Szerző: Koi Tamás

2015. június 12. 13:00:00

A kedvezményes készülék a csali a mobilos díjemelés csapdájában

Az utóbbi napokban meglehetősen élénk témává vált a mobilszolgáltatók által tervezett áremelések, illetve az azokra született hatósági reakció. A hírközlési hatóság ma közzétett útmutatója segíthet eligazodni az ügyfeleknek abban, mit tehetnek, ha szolgáltatójuk árat emel, de ez az előfizetők többségén nem segít.

Egy távközlési szolgáltató ma meglehetősen szigorú, elsősorban a tájékoztatásra vonatkozó szabályok mentén módosíthatja különböző szolgáltatási díjait, legfőképpen akkor, ha a módosítás előfizetők tömegét érinti. Az utóbbi napokban, hetekben különösen felkapott téma lett a magyar mobilszolgáltatók közül kettő, a Telenor és a Telekom júliusra tervezett átfogó áremelése, melyet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) olyannyira nem nézett jó szemmel, hogy feltételezhető jogsértésre hivatkozva meg is tiltotta a két szolgáltatónak a július 1-jére tervezett áremelést.

Biztos, ami biztos

A témában ma az ügyfeleknek szóló tájékoztatót adott ki a hírközlésszabályozási kérdésekben amúgy meglehetősen ritkán megszólaló média- és hírközlési biztos is. A tájékoztató többek közt azt taglalja, hogy az előfizetői szerződések hogyan változtathatók meg, illetve mit tehet az előfizető, ha a szolgáltató arról tájékoztatja, hogy meg kívánja változtatni az előfizetési díjakat.

A vonatkozó jog szerint a hírközlési szerződés tartalma egyoldalú szerződésmódosítással, illetve kétoldalú megegyezéses módosítással változtatható meg. Leegyszerűsítve előbbihez nem kell az előfizető beleegyezése, utóbbinál viszont csak akkor jön létre a módosítás, ha az előfizető annak elfogadásáról egyértelműen nyilatkozik. Ez alól csak azok az esetek képeznek kivételt, ha a szerződést ráutaló magatartással kötötték, ekkor ugyanis a szolgáltatás további használata szintén ráutaló magatartásként értelmezhető. A nyilatkozattételre az értesítést kézhez vételétől, illetve megérkezésétől számított 15 nap áll az ügyfelek rendelkezésére.

Python és Appmenedzsment rendezvényekkel indítjuk a szezont (x) Február 26-27-én indul a HWSW free! ingyenes meetupsorozat, márciusban pedig 30 órás online képzéseket indítunk!

Egyoldalú szerződésmódosítás esetén ha az ügyfél nem kívánja elfogadni az új feltételeket, nincs más választása, fel kell mondania a szerződést. Fontos, hogy erre az előfizetőnek mindig lehetősége van, tehát akár hűségszerződés ideje alatt is, a felmondás azonban legtöbbször olyan következményekkel jár, mely a legtöbb ügyfél számára az eredeti díjemeléshez képest aránytalanul magas költségeket eredményez.

A törvény ugyanis kimondja, hogy ha az előfizető a szolgáltatás megkötésekor a hűségvállalásra tekintettel kedvezményeket vett igénybe, a szolgáltató jogosult a kedvezményekre tekintettel korábban fel nem számolt díjakat és költségeket felszámítani az addig eltelt időszakra. Fontos, hogy ilyenkor nem követelheti azonban a hűségidőből még hátralévő időtartamra eső kedvezmények összegét.

Amikor drága a kedvezményes okostelefon

Az igazi csapdát ugyanakkor az előfizetéshez kapcsolt egyéb termékek, jellemzően az előfizetés mellé vásárolt, nagy értékű okostelefonok megvásárlása jelenti - ezek árából jelentős kedvezményt kap az ügyfél, ha vállalja, hogy szerződését határozott ideig fenntartja. A magyar mobilszolgáltatóknál bevett gyakorlat, hogy határozott idejű szerződés lejárat előtti felmondására vonatkozóan készülékvásárlás esetén szerződéskiegészítést íratnak alá az ügyféllel - ezzel a hűségcsapda be is zárul.

Ebben a szerződéskiegészítésben ugyanis az előfizető meghatározott - a készülék vételárától függően több tízezer, vagy akár százezer forint feletti - kötbér megfizetését vállalja abban az esetben, ha felmondja a szerződést, vagy a szerződés a saját hibájából kerül felmondásra a szolgáltató által (például mert nem fizeti ki a számlákat). Ha az előfizető részletfizetési konstrukciót is igénybe vett a vásárláskor, akkor a kötbérrel együtt a fennmaradó részletek is azonnal esedékessé válnak. Van olyan szolgáltató, mely akkor is alkalmazza a kötbért, ha nem is vásárolt eszközt az ügyfél a szerződéskötéskor, ilyenkor többnyire a SIM árát terhelik rá az előfizetőre, ami szintén több ezer forintos tétel.

A mobiltelefon-előfizetők többsége az újabb hűségidő aláírásakor a csábító kedvezmények hatására többnyire él is a készülékvásárlási lehetőséggel. Egyes piaci becslések szerint a teljes piacra vonatkozóan nagyjából 60-70 százalék lehet azoknak az előfizetőknek az aránya, akik legalább kétévente nem csak a szerződésüket, hanem a mobiljukat is megújítják - egy tavalyi felmérés szerint a 14 évesnél idősebb mobilhasználók 18%-a tervezi egy éven belül lecserélni a mobiltelefonját, többségük újabb hűségidő vállalásával. Ez az NMHH megrendelésére végzett piackutatás szerint nagyjából 1,42 millió előfizetőt jelent

a címlapról