Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Felhőből visszaköltözéstől egészen egy banki malware evolúciójáig. Üzemeltetői és IT-biztonsági meetupokkal érkezünk!

Mindenkit tárt karokkal vár a Microsoft

Gálffy Csaba, 2015. április 30. 14:10
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A teljes iparágat meglepte a Microsoft döntése, miszerint különböző kompatibilitási rétegekkel lehetővé teszi, hogy a fejlesztők egyszerű újrafordítással (vagy esetenként akár anélkül) futtassák alkalmazásaikat Windows 10-en. A lépéstől az app-gap eltűnését várja a cég, nem véletlen, hogy a kezdeményezést Universal Windows Platform Bridges néven emlegeti.

hirdetés

Nyitni fog az androidos és iOS-es fejlesztők felé a Microsoft - jelentette be általános megdöbbenésre a vállalat tegnap este éves fejlesztői konferenciáján. A Universal Windows Platform néven emlegetett új-új rendszer kiteljesedik, a WinRT mellett androidos alkalmazások és iOS-es appok futtatására is lehetőség nyílik. Hogyan, miért?

Két platform, eltérő módszerekkel

Az androidos és iOS-es/Objective-C-s appok futtatásához egészen eltérő műszaki megoldást használ a Microsoft. Az androidos alkalmazások futtatását a Project Astoria végzi, gyakorlatilag a Windows 10-be bekerül egy Java VM, amely ezeket az appokat futtatni tudja - ezt a megoldást használja például a BlackBerry is BB10-es operációs rendszerében. A VM teljes AOSP-kompatibilitást nyújt majd a Microsoft ígérete szerint, tehát az összes olyan API-t kínálja, amely a szabad szoftveres Android-verzió része. Ennek kiterjesztése, hogy valószínűleg azokat az API-kat, amelyeket a Google a Play Servicesen keresztül kínál, a Microsoft nem implementálja, ezek helyett saját, hasonló funkcionalitású interfészeit kínálja fel - ezek használatához azonban szükség lesz az alkalmazás módosítására.

Az iOS oldalán a Microsoft sokkal izgalmasabb műszaki megvalósítást hozott létre, a cég Project Islandwood néven fejlesztett egy saját Objective-C fordítót, amellyel a fejlesztők a meglévő alkalmazás forráskódjából univerzális alkalmazást készíthetnek. A Project Islandwood a Visual Studioval szoros együttműködésben dolgozik, az IDE-be behúzott Objective-C projektből gyárt windowsos alkalmazást. A megvalósítás részletei egyelőre nem világosak, de igyekszünk utánajárni és feltérképezni azt.

A platform nem csak e két appkategória felé nyílik ki, a rendszer a hagyományos, Win32-es alkalmazásokra és a webes appokra is kiterjed. Ez azt jelenti, hogy ezek is ugyanúgy feltölthetőek a Windows Store-ba, mint a WinRT-s, androidos, iOS-es alkalmazások, és ugyanúgy elérik a platform bizonyos API-jait. Ez óriási áttörésnek ígérkezik, ennek hozadéka például, hogy a Windows Store teljesértékű versenytársává válik a Valve Steam boltjának. Az "idegenek" számára a Microsoft felkínálja a Windows-specifikus API-kat is, így megnyílik a lehetőség, hogy a fejlesztő az androidos alkalmazásból hívja meg a Cortana-integrációt vagy az Xbox Live bejelentkezést. Ugyanígy elérhető lesz a Microsoft áruházán keresztül az in-app vásárlás és az élő csempékre is rajzolhat az alkalmazás - azonban enélkül is képesek futni az appok Windows 10-en.

A megoldás nem elegáns, a Microsoft azonban olyan kényszerhelyzetbe került, ahol más lehetőség a telefonos Windows relevánssá tételére már nem nagyon maradt. Az "app-gap", vagyis az elérhető alkalmazások számában, lefedettségében és minőségében a Windows Phone és az Android/iOS között tátongó szakadék mára áthidalhatatlanná vált a eredeti stratégiával, így a cég meglépte a végső megoldást, az idegen appok futtatásának lehetőségét. Nem véletlen az idegen szó használata, az eltérő UI-paradigmával rendelkező, eltérő esztétikát követő androidos és iOS-es appok látványosan elütnek a Windows Phone design nyelvezetétől.

Beszéljünk a formákról

A Windows 10-zel a "Metro halott" - hogy Paul Thurrott meglátását idézzük. A rendszer továbbra is roppant letisztult és "digitális", szkeuomorfizmusnak továbbra sincs helye, a felhasználói felület azonban markánsan eltér a Zune-tól a Windows Phone 8.1-ig húzódó paradigmától. A váltásnak csupán egyik eleme a hamburger menü, az alkalmazások ajánlott kinézete a betűméretektől az elrendezésig gyökeresen átalakult. Szubjektíven az eddig látottak alapján a telefonos Windows 10 úgy néz ki, mintha a fejlesztők alaposan megnézték volna az Android és az iOS legjobban sikerült paradigmáit és ebből gyúrtak volna egy rendszert, amelyre rászórták a Windows Phone néhány stílusjegyét és megoldását. Hogy ez az új, középutasnak tűnő rendszer mennyire lesz konzisztens és életképes, egyelőre nem tudjuk eldönteni, a Microsoftnál a legjobb UX szakemberek dolgoznak hosszú ideje az új felületen - legalábbis nagyon reméljük.

A UI-döntések hosszú magyarázatáért, és néhány, már létező példáért érdemes fellapozni a Microsoft vonatkozó és roppant érdekes blogbejegyzését.

Az egymilliárdos ígéret csábítása

Gyorsan lehet arra válaszolni, hogy miért érdemes bárkinek újracsomagolni alkalmazását Windows 10-re: a Microsoft vállalása szerint három éven belül ez a platform egymilliárd eszközön fog futni, ezeket pedig nem csak a hagyományos Win32-es és metrós alkalmazásokkal lehet majd megcélozni, hanem immár androidra és iOS-re készült szoftverekkel is. Az egymilliárdos szám persze elsősorban PC-ket jelent, a Lumiák vagy barkács-PC-k pár százalékot tesznek ki a hagyományos számítógépek mellett.

A milliárdos értéket érdemes kontextusba helyezni. A TomiAhonen Phone Book tavaly év végi becslése szerint az androidos telepített bázis mintegy 1,6 milliárd, az iOS pedig mintegy 395 millió egység volt, ezekhez mérten is igen komoly piaci erőt képvisel egy ilyen bázis. Akkor miért nem száguld már most a Microsoft platformja? Mert egyelőre ennek a bázisnak csak parányi szelete váltott Windows 8-ra, így a rendszerrel érkező új platform sem lett népszerű a fejlesztők körében. Azonban ha sikerül a Windows 10-re való frissítésre bírni a felhasználókat (márpedig a milliárdos ígéret erre vonatkozik), akkor nem csak relevánssá válik a platform, de azonnal az egyik legvonzóbbá válhat a fejlesztők számára.

Visual Studio Code és és VS 2015 RC

A Microsoft nem csak platformot, hanem eszközöket is ad az újonnan bevont fejlesztőknek. A Visual Studio Code egy ingyenesen letölthető kódszerkesztő alkalmazás (tehát nem integrált fejlesztői környezet, nem IDE), amely Windows mellett OS X-re és Linuxra is elérhető. Az ingyenesség ne tévesszen meg senkit, a szoftver meglepően komoly tudást vonultat fel, van IntelliSense-támogatás, Git integráció és számos kisebb-nagyobb képesség, amivel a meghódítandó fejlesztőknek igyekszik kedveskedni a Microsoft.

A Visual Studio Code érdekessége, hogy ez tulajdonképp egy helyben futó webapp. Az alkalmazás alapjait a Chromium, a Google-féle szabad szoftveres böngésző adja, ezt egészíti ki a Git fejlesztése, az Electron asztali alkalmazások készítéséhez használható framework - legalábbis az Ars Technica információi szerint. Ezekre az alapokra húzta rá a Microsoft a saját fejlesztésű képességeket. Jó látni, hogy a Microsoft is mélyen merít a szabad szoftveres eredményekből, különösen a keresztplatformos fejlesztés területén.

A Builden jelentette be a vállalat azt is, hogy immár elérhető a Visual Studio következő, 2015-ös verziójának kiadásra jelölt (release candidate, RC) változata. A végleges verzió várhatóan a következő hetekben, a nyár folyamán válik elérhetővé.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
4-4 klassz téma a HWSW júniusi üzemeltetői és IT-biztonsági meetupjain. Nézz meg a programot!