Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Évek óta stagnál az adatkártyás szegmens a mobilnet-piacon

Koi Tamás, 2014. június 10. 10:45
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A mobilinternet, mint adatátviteli technológia robbanásszerűnek tekintett terjedése dacára a technológia láthatóan továbbra sem alkalmas a vezetékes internet kiváltására. A több mint négymillió magyar mobilnetes SIM-nek csak kis része adatkártya, az elsősorban modemek mellé kínált előfizetések száma évek óta nem változott.

Bár a mobilinternet-piac napjaink egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata a távközlési iparágon belül, a technológia egyelőre nem tud komoly alternatívája lenni a vezetékes szolgáltatásoknak. A piac bővülése gyakorlatilag kizárólag az okostelefonok számlájára írható, az operátorok láthatóan a folyamatosan gyorsuló hálózatok révén sem tudtak - vagy akartak - nagy mennyiségű önálló adat SIM-et, illetve hozzájuk tartozó szolgáltatást eladni az ügyfeleiknek.

Helybenfutás

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) tavalyi évi tevékenységét ismertető országgyűlési beszámolójában szereplő statisztikai elemzések szerint tavaly év végén a csaknem 4 millió mobilnetes SIM-ből mindössze 620 ezer volt olyan, mely mellé hangszolgáltatás nem volt aktiválva (ezt hívja a szakma adatkártyának), vagyis vélhetően USB-s modemhez, vagy valamilyen más hálózati eszközhöz,  netán tabletbe vásárolták ezeket az ügyfelek. Ez a szám a statisztikák szerint gyakorlatilag évek óta stagnál, illetve kis mértékben még csökkent is: 2011 közepén a kb. 1,5 millió magyar mobilnet-előfizetésből 650 ezer volt adatkártyás konstrukció.

A hatóság beszámolója szerint mindebből arra lehet következtetni, hogy az előfizetők nem tekintenek a mobilnetre úgy, mint a vezetékes internet alternatívájára, mindezt a piackutatási adatok is alátámasztják. Az internetezők túlnyomó többsége szerint a mobilnet mind a letölthető adatmennyiség, mind a rendelkezésre álló sávszélesség, mind pedig a rendelkezésre állás, valamint nem utolsósorban az ár tekintetében alulmarad a vezetékes internethez képest. Ahhoz, hogy az ügyfelek ténylegesen a vezetékes internet alternatívájaként tekintsenek a mobilnetre, a szolgáltatással kapcsolatos előítéleteket is le kell bontani - hívja fel a figyelmet a hatóság.

Az előfizetések számának növekedésével párhuzamosan az is látható, hogy a mobilszolgáltatók fokozatosan csökkentik a mobilnet-konstrukciókhoz biztosított havi adatforgalmi keret mennyiségét. Ez elsősorban a régi, nagyobb adatforgalmat nyújtó díjcsomagok fokozatos kivezetésével, illetve a szolgáltatásportfólió "lefelé bővítésével" valósítható meg: a hatóság által közölt ábrán jól látszik, hogy míg 2011 közepén a mobilnetes SIM-ek 29 százaléka 1 és 5 GB közti forgalmat biztosított, mostanra már csak a kártyák 17 százalékával használnak ekkora adatkeretet. Az elmúlt évek egyik legfontosabb változása ugyanakkor, hogy a szolgáltatók szinte teljes egészében szakítottak azzal a gyakorlatukkal, hogy a túlfogyasztást kiszámlázták az ügyfélnek, helyette egységesen a forgalom lassítása vált általános szokássá.

Sok kicsi sokra megy

Az eddigi tendenciák várhatóan a következő években is folytatódhatnak majd, vagyis az okostelefonok számának növekedésével további potenciál rejlik a magyar mobilnet-piacban, mely a penetrációját tekintve jelentősen elmarad az európai élmezőnytől. Az adatkapcsolatok száma a következő években várhatóan az M2M szegmens várható előretörése révén is jelentősen növekedhet majd, ezzel párhuzamosan az újabb szolgáltatások bevezetése várhatóan arra sarkallja majd a nagyobb piaci szereplőket, hogy az előfizetőknek kínált adatforgalmi keretüket is bővítsék.

Az idei számadatok éppen a piac átalakulásának köszönhetően egyébként egyelőre nem állnak rendelkezésre, az NMHH utoljára februárban adott ki piaci gyorsjelentést a magyarországi mobilnet-szegmensről. Úgy tudjuk, hogy a hatóság a szolgáltatókkal karöltve egy olyan új metodikán dolgozik jelenleg is, mely a 2009-ben bevezetett rendszernél alkalmasabb lehet a piaci viszonyok pontos feltérképezésére.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.