Szerző: Hlács Ferenc

2016. május 20. 15:18:00

Okostelefon-piac: plafonon az Android és az iOS

Meglepetést 2016 első negyede sem hoz, már nem kell sok, hogy az Android és az iOS mindenki mást megfojtson. A Windows Phone részesedését a Google rendszere szívja fel.

Lassan patthelyzet alakul ki a mobilos platformok csatájában, a legnagyobb szereplők piaci részesedése egyre megszilárdulni látszik, csak mérsékelt ingadozás tapasztalható - mutat rá a Gartner 2016 első negyedévére vonatkozó okostelefon-piaci elemzésében. Arányaiban jelentősebb, látványos változást lényegében csak a Microsoft platformja mutat, noha váratlan fordulatról itt sincs szó, a Windows Phone folytatja eddigi lejtmenetét.

Ami az összesített eladásokat illeti, világszerte 349 millió okostelefon került a végfelhasználókhoz az idei első negyedévben, ez mintegy 3,9 százalékkal több mint egy évvel korábban. Persze a butatelefonok sem tűntek el teljesen a palettáról, noha az összes értékesített telefonnak túlnyomó többségét, 78 százalékát okostelefonok adták. Az elemzőcég szerint az piacot elsősorban a feltörekvő piacokon eladott olcsó eszközök, illetve az alacsony árú 4G-s okostelefonok hajtották, amelyeket a szolgáltatók világszerte számos régióban kedvezményesen hirdettek, a 4G hálózatokat népszerűsítő promóciók keretében.

Okostelefonos platformok - értékesített darabszám

A piacot természetesen továbbra is magasan az Android vezeti, a Google rendszere az idei első negyedévben 84,1 százalékos részesedést tudhatott magáénak, ami 5,3 százalékpontos növekedést jelent. Az eladott eszközök darabszámát nézve a rendszer a tavalyi 264,9 millióhoz képest most 293,8 millió eladott okostelefonon volt jelen. Nagy meglepetést valószínűleg az iOS második helyezése sem jelent, noha itt már csökkenés tapasztalható, a platform 3,1 százalékpontos visszaesés után 14,8 százaléknál állt meg, 51,6 millió eladással - az eredményeken az iPhone 6s és 6s Plus modelleket olcsóbbá tenni hivatott "upgrade program" sem tudott javítani.

Ahogy arról korábban, a Kantar Worldpanel kutatása kapcsán is beszámoltunk, az Android növekedéséhez a Windows Phone rohamos térvesztése is hozzájárul, az "elárvult" felhasználók legnagyobb része végül a Google platformján köt ki - arányaiban is sokkal többen, mint az Apple-nél. A Microsoft rendszerének részesedése egyébként az elmúlt év alatt az egyébként sem túl vaskos 2,5 százalékról pengevékony 0,7 százalékra mérséklődött, ez 2,4 millió eladott készüléket jelent.

Okostelefonos platformok piaci részesedése

A mobilos Windows ezzel egyre közelebb kerül a sor végén álló Blackberryhez, amelynek rendszere 660 ezer, az első negyedévben eladott okostelefonon talált otthonra, ezzel 0,2 százalékos szeletet kanyarítva ki magának a piacból, éppen felét a tavaly ilyenkor jelentett 0,4 százalékos értéknek. Persze nem szabad elfeledni, hogy a cég nemrég maga is Androidra váltott, és bár hivatalosan még nem jelentette be a BB10 rendszer végét, lényegében borítékolható, hogy új telefon már nem jön ki a cég saját szoftverével. Így bár valószínűleg szabad szemmel nem látható mértékben, de immár az első androidos BlackBerry telefon, a Priv eladásai is a Google platformjának részesedését gyarapították.

Végül de nem utolsó sorban a maradék, kevésbé népszerű rendszereket tömörítő kategória is jelentős zsugorodást könyvelt el, 0,5 százalékról 0,2 százalékra, 791 ezer eladott eszközzel. A két fő versenyző, az Android és az iOS mára tehát egyértelműen bebetonozta pozícióját a piacon, jelen állás szerint csak idő kérdése, hogy minden más platformot is teljesen kiszorítson róla.

a címlapról

Hirdetés

Hét kedvenc előadónk az idei HWSW mobile!-ról

2019. november 15. 23:32

Idén 90 fős előadói gárdával készülünk a HWSW mobile! digitális termékfejlesztési konferenciára, de hogy segítsünk az eligazodásban, kiemeltük neked a hét kedvencünket.