Szerző: Bodnár Ádám

2014. november 6. 14:37

Nő a Lenovo, de csak lassan

Közzétette negyedéves pénzügyi gyorsjelentését a Lenovo, a világ legnagyobb PC-gyártója nem tudta a piac által várt növekedést hozni.

A harmadik naptári negyedévben 10,5 milliárd dollárnak megfelelő jüanra emelkedett a Lenovo árbevétele, ami éves szinten 7 százalékos növekedésnek felel meg. A bővülés mértéke nem érte el az elemzők várakozásait, így hiába ugrott meg 19 százalékkal a nyereség, a részvényárfolyam enyhén csökkent. A Lenovo a most lezárt időszakban 262 millió dollárnak megfelelő nettó profitot könyvelhetett el.

A vállalat a világ legnagyobb PC-gyártója már jó ideje, elsősorban az anyaországban learatott sikerek révén, de a nemzetközi terjeszkedése is jól sikerült. Utóbbira most szükség is volt, a Kínából származó bevétele ugyanis 2 százalékkal csökkent a negyedév során, ezt azonban ellensúlyozni tudta a külhonban elért növekedés - az EMEA régióban például 33 százalékkal ugrott meg a bevétel. A Lenovo ugyanakkor minden igyekezete ellenére sem tudja meghódítani az amerikai piacot, hiába a nagyszabású szponzori megállapodások, az amerikai bevétel a tavalyi szinten stagnált.

A cég stratégiája, hogy a PC-piacon megszerzett pozícióját megvédve nyomuljon be a telefonok és a tabletek területére is. A vállalat beverekedte magát az öt legynagyobb okostelefon-gyártó közé, az elmúlt negyedévben az IDC szerint 16,9 millió telefont értékesített, ez éves szinten 38 százlalékos növekedésnek felel meg. A Lenovo telefonokkal és tabletekkel foglalkozó részlegénél az árbevétel ugyanakkor éves szinten 6 százalékot esett - a vállalatvezetés magyarázata szerint a negyedév végén leszállított készülékek jó része még termelt árbevételt. Ez persze a magyarázatnak csak egy része, a másik része az, hogy a piacon erős a verseny, miközben igazán a fejlődő piacok nőnek, ahol az olcsóbb modelleket keresik.

A közelmúltban során két felvásárlást is lezárt a cég. Előbb beolvasztotta formálisan az IBM x86 szervergyártó részlegét, amelytől a szerverpiaci pozíciójának látványos javulását, illetve profittermelő képességének erősödését várja, később pedig a Motorola Mobility akvizícióját zárta le. Utóbbi révén a Lenovo betörhet a fejlett országok mobilpiacaira is, ahol saját márkaneve nem annyira erős még. A két akvizíció összesen közel 5 milliárd dollába került a Lenovónak és csak most következik az integrációs folyamat, amely további jelentős kiadásokkal járhat.

Jang Jüancsing cégvezér az eredmények kapcsán figyelmeztetett is arra,a következő negyedévek során az integrációval járó költségek ronthatják a Lenovo profitabilitását. Az elnök-vezérigazgató ugyanakkor azt is mondta, a masszívan veszteséges Motorolát az ügylet lezárásától számított hat hónap alatt nyereségbe tervezi fordítani a cég.

a címlapról