Szerző: Dömös Zsuzsanna

2015. június 19. 14:44:00

Visszavehetjük a hatalmat az algoritmusoktól

Már tesztelés alatt áll a Facebook "See First" nevű funkciója, mellyel a preferált barátok és oldalak posztjai egyenesen a hírfolyam tetejére emelhetők. A közösségi oldal ezzel nem csak nagyobb szabadságot ad a felhasználóknak, de az oldalak számára is előnyös változás lehet.

Manuálisan is válogathatnak a felhasználók a facebookos hírforrások között - jelentette be a Facebook. Az utóbbi hónapokban több ízben is módosította a hírfolyam tartalmait válogató algoritmust a Facebook, amely számtalan faktor alapján szelektálja a felhasználók számára érdekesnek ítélt tartalmakat. Az áprilisban eszközölt, jelentősebb változtatás azoknak a felhasználóknak kedvezett, akik inkább a közösségi funkciók miatt tartózkodnak az oldalon, egyensúlyba hozva a barátok és az üzleti célzatú tartalmak mennyiségét.

Ez viszont magával hozta azt is, hogy a szponzorált posztokkal nem élő (tehát figyelemért nem fizető) kis oldalak kevésbé láthatóvá váltak, és az eddiginél is jobban kiszorultak a folyamból a nagyobb büdzséből gazdálkodó lapokkal szemben, így többen a postok elérésének nagymértékű csökkenését tapasztalhatták. Napról-napra egyre több az új oldal, a kedvelés és ismerős - a posztok túlcsordulnak, a válogatás pedig már csak azért is nehéz feladat, mert a felhasználók többféle célból használják a közösségi oldalt, jelenleg nem túl sok eszközt kapva a sajátkezű szabályozáshoz.

"Content is king"

Az egyelőre szűk kör által tesztelt legújabb funkció a "See First", amely egy újabb eszköz arra, hogy a felhasználók az általuk érdekesnek talált posztokat előtérbe helyezhessék, szabadabb kezet kapva a válogatásban. Az oldalak és barátok profilján bekapcsolható funkcióval az adott profil legfrissebb posztjai kiemelt helyre, a hírfolyamunk legtetejére kerülnek. Eddig a felhasználóknak a követés megszüntetésével (unfollow), kéretlen tartalmak elrejtésével szabályozhattak, illetve lehetőség van a közeli barátok külön csoporthoz való hozzáadására, ezzel viszont csak egy kiemelt ismerősökből álló csoport posztjai voltak láthatók külön felületen - de nem a folyamban. Erre kínálhat megoldást a See First, ami egyben azt az újítást is magával hozza, hogy már a preferált oldalakat is kiragadhatjuk, nem csak barátokat.

Mi történik egy mobilappal a születése után? Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy 10 alkalmas, 30 órás online képzéssel.

Gyanítható, hogy a Facebook ezzel a lépéssel az olyan közösségi média marketingre alapozó vállalkozások számára kedvez, akik bár nem gazdálkodhatnak nagy büdzséből, de minőségi tartalmat állítanak elő. A felhasználók ugyanis nagy valószínűséggel azokat az oldalakat tűzik ki, amelyek érdekes szakmai tartalmakat, cikkeket osztanak meg (sokan valószínűleg a kedvelt mémoldalakat választják), ezáltal a kisebb oldalak posztjainak elérése javulhat. Márkák esetében már előzetesen is nagy elköteleződést és márkahűség feltételezhető ahhoz, hogy valaki kiemelt helyre emeljen egy oldalt, ez viszont építhető azzal, ha a kisebb oldalak aktív kapcsolatot ápolnak, és minél több érdekes tartalmat adnak a követőknek.

Felhasználói szempontból ez főleg azok számára hozhat változást, akik híroldalakat követnek Facebookon, ám az általuk kedvelt magazinok, kisebb média felületek posztjai elvesznek a rengetegben - ezzel egy butított RSS gyanánt kiválogathatják látószögükbe azon oldalakat, amelyeknek posztjait előrehelyeznék, ezen a téren eddig még nem történt különösebb előrelépés az oldalon - mondta Vámosi Gergő, kommunikációs szakértő a HWSW kérdésére.

Ha nyilvánosan is elérhetővé válik ez a funkció, a felhasználók szokásainak elemzése hasznos alapként szolgálhat a későbbi szigorításokhoz és algoritmus változtatásokhoz is, a közösségi oldal azon célját támogatva, hogy kiszűrhesse a terjedő és jelentéktelen álhíreket, posztokat, ezzel szemben előrehelyezve az érdekes, lekötő tartalmakat.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 29. 11:41

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy 10 alkalmas, 30 órás online képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.