Szerző: Koi Tamás

2015. június 26. 12:11

Frissítve: Komédiába torkollt a mobilszolgáltatók díjemelése

Július 1-től az előzőleg meghirdetett mértékben megemelheti a különböző mobilszolgáltatások használati és előfizetési díjait a Magyar Telekom és a Telenor Magyarország. A hírközlési hatósággal kötött megállapodás azonban minden ügyfélnek lehetőséget ad arra, hogy elutasítsa az áremelést, így kérésre minden marad a régiben.

Cikkünket a Telenor és a Telekom által az ügyfelek számára újonnan biztosított nyilatkozattételi határidők közt tapasztalható különbségekkel frissítettük 2015.06.26-án 17:58-kor.

Abszurd komédiához kezd hasonlítani a magyarországi mobilpiac két szereplője által idén nyáron tervezett szolgáltatásidíj-emelések ügye, mely a legfrissebb hírek szerint a területért felelős Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), valamint a Magyar Telekom és a Telenor Magyarország közt létrejött hatósági szerződéssel érhet "megnyugtató véget". A két céggel kötött hatósági szerződés lényege, hogy a szolgáltatók ugyan végrehajthatják az előzőleg meghirdetett áremeléseket, az ügyfelek azonban nyilatkozhatnak arról is, hogy nem fogadják el azt.

Fizethetsz többet, de nem muszáj

A hatóság és a szolgáltatók közt kialakult jogvitás helyzetet éppen az úgynevezett kétoldalú szerződésmódosítások rendjére vonatkozó eljárás eltérő értelmezése okozta. A két érintett szolgáltató ugyanis különböző formákban felhívta az ügyfelek figyelmét arra, hogy a kétoldalú szerződésmódosítás esetén a módosítás akkor tekinthető elfogadottnak, ha az előfizető tevőleges magatartással elfogadta a benne foglaltakat, azt azonban elfelejtették közölni a mobilcégek, hogy az ügyfél nyilatkozhat kifejezetten úgy is, hogy nem fogadja el az új feltételeket, vagyis lényegében kérheti az eredeti díjszabás megtartását.

A feltöltőkártyások torkán mindenképpen lenyomják

Bár az ügyfeleknek a feltöltőkártyás tarifákat érintően is lehetőségük van arra, hogy a díjemelés elutasításáról nyilatkozzanak, fontos szempont, hogy az Elektronikus Hírközlési Törvény értelmében az új feltöltés egyben új szerződéskötésnek is minősül. Vagyis ha az ügyfél július 1-től, tehát az új díjszabás hatályba lépésétől tölt rá tetszőleges összeget a kártyájára, attól a pillanattól kezdődően automatikusan érvényesíthető rá az új árlista.

Emellett a két szolgáltató igyekezett arra is játszani, hogy egy még hatályban lévő 2011-es NMHH rendelet értelmében ha az előfizető nem nyilatkozik az értesítés kézhezvételét követő 15 napon belül, azzal lényegében beleegyezését adja a szerződésmódosításba. Ezt a passzust egyébként egy idén augusztustól fokozatosan hatályba lépő új NMHH rendelet felülírja majd, hiszen gyakorlatilag teljesen eltörli a "hallgatás, beleegyezés" intézményét.

Fejlesztő vagy? Segíts! Hack the Crisis. Gyere hétvégén fejleszteni, csatlakozz a hazai fejlesztői közösséghez!

Ez gyakorlatilag egyet jelenthet azzal, hogy a mobilszolgáltatók ezt követően legfeljebb új díjcsomagok kialakításával, és az előfizetők átterelésével tudnak korrigálni áraikon. Ezt a folyamatot egyébként az egyik érintett, a Telenor Magyarország már meg is kezdte azzal, hogy a jövőben csak az értékesítés alatt álló díjcsomagokat használó előfizetők számára biztosít bizonyos, az előfizetésekhez kapcsolódó kedvezményeket, amelyek visszavonhatóak anélkül, hogy a lépés szerződésmódosításnak minősülne.

Csak a telekomosoknak jár az újabb 15 nap

A most megkötött hatósági szerződésben foglaltak ugyanakkor lényeges pontokon különböznek a két szolgáltatónál. Így a Magyar Telekom az előfizetéses ügyfelei számára július 1-től kiállított számláiban helyezi el az újabb, módosított tájékoztatást, a feltöltőkártyás előfizetőinek pedig szintén július 1-jétől SMS-értesítést küld. A nyilatkozattételre rendelkezésre álló 15 napos határidő az értesítés (számla) kézhez vételétől, illetve az említett SMS megérkezésétől számítódik. Fontos, hogy aki május 1-jét követően szerződött a Telekommal, arra már mindenképpen az új díjtételek vonatkoznak.

A Telenor Magyarország június 24-től SMS-t küld minden érintett ügyfelének, fontos azonban, hogy a cég ügyfeleinek a nyilatkozattételre csak június 30-ig van lehetőség - némileg aggályos ugyanakkor (különösen annak fényében, hogy június 30-ig már csak egy munkanap van hátra), hogy erre direkt módon még a hatóság és a szolgáltató által közösen küldött közlemény sem hívja fel a figyelmet. Az előfizetők mindkét szolgáltatónál a szokásos ügyfélszolgálati csatornákon jelezhetik, ha nem akarják elfogadni az új díjszabást.

a címlapról