Szerző: Dojcsák Dániel

2013. október 4. 16:15

Már az Instagramon is jönnek a reklámok

A Facebook hivatalosan is bejelentette, hogy hamarosan elindulnak a hirdetések a korábban általa felvásárolt Instagram fotómegosztó szolgáltatásban. A reklámok a követett ismerősök képei is videói között osonnak majd be a mindennapjainkba.

A Facebook célja, hogy a felvásárolt szolgáltató népszerűségét visszafordítsa profittá, így senki nem csodálkozhat azon, hogy ez megtörténik, talán csak az a kérdés, hogy miért várt mostanáig a közösségi hálózato ezzel a lépéssel. Nemrégiben indult a Vine ellenében az Instagram videófeltöltési funkciója, aminek megjelenésekor már sejteni lehetett, hogyan is monetizálja majd az effektekről és az 1:1-es képarányról elhíresült szolgáltatást új tulajdonosa. A videók maximális hossza az Instagramban 15 másodperc, ami pontosan megegyezik a szabványos amerikai tévéhirdetési szpotok hosszával.

Egyelőre az Instagram egyetlen fillér bevételt sem termelt a Facebooknak, ami azt jelenti, hogy a vételáron túl az azóta eltelt idő üzemeltetési költségeit, illetve az egyéb fejlesztési költségeket is ki kell termelnie a szolgáltatásnak. Őrült reklámcunamira azonban nem kell számítani, hiszen az ingyenes, webes, konzumer szolgáltatásoknál a közönség kifejezetten érzékeny és egy túlzottan zavaró, tolakodó hirdetés pillanatok alatt képes lenne elzavarni, kiábrándítani a felhasználókat. A Facebook hangsúlyozza is, hogy a reklámokkal óvatosan bánik majd. Nemrégiben a Tumblr esetében jött el ez a változás, a felhasználók egy része ott is sértődötten akadékoskodott, de valójában a reklámok mennyisége, formátuma is elviselhető szinten maradt, sőt, messze elmarad a televízióban megszokott szinttől.

Beosonnak a reklámok a feedbe

Az alapvető hirdetési megoldás az Instagram esetében az lesz, hogy mostantól olyan márkák és vállalatok képei is feltűnnek majd a feedben, akiket magunktól nem követtünk. Eleinte csak nagyon ritkán történik majd meg ez, a cég igyekszik tojáshéjakon lépdelve, óvatosan behangolni a még nem zavaró reklámszintet. A hirdetéseknél lesz egyfajta minőségi elvárás, így a feedben megjelenő reklámok szinte biztos, hogy ugyanolyan szép, profi és látványos fotók (vagy videók) lesznek, amilyeneket az emberek egyébként is szívesen nézegetnek.

A felvásárláskor az Instagram csapata még csak 32 emberből állt, akik közül mindössze egy személy foglalkozott a marketingmegoldásokkal, annak ellenére, hogy már akkor is több ezer cég használta imázsának terjesztésére a szolgáltatást. Mostanra ez a helyzet változott, a fejlesztők felmérték a vállalatok igényeit és a felhasználók toleranciaszintjét is, elvileg kellően alapos kutatások előzték meg a reklámok bevezetését. A hirdetések felfutása akár hónapokig is eltarthat majd, semmiképp nem kell arra számítani, hogy holnaptól az Instagram egy digitális kuponfüzetté változik.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Az Instagram szóvivője szerint a felhasználók a Facebook hírfolyamához hasonlóan itt is elrejthetnek majd bármilyen hirdetést, ami nem tetszik nekik, és érvényesülnek majd a relevancia szempontjai, a rendszer igyekszik majd mindenkinek olyan reklámokat adni, ami kapcsolódik az érdeklődési köreihez. Az igazi kérdés az, hogy az Instagram nem esik-e majd ugyanabba a csapdába, mint anyacége, mégpedig abba, hogy a márkák közül sokan megtalálják a módját annak, hogy vírusmarketing vagy egyéb eszközökkel sikeres kampányokat futtassanak a platformon, anélkül, hogy a saját költségeiken kívül akár egy centjükbe is kerülne.

A 150 milliós havi felhasználói szám ígéretes közönség, a felület pedig minden lehetőséget megad arra, hogy a reklámok kreatívak legyenek, a fentiek miatt azonban mégsem biztos, hogy példátlan siker lesz az Instagram. A mobilos hirdetési piac ugyanakkor szárnyal világszerte, az eMarketer felmérése szerint idén 8,8 milliárd dollárt költenek el a hirdetők, ami 89 százalékos növekedést jelent erre az évre. A Facebook pedig végre elkapta a fonalat és a tavaly még 5,4 százalékos mobil hirdetési piaci részesedése idén már 15,8 százalékos. Igaz ezzel még mindig messze elmarad a Google 53,2 százalékos dominanciájától.

a címlapról