Szerző: Gálffy Csaba

2016. augusztus 1. 12:52

Kivonul az Uber Kínából

A "diszruptív innovációt" zászlajára tűző Uber feladja a kínai piacot és legnagyobb versenytársának, a Didi Chuxingnak adja el helyi leányvállalatát. A magyarázat prózai: az amerikai cég nem bírta tovább az árversenyt, amely eddig 2 milliárd dollárjába került.

Eladja legnagyobb versenytársának a kínai leányvállalatát az Uber - a tranzakciót már a felvásárló Didi Chuxing meg is erősítette. Ezzel az Uber legnagyobb kihívójából azonnal egyik legfontosabb szövetségesévé válik a Didi, a két cég a jövőben szorosabban együttműködik majd a helyi piacon. A reggel még csak pletykált eladást a Didi közleménye és Travis Kalanick Facebook-bejegyzése tisztázza. Eszerint az UberChina, az Uber kínai leányvállalata beolvad a Didi Chuxing szervezetébe, és ezzel az UberChina tulajdonosai 20 százalékos részesedést szereznek az új entitásban, a Didi pedig egymilliárd dolláros befektetést végez az anyavállalat Uberben a Bloomberg információi szerint.

A TechCrunch szerint egyébként a kínai Uber-leány minden fontosabb mérőszámban a Didi mögött kullogott, a bevont tőkében, értékben és a piaci részesedésben is vesztésre állt. A legfrissebb információk szerint az Uber China mintegy 7 milliárd dolláros értékeléssel rendelkezett, szemben a Didi Chuxing 28 milliárd dolláros értékelésével. A két összeg összeadásával jön ki egyébként a 35 milliárd dolláros üzlet - ennyi lesz a kombinált entitás értéke (legalábbis naiv számítás szerint).

Verseny a végekig, majd felvásárlás

Az Uber és a Didi kínai versengése próbára tette mindkét oldal pénzügyi alapjait, az Uber saját bevallása szerint a kínai tevékenység mélyen veszteséges volt, a 2014-es indulás óta mintegy 2 milliárd dollárt veszített rajta, ahogy az utasoktól beszedett pénzt saját készpénzzel pótolta ki, hogy a taxisoknak is eleget tudjon fizetni. A cég azzal a céllal kínálta mélyre nyomott áron a szolgáltatást, hogy kiszorítsa a piacról a versenytársakat, a forgatókönyv szerint monopol pozíciót elérve a veszteség később megtérül.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Az UberChina azonban a Didi Chuxing képében kemény és tőkeerős kihívót talált. Az UberChina egyébként nem az Uber kizárólagos tulajdonában áll, az Uber mellett a Baidu és számos más cég is beszállt korábban. Ugyanígy a Didi Chuxing is komoly befektetői kört tudott maga mögött, az Apple mellett a két fő tulajdonos az Alibaba és a Tencent, a kínai online világ két óriása. Az UberChina befektetői mára felmérték, hogy ezt a csatát valószínűleg csak olyan jelentős veszteségek árán lehet megnyerni, amely már a megtérülést veszélyezteti - ha egyáltalán az Uber kerülne ki győztesen belőle. Így jött a B terv, a piac feladása, és együttműködés a győztessel, persze a megfelelő áron.

Láttunk ilyen manőverre példát itthon is, a netes apróhirdetési piacért folyt hasonlóan költséges háború az Apród és a Jófogás között. A csata egy nagyobb globális háború egyik színtere volt, amely végül tűzszünettel és kiegyezéssel zárult, Magyarországot megkapta a Jófogás tulajdonosa, a Schibsted, Romániát és Portugáliát pedig vihette az Apród tulajdonosa, a Naspers. A globális kiegyezéssel és a piac felosztásával a cégek gyakorlatilag felosztották az országokat, és a helyi piacon jelentős erővel (adott esetben szinte monopóliummal) rendelkező entitások jöttek létre.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról