizációs-, automatizálási- és platform fejlesztési kutatásvezető

Elsősorban az adattudomány témakörét érintik a cégen belüli kutatások Horst J. Kayser stratégiai vezető előadása alapján. Adathasználat mélységének és az üzleti értéknek a tengelyén a leíró adat szerepel a legalacsonyabb helyen, amellyel monitorozni lehet egy cég meglévő tevékenységeit. Az adatelemzés következtében létrejövő előrejelző adatok a megértést segítik, az előíró adatok a döntéstámogatást, míg a mesterséges intelligencia az üzleti érték és az adathasználat tengelyeinek végén a folyamatos fejlesztést támogatja a cég megfogalmazása szerint. A Siemens célja, hogy a felsoroltak közül minden adatkutatási típust lefedjen valamilyen megoldással, a digitalizációs konferencia előadásainak üzenete szerint leginkább a MindSphere-rel és a nemrégiben felvásárolt Mentor Graphics-szal. "Nem kell birtokolnunk az adatokat, hanem csak hozzá kell tudnunk férni" - tette hozzá Busch.

Különböző adatok, különböző munkaerő

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A Siemens-nek a munkaerő kezelése sem olyan egyszerű, mivel cégen belül összesen 170 nemzet dolgozik együtt, nagyjából 3500 különböző munkakörben, ebből 33 ezren a kutatás-fejlesztési ágazatban, és a cég több mint 200 országban van aktívan jelen. Egyik megoldásuk a kapcsolattartásra a Siemens Social Network (SSN) hálózata, amelyet 160 ezer alkalmazott használ aktívan a cégen belül. Emellett 240 ezer munkavállaló tud otthonról is dolgozni, de ahogy nézői kérdésre Rosa Riera HR-es elmondta, ez nem jelent végleges döntést, hanem a személyes preferenciától és az aktuális feladatoktól függ.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról