Szerző: Gálffy Csaba

2014. május 5. 16:36

Kettéhasad a Foursquare

Swarm néven érkezik a Foursquare szolgáltatás új alkalmazása, amely megörökli a közösségi és bejelentkezős funkciókat. Az eredeti app a lokációs keresés és felfedezés útján megy tovább, százmilliós felhasználói bázis reményében.

Fontos mérföldkövet jelent a Foursquare új mobilalkalmazása, a Swarm megjelenése. Az új appban kap helyet a korábban a szolgáltatást népszerűvé tevő bejelentkezés funkció, az eredeti app pedig kizárólag a helyek felfedezésére és a személyre szabott lokációs keresőként szolgál majd. A bejelentés nem váratlan, a mobilalkalmazásban a hangsúlyeltolódás már korábban is érzékelhető volt a bejelentkezések felől a felfedezés felé, ezt teszi teljessé és véglegessé a most bejelentett osztódás.

A Foursquare szerint a szolgáltatás 2009-es indulása óta fokozatosan kikristályosodott, hogy mire is használják azt a felhasználók: új, népszerű helyek felfedezésére és egymás megtalálására (a tipikus "hol vagy" kérdés megválaszolására). A két alkalmazás ezt a két funkciót teljesíti meg, a felfedezés/kereső funkciót az eredeti Foursquare app viszi tovább, a közösségi egymásra találásra pedig a Swarm szolgál majd. A Foursquare app frissítése és a Swarm megjelenése a következő hetekben esedékes, az alkalmazások Android és iOS mellett Windows Phone-ra is elérhetőek lesznek.

Swarm prototípus (forrás: The Verge)

A világ feltérképezése lezárult

A Foursquare lépését nem lehet túlragozni, ez tényleg rendkívül fontos mérföldkő a lokációs szolgáltatások területén. A cég ugyanis azt állítja (minden bizonnyal nem alaptalanul), hogy a fizikai világ feltérképezése, digitalizálása gyakorlatilag lezárult, a felhasználók milliói által felvitt 60 millió hely és a mintegy ötmilliárd bejelentkezés révén az adatbázis gyakorlatilag teljessé vált. A következő nagy lépés immár a feltérképezett felhasználói szokások és a feltérképezett helyek összepárosítása lesz, erre szolgál majd a jövőben a megújuló Foursquare app. A másik irány a térben elhelyezett felhasználók és a kapcsolati háló összekapcsolása, ezt pedig a Swarm végzi majd.

A Foursquare rendkívül sikeresen alakított játékká ("gamifikálta") a bejelentkezéseket, a felhasználók számára pontokat és kitűzőket (badge-ek) osztogatott, ranglistát állított fel az ismerősök között, így ösztönözve az új helyek felvitelét az adatbázisba, azok frissen tartását, az adatlapok kitöltését, illetve a folyamatos bejelentkezéseket. A tömeggel elvégeztetett ("crowdsource"-olt) tevékenység eredményeképp a cég immár kiterjedt, részletes és pontos adatbázissal rendelkezik a világ helyeiről, de ami talán még fontosabb, az egyes felhasználókról is rendkívül precíz profillal rendelkezik, aminek alapján egy-egy idegen városban magas hatékonysággal tud éttermet, kávézót vagy szabadidős tevékenységeket ajánlani.

"Sosem az volt a Foursquare kitűzött célja, hogy megépítsük a legmenőbb bejelentkezés gombot" - mondja Dennis Crowley a The Verge-nek adott interjúban. A manuális bejelentkezést a 2009-es technológiai fejlettség tette elkerülhetetlenné, a telefonok helyzetmeghatározása bizonytalan és pontatlan volt, ezért volt szükség a felhasználói interakcióra. Mára azonban ez a helyzet gyökeresen megváltozott, a mobilos platformok tudása és a Foursquare saját adatbázisa együtt már nagy pontossággal magától is meg tudja mondani, hogy ha egy fél órán keresztül nem mozdulunk, akkor mely kávézóban is üldögélünk. Az erre szolgáló Pilgrim technológiát a Foursquare évek óta fejleszti, ma már olyan fázisba került, hogy az eddig manuálisan végzett bejelentkezéseket teljesen automatizáltan is képes elvégezni.

Swarm, a közösségi hőtérkép

Az új műszaki lehetőségek fényében az appot fejlesztő csapat visszatért az alapokhoz és újragondolta a szolgáltatás célját. Az eredmény a radikális átalakítás lett, a mintegy féléves fejlesztés eredményeiről pedig most rántotta le a leplet a vállalkozás. A Swarm leválasztása mellett igen kemény érvként szóltak a felhasználásra vonatkozó adatok. A telemetriás információk szerint a felhasználók minden indításkor egyetlen tevékenységet végeztek: vagy a közösségi vagy a keresési funkciót vették igénybe, de csak az esetek 5 százalékában használták egyszerre mindkettőt. Ez jól mutatta, hogy ideje e két szolgáltatást kettéválasztani, a két jól elhatárolható tevékenységre két külön, specializált appot írni. A belső tesztek visszaigazolják a döntés helyességét: a fókuszált alkalmazásokat a felhasználók egyszerre rövidebb ideig, de sokkal gyakrabban használják.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A Swarm továbbra is lehetővé teszi a manuális bejelentkezést a helyszínekre, de ez jellemzően a kivétel lesz, a normális az automatikus, csendes, interakció nélküli checkin és passzív megosztás. Ilyennel korábban már több cég is próbálkozott, kevés sikerrel - a folyamatos követhetőség nem tetszik a felhasználóknak. Az ijesztő adatvédelmi problémát a Foursquare azzal reméli áthidalni, hogy nem folyamatosan mutatja ismerőseinket a térképen, hanem listát állít fel a valahol bejelentkezett felhasználókról. A különbség: gyaloglás vagy autózás közben nem követhetjük a barátaink mozgását, viszont ha odaérünk a bulinegyedbe, listás nézeten azonnal láthatjuk, hogy ki hol ült le. Az automatikus pozíciókövetés így is sok felhasználót aggasztana, számukra is az elválasztás adja a megoldást: a Swarmot külön kell telepíteni és bekonfigurálni, így nem erőlteti azt rá minden egyes felhasználójára a cég.

Ez a megfontolás egyébként a Foursquare hosszabb távú stratégiáját is vezeti. Míg a korábbi bejelentkezős-ismerőskeresős funkció meg tudott szólítani néhány millió felhasználót, igazán népszerűvé ez a tevékenység nem fog válni. A lokációs keresés azonban akár százmilliós nagyságrendű felhasználót is bevonzhat, olyanokat, akiket a checkin, a gamifikáció, az ismerősök követése nem. Nekik szól az új Foursquare - a törzsközönségnek pedig immár ott a Swarm.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról