Szerző: Dömös Zsuzsanna

2015. március 13. 11:52

Jobban szeretik a márkák az Instagramot, mint a Facebookot

A nagy márkák már aktívabban használják az Instagramot termékeik népszerűsítéséhez, mint a legnépszerűbb közösségi oldalnak számító Facebookot. Ez már sejthető volt az előző évek statisztikái alapján is, csakúgy mint az közösségi oldal csökkenő népszerűsége, mely javarészt az organikus elérések esésével magyarázható.

A digitális vállalkozásokat elemző L2 nevű cég friss kutatásának eredményei azt mutatják, hogy a nagy márkák már többet posztolnak Instagramra, mint Facebookra. A tanulmányban 250 brand posztolási szokásait vizsgálta a cég, lefedve a legtöbb iparág nagy szereplőit, így többek közt az egészségügy, konzumer elektronika, utazás, szépség, divat és sport területét. A számok szerint az Instagram megelőzte heti átlag postok mennyiségében a legnépszerűbb közösségi oldalt: az Instagramon átlagosan 9.3, míg a Facebookon már csak 8.8 alkalommal osztottak meg tartalmat hetente 2014 utolsó negyedévében.

Költséghatékonyabb az Instagram

Szinte törvényszerű, hogy a Facebook népszerűsége csökkent a cégek körében, amire korábban is számos jel utalt. Az utóbbi években az organikus elérések száma gyanúsan zuhant, mivel a túlcsorduló tartalom szelektálásához a Facebook többször is módosította a bejegyzések hírfolyamban megjelenítéséért felelős algoritmust. Ennek eredményeként a hírfolyamba alapvetően kétféle tartalom kerül: a rendkívül népszerű, nagy aktivitást generáló organikus tartalmak, illetve a fizetett bejegyzések. A felhasználók figyelméért vívott harcban így hátrányba kerülnek a nem fizetett posztok, ezért mindenképpen a zsebébe kell nyúlnia annak, aki komolyan veszi a marketinget - vagy a Facebooknak kell fizetnie, vagy fantasztikus minőségű egyéni tartalmat kell létrehoznia. Főként ez lehet a magyarázata annak, hogy sokan az Instagram felé vándorolnak, ami többé-kevésbé ingyenes felületet biztosít számukra a képes és videós tartalmak megosztásához, a hírfolyam pedig semmilyen szűrést nem kap.

A változások nagy visszhangot keltettek, a márkák elégedetlensége a tavalyi év nyarán tetőzött be, sokan már szinte temették a mindenki számára elérhető, komolyabb mértékű organikus forgalmat. Az ingyen kivívható elérések csökkenése éreztette is hatását az utolsó negyedévben: a Facebook az előző év ugyanazon időszakában még hetente 11.1 posztnak adott helyet, ami egy év alatt csökkent 8.8-ra. Az Instagram ezzel szemben folyamatosan felfele kúszott, a posztok száma 7.5-ről nőtt meg heti kettővel, amivel megelőzte ezen a téren a Facebookot. A Facebook még korán felfedezte a potenciált a képmegosztó appban, mikor felvásárolta azt, most pedig az idő is igazolta, hogy ez később nagy konkurenciát jelenthetett volna a közösségi oldalnak.

A kulcsszó az életstílus

Az Instagram növekvő népszerűségében szerepet játszik az is, hogy rendkívül vonzó szolgáltatás a fiatalok szemében, amely sok márka számára jelentős mennyiségű potenciális réteget jelent. Egy másik friss statisztika azt mutatja, hogy bár a Facebook a legnépszerűbb közösségi oldal az amerikai fiatalok körében, az Instagramnak nagyobb a presztízse: a megkérdezett tinédzserek túlnyomó része szerint ez a felület a legfontosabb az összes közösségi média közül. A vagyonos családokból származó amerikai tinédzserek 83 százaléka aktívan használja az Instagramot, ennek a rétegnek az eléréséhez ezért a képmegosztó rendkívül jó felület.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Vonzósága abban is rejlik, hogy a Facebook puritán képmegosztó funkciójával ellenben az Instagram mobilalkalmazása változatos szűrőkkel és effektekkel teszi látványosabbá a felvételeket, melyhez egyszerű és intuitív kezelőfelület is társul. A különleges élmények és a barátokkal töltött pillanatok megosztásához gazdagabb eszközöket adó képmegosztó a fiatalok kedvencévé vált, amivel könnyen fejezhetik ki önmagukat és egyéniségüket. A felmérés szerint amúgy a 200 legjobban teljesítő posztnak 65 százaléka egy konkrét terméket ábrázolt, míg 43 százalékban életstílust népszerűsítő fotógráfia volt. A posztok maradéka pedig a cég valamilyen arcához, vagy képviselőjéhez fűződött. Ez is bizonyítja azt, hogy a reklámok elsősorban a termékükkel átélhető életérzés közvetítésével próbálnak érzelmileg hatni a fogyasztókra, amihez az Instagram remek vizuális élményt kínáló eszköz.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról