Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
IoT + VR + AI in da house! >>>> HWSW mobile!, november 29-30!

A kedvezményes készülék a csali a mobilos díjemelés csapdájában

Koi Tamás, 2015. június 12. 13:00
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Az utóbbi napokban meglehetősen élénk témává vált a mobilszolgáltatók által tervezett áremelések, illetve az azokra született hatósági reakció. A hírközlési hatóság ma közzétett útmutatója segíthet eligazodni az ügyfeleknek abban, mit tehetnek, ha szolgáltatójuk árat emel, de ez az előfizetők többségén nem segít.

Egy távközlési szolgáltató ma meglehetősen szigorú, elsősorban a tájékoztatásra vonatkozó szabályok mentén módosíthatja különböző szolgáltatási díjait, legfőképpen akkor, ha a módosítás előfizetők tömegét érinti. Az utóbbi napokban, hetekben különösen felkapott téma lett a magyar mobilszolgáltatók közül kettő, a Telenor és a Telekom júliusra tervezett átfogó áremelése, melyet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) olyannyira nem nézett jó szemmel, hogy feltételezhető jogsértésre hivatkozva meg is tiltotta a két szolgáltatónak a július 1-jére tervezett áremelést.

Biztos, ami biztos

A témában ma az ügyfeleknek szóló tájékoztatót adott ki a hírközlésszabályozási kérdésekben amúgy meglehetősen ritkán megszólaló média- és hírközlési biztos is. A tájékoztató többek közt azt taglalja, hogy az előfizetői szerződések hogyan változtathatók meg, illetve mit tehet az előfizető, ha a szolgáltató arról tájékoztatja, hogy meg kívánja változtatni az előfizetési díjakat.

A vonatkozó jog szerint a hírközlési szerződés tartalma egyoldalú szerződésmódosítással, illetve kétoldalú megegyezéses módosítással változtatható meg. Leegyszerűsítve előbbihez nem kell az előfizető beleegyezése, utóbbinál viszont csak akkor jön létre a módosítás, ha az előfizető annak elfogadásáról egyértelműen nyilatkozik. Ez alól csak azok az esetek képeznek kivételt, ha a szerződést ráutaló magatartással kötötték, ekkor ugyanis a szolgáltatás további használata szintén ráutaló magatartásként értelmezhető. A nyilatkozattételre az értesítést kézhez vételétől, illetve megérkezésétől számított 15 nap áll az ügyfelek rendelkezésére.

Egyoldalú szerződésmódosítás esetén ha az ügyfél nem kívánja elfogadni az új feltételeket, nincs más választása, fel kell mondania a szerződést. Fontos, hogy erre az előfizetőnek mindig lehetősége van, tehát akár hűségszerződés ideje alatt is, a felmondás azonban legtöbbször olyan következményekkel jár, mely a legtöbb ügyfél számára az eredeti díjemeléshez képest aránytalanul magas költségeket eredményez.

A törvény ugyanis kimondja, hogy ha az előfizető a szolgáltatás megkötésekor a hűségvállalásra tekintettel kedvezményeket vett igénybe, a szolgáltató jogosult a kedvezményekre tekintettel korábban fel nem számolt díjakat és költségeket felszámítani az addig eltelt időszakra. Fontos, hogy ilyenkor nem követelheti azonban a hűségidőből még hátralévő időtartamra eső kedvezmények összegét.

Amikor drága a kedvezményes okostelefon

Az igazi csapdát ugyanakkor az előfizetéshez kapcsolt egyéb termékek, jellemzően az előfizetés mellé vásárolt, nagy értékű okostelefonok megvásárlása jelenti - ezek árából jelentős kedvezményt kap az ügyfél, ha vállalja, hogy szerződését határozott ideig fenntartja. A magyar mobilszolgáltatóknál bevett gyakorlat, hogy határozott idejű szerződés lejárat előtti felmondására vonatkozóan készülékvásárlás esetén szerződéskiegészítést íratnak alá az ügyféllel - ezzel a hűségcsapda be is zárul.

Ebben a szerződéskiegészítésben ugyanis az előfizető meghatározott - a készülék vételárától függően több tízezer, vagy akár százezer forint feletti - kötbér megfizetését vállalja abban az esetben, ha felmondja a szerződést, vagy a szerződés a saját hibájából kerül felmondásra a szolgáltató által (például mert nem fizeti ki a számlákat). Ha az előfizető részletfizetési konstrukciót is igénybe vett a vásárláskor, akkor a kötbérrel együtt a fennmaradó részletek is azonnal esedékessé válnak. Van olyan szolgáltató, mely akkor is alkalmazza a kötbért, ha nem is vásárolt eszközt az ügyfél a szerződéskötéskor, ilyenkor többnyire a SIM árát terhelik rá az előfizetőre, ami szintén több ezer forintos tétel.

A mobiltelefon-előfizetők többsége az újabb hűségidő aláírásakor a csábító kedvezmények hatására többnyire él is a készülékvásárlási lehetőséggel. Egyes piaci becslések szerint a teljes piacra vonatkozóan nagyjából 60-70 százalék lehet azoknak az előfizetőknek az aránya, akik legalább kétévente nem csak a szerződésüket, hanem a mobiljukat is megújítják - egy tavalyi felmérés szerint a 14 évesnél idősebb mobilhasználók 18%-a tervezi egy éven belül lecserélni a mobiltelefonját, többségük újabb hűségidő vállalásával. Ez az NMHH megrendelésére végzett piackutatás szerint nagyjából 1,42 millió előfizetőt jelent

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
Idén ismét önálló szekciót kapnak a feltörekvő technológiák a HWSW mobile! konferencián. November 29-30!