Szerző: Hlács Ferenc

2016. szeptember 6. 17:32

Itthon is elérhető az Opel OnStar

Éjjel-nappal elérhető operátorokkal és mobilappos vezérléssel egészíti ki járműveit az Opel az OnStar szolgáltatáson keresztül - már Magyarországon is. A megoldás egy sor kényelmi és biztonsági funkciót ígér, rövidesen pedig az autós Wi-Fi is megérkezhet.

Komoly változások küszöbén áll az autóipar, a nyár utolsó heteiben egymást érték a különböző önvezető, illetve okosautókkal kapcsolatos hírek - noha a kormány nélküli járművekre még jó esetben is 4-5 évet várni kell, a különböző "okos" funkciókkal felszerelt autókért már nem kell a szomszédba menni. Ilyen az Opel OnStar szolgáltatása is, amelyet a cég most a Vodafone-nal közösen Magyarországon is bejelentett.

A szolgáltatás egy sor távvezérlési, illetve távfelügyeleti funkcióval egészíti ki gyártó járműveit, valamint teljes körű Apple CarPlay és Android Auto támogatással rendelkezik. Az OnStarhoz androidos és iOS-es alkalmazás is tartozik, amellyel az autó több funkciója is vezérelhető, de a szolgáltatáshoz több biztonsági funkció és diszpécserszolgáltatás is tartozik. Utóbbinál magyar anyanyelvű tanácsadók dolgoznak, akik az év 365 napján, napi 24 órában elérhetők, az autóban elhelyezett kék OnStar gomb megnyomásával. A diszpécserek közvetlen kapcsolatban állnak a 112-es műveleti központokkal, amelyeket vészhelyzet esetén azonnal értesíteni tudnak.

Az itthon hivatalosan még rajt előtt álló Android Auto

A mobilalkalmazás lényegében a 2016-ban elvárható szolgáltatásokat hozza, azzal GPS alapján megkereshetjük a leparkolt autót, felvillanthatjuk a fényszóróit, illetve a kürtöt is megszólaltathatjuk. Az appal az ajtók nyitására és zárására is lehetőség van - de ugyanezeket a képességeket az OnStar webes felületéről elérhetjük. A különböző távvezérlési funkciók tapasztalataink szerint kissé komótosak, néhány másodperces csúszásra lehet számítani, így ha az ellenség már a sarkunkban van, ajtónyitásnál jobb lesz továbbra is a kulcshoz tartozó távirányítóra hagyatkozni.

A webes interfészről egyébként szintén lekérhető az autó pozíciója, továbbá a járművel kapcsolatos tevékenységek előzményei is elérhetőek, emellett a szolgáltatással távolról hozzáférhetők az autó különböző adatai, mint az olaj aktuális állapota, a guminyomás, vagy a kilométeróra értéke. Az OnStar diagnosztikai képességei persze a különböző adatok appos böngészésén jócskán túlmutatnak, azokat lehetőség van az cég, általa pedig a márkaszerviz felé továbbítani, amely aztán emailben jelez az ügyfél felé, ha esedékessé válik valamilyen rendszeres karbantartás (például olajcsere) vagy valamilyen rendellenesség tapasztalható.

A rendszer biztonsági funkcióknak sincs híján. Az egész nap elérhető operátoroknak hála, ha az autódiagnosztika balesetet jelez, azonnal kapcsolatba lépnek a sofőrrel az OnStar szolgáltatáson keresztül, majd annak visszajelzései alapján megteszik a szükséges intézkedéseket. Amennyiben a vezető nem válaszol, a szolgálat értesíti a megfelelő hatóságokat, akiknek rögtön egy sor hasznos információt is továbbít a baleset kapcsán, a jármű földrajzi pozíciója mellett azt is közli, milyen típusú autóról van szó, mekkora sebességnél történt a baleset, átfordult-e a jármű és nagyjából mennyire roncsolódhatott. Az autó megtalálásában az operátorok a kürt megszólaltatásával és a még ép lámpák bekapcsolásával is segíthetik a hatóságokat, illetve az autó ajtaját is kinyithatják távolról.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az OnStar a tolvajok dolgát is megnehezíti: amellett, hogy a jármű földrajzi pozíciója folyamatosan követhető, az operátor felszólíthatja az illetéktelen sofőrt a jármű megállítására, ha pedig az megállt, blokkolhatja az újbóli indulást. Noha az európai szabályozások ezt nem teszik lehetővé, érdekesség, hogy egyes régiókban a haladó autót is lehetőség van távolról leállítani. Ha valakit zavar a folyamatos követés, a diszpécserszolgálat hívására szolgáló kék OnStar gomb melletti, áthúzott antenna ikonnal jelölt gombra nyomva bekapcsolhatja a "privacy" üzemmódot, ilyenkor az autó pozíciója nem követhető. Ez a mód csak az autóban manuálisan kapcsolható ki- és be, az OnStar kizárólag baleset esetén vagy hatósági kérésre írja azt felül. A két említett gomb mellett egy piros SOS feliratú billentyű is található, ezzel vészhelyzetben azonnal értesíthetjük az illetékes szerveket.

Az OnStar esetében egyébként alapvetően nem új szolgáltatásról van szó, annak korábbi verziói az Egyesült Államokban már 1996 óta elérhetők, régiónkban azonban eddig nem volt lehetőség igénybe venni azt. A tervek szerint a hazai konstrukció rövidesen egy - szintén a Vodafone-nal karöltve indított - autós Wi-Fi szolgáltatással is kiegészül, amely egyszerre hét csatlakoztatott eszközt tud majd kiszolgálni. Utóbbi külön előfizetési díj ellenében lesz igénybe vehető, egyelőre ismeretlen feltételek mellett. Az OnStar bizonyos Opel modellek mellé egy évig ingyen igénybe vehető lesz, ezt követően 32 500 forintos éves díjért, vagy 3250 forintos havidíjért lehet majd használni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról